(X) Mössa med pälsboll - Angora?
Jag vet att det är många trådar om Angora just nu, men jag har inte sett denna fråga komma upp någon stans:
Hörde att mössorna med pälsboll som var så populära förra året (även i år) var gjord av angoraull (har även hört blåräv). Stämmer det?
(satte ett x i tråden, vet inte om detta inlägg klassas som känsligt, men jag ville bara vara säker)
Kan mycket väl vara möjligt, frågan man istället bör fråga är vart ullen kommer ifrån. I Sverige är angoramarknaden human, generellt men undantag finns säkert tyvärr.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag fann denna artikel ifrån Aftonbladet så din tanke om blåräv verkar stämma.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12582200.ab
Varför inte bara gå emot modet och skaffa en vanlig enkel mössa utan tofs? Enklare att tvätta dessutom!
Kom sen ihåg hur dunjackorna skapas.. Gässen blir avryckta sina fjädrar medans de lever. (sorry utsvävningen i din tråd).
Vad jag hört är det så. Tyvärr vet jag inte var ifrån ullen kommer. Ifall det är från Sverige eller något annat land. Ska se ifall jag kan hitta det någonstans :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag vet inte hur mössorna ser ut, men är det en skinnboll är det inte troligt att det är angora. Däremot andra kaninraser används gärna till skinnprodukter. Hur djurhanteringen är där vet jag inte.
Angorornas ull klipps (rycks) av och växer ut igen, precis som fårens ull. Hanteras djuren korrekt är det inte plågsamt, snarare tvärtom. Om de inte klipps tovar ullen ihop sig. Tro mig, jag är uppvuxen på en angorafarm. Skrev specialarbete om angorakaniner på gymnasiet.
Pälskaniner, som man kallar de raser som avlas för att man ska använda deras skinn, är t.ex silver och chinchilla-raserna, men även hotot om jag inte minns fel. Jag skulle tro att om blåräv är ett alternativ i de där mössorna så är det snarare pälskanin än ullkanin som bidragit.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#2 Aldrig att jag skulle skaffa något med äkta päls/skinn/dun. Speciellt inte om jag inte vet var det kommer ifrån. Vet att det är många i skolan som skaffat sig sådana mössor, och de vet inte var pälsen kommer ifrån. Tänkte bara kolla om det var någon här som visste. :)
#3 Jag har letat väldigt mycket men jag har bara hittat några artiklar om blåräv och några om angora. Vet inte vilket som stämmer, eller om båda stämmer.
#4 Det är päls, inte skinn, det står på många utav mössorna "made in china" så det är inte svensk angora om det är angora.
Jag vet hur angorapäls fungerar, visste bara inte om det var angorapäls på dessa mössorna :)
#2 Jättebra att du tänker så. Själv är jag en som vägrar dunjacka (och även den där fula*förlåt*mössan) och det p ga hur fåglarna behandlas.
http://www.djurskyddet.se/ skriv på 😉
Tofsbollarna är från räv -plågade o uppfödda på ett vedervärdigt sätt precis som de flesta utnyttjade päls och kött- dun-producerande djur 😕
http://www.svt.se/nyheter/sverige/trendmossa-med-mork-baksida
Varför väntar folk hela tiden på att det ska bli skriverier om en produkt innan de tänker till? Varför helt enkelt inte bojkotta animaliska produkter från länder med skraltiga djurskyddslagar? Varför inte stödja inhemsk produktion trots att den är dyrare? En för djuret sjysst djurhållning kostar pengar, eller är Svenssons för snåla för det?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är väl helt enkelt så att man inte orkar tänka på allt hela tiden 😕 miljöförstörelse, djurindustrier/utnyttjande/plågeri, dumpning av sopor/gift i utvecklingsländer ( ex afrikas elektroniksoptippar) , översvämningar/stormkatastofer/vtn brist o torka, globala uppvärmningen, gatubarn/trafficing, flyktingar, överkonsumtionen i väst..
Men håller med! det är ju vi i väst fa som kräver o vill ha så billiga o många produkter som möjl ( fast vi har pengar), o så köper vi denna billiga utländska skit ( mat med antibiotika/hormoner i o kläder/sängkläder med torterat dun och ull i), istället för ekologisk etisk hållbar inhemsk produktion!
Vi behöver bli påminda och vi kan göra skillnad, Kom igen! 😉
Aldrig använt riktig päls eller dunjackor/duntäcke. Däremot angora och ull - det finns ju liksom i många vanliga klädesplagg så man tänker ju inte på det lika mycket, inte jag iallafall :/ såg nu att det är angora i mina favorittofflor som jag fått i present av min svärmor 😭
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nu när man tänker på det så kommer ju typ allt från djur(Plågsamt). Har en dunjacka, Tror en mössa med sån tofs, sen säkert nåt mer. :( :(
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Det som är gjort är gjort, man får börja om på ny kula o sprida budskapet- göra sitt bästa 🙂
Bra sagt #12
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3