ÄR HAN PAPPPAN!?!!??! :O
Hej på er!
Har en guldhamster på ca 9 månader, och tyckte att han kände sig så ensam så jag köpte en liten kompis till honom.
Det fick bli en kanin, eftersom jag ha hört att 2 guldhamstrar inte går ihop. Kaninen är nu 5 månader, och hamstern är lite mer än ett år.
Men nu kommer vi till problemet. Igår kväll så skulle jag ge de mat och byta vatten, och upptäckte att min kaninhona har fått 3 små ungar. Det lustiga är att hon har aldrig varit tsm med nån annan kanin förut, och nu börjar jag tänka på om min guldhamster kan ha parat min hona. Ungarna var huuuuur små som helst, absolut inte så så stora som kaninungar brukar vara.
Men jag tror att hamstern kan va pappan, och jag vet inte vad jag ska göra med honom nu, ska jag låta honom vara själv i en egen bur eller ska jag låta de alla vara tsm?
Är jätte orolig, korsning mellan hamster och kanin, underligt.
Någon som kan hjälpa mig med det här?
😂
De är inte kapabla till att skapa ungar arterna emellan.
Måste även påpeka att det är olagligt att hålla kanin tillsammans med gnagare (undantag är marsvin).
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Nej, han kan inte vara pappan.
Jag vet inte hur länge du har haft din kanin, men om det är mindre än en månad så har hon förmodligen träffat hane i sitt tidigare hem (speciellt om hon är köpt i djuraffär, de har ofta blandade kön på ungarna). Hur som helst är det en kanin som är pappan och någongång har hon träffat en kaninhane, med eller utan din vetskap.
Följer….
Bacon, svaret är bacon.
Låter så osanorlikt att det verkar omöjligt, men jag ska inte lova något… :)
🤪
Medarbetare på akvariefisk ifokus
lag på att guldhamstrar ska bo i egen bur X) så tycker att du ska skaffa det till den !
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#3 Jag har haft henne sen hon var 8 veckor.
#2 Eftersom hon inte har varit tillsammans med någon annan så måste det ju vara hamstern som är pappan. Han har hoppat på henne några gånger också, det är nog inte omöjligt att han är pappa.
Sålänge de trivs ihop tänker jag inte sära på de.
#2 Är du säker på det ? Kan du länka tror du ?
Då blir det kanstrar
#2 Vet inte hur lagen ser ut men jag vill tillägga att det i alla fall är högst olämpligt att ha kaniner och marsvin tillsammans.
#5 Jag trodde verkligen inte hamster och kanin kunde få ungar, men det kanske går ändå. Om det är olagligt att ha de i samma bur så har väl antagligen inte så många provet det. Och då vet man ju aldrig om de kan få ungar :)
#8 Vill du inte ha ännu fler ungar ska du nog sära på dom, annars blir det nog ett ton med ungar 😛
Fast det står i lagen att en guldhamster ska bo själv och att man inte får ha kaniner med gnagare så det är fel av dig att ha dom tillsammans. din hamster kanske "ser ensam ut" men då tycker jag att du ska ägna mer tid till den och att du umgås med den.
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Hybridisering sker i princip bara mellan djurarter som tillhör samma släkte (som häst och åsna), i detta fall med kanin och hamster så tillhör de inte ens samma ordning, det enda de har gemensamt är att de är däggdjur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Då önskar jag bild på dessa ungar. ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det är inte bra att ha kanin o marsvin tsm!!!
Har set kanin och hamster tsm, men inte som bor tsm.
TS, De bor inte ihop va?
#14 När jag köpte henne hade jag ingen aning om att de inte fick vara tillsammans. Men nu har jag svårt att sära på de eftersom de verkar så lyckliga, och nu när de har blivit föräldrar för första gången :)
#14 Kan du länka på en sida ? Skulle vilja läsa det själv..
#18 Man måste läsa på innan man köper nått djur
#16 Ska gå upp och ta kort på de snart :)
ja o särar du inte på dom lär du ju få fler ungar, jag vet inte om jag tror dig förrän jag sett bilder för det låter ganska otroligt och som att det inte är på riktigt (det är så jag uppfattar det, inget illa menat) men i vilket fall som helst ska dom inte bo ihop ^^
/ Lizette
Pics or it didn't happen 😎
Aut viam inveniam aut faciam
#20 Jo, det var dumt av mig, men gjort är gjort.
men jag fattar fortfarande inte hur de kan fått barn tillsammans…
Han kan absolut inte vara pappan. Spelar ingen roll vad du tror/säger, för det är helt omöjligt, så nej hamstern är inte pappan.
Sedan ska du inte hålla kanin och hamster i samma bur. Inte bra, de äter dessutom inte samma mat osv, ha dem åtskilda.
#17 Det står hamster, inte marsvin eller du syftade på någon annans inlägg här i tråden?
#9 Står på jordbruksverkets hemsida.
Jag tror inte ett smack på denna historien….
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22 Ska ta kort på de nu!
#25 En person sa att kaniner bara får vara med kaniner o marsvin
TS, Skicka bild på ungarna
#27 Ja men det får dem också. Dock inte lämpligt att ha kaniner och marsvin ihop men lagligt.
#25 När jag såg ungarna trodde jag inte mina ögon.
Förstår ingenting. Men om han inte är pappan, vem är det isf?
Jo de äter samma mat, båda pellets. Ska sära på de nu en stund, ska kolla lite extra noga på ungarna.
Och hur gammal var hamstern nu då? ^^ 9 månader eller över ett år? ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#29 Kaniner och hamstrar har inte samma kost.
Detta säger jag i välmening: Läs på om båda arterna. För deras skull, ang kost, hur de ska bo osv. Hamstrar och kaniner har inte samma kost, ska inte bo ihop osv. Du har säkert gjort det du kan men tipsar dig om kaninmagazinet.se, står mycket bra där.
Jadu, har hon varit något ute?
Det är i alla fall inte hamstern.
TS, det är OLAGLIGT att hålla dem tillsammans så särar du inte på dem begår du ett brått som du kan anmälas för.
Samt att det är Omöjligt för hamster och kanin att få ungar tillsammans, de är inte artfränder. Det första stadiet de båda ingår i är klassen Däggdjur ;)
#11 Sa aldrig att det var Okej utan endast vad som står i Lagen.
Jag är helt med på att det är olämpligt men tyvärr står det i lagen att det är OK, idiotiskt nog. Dock står den texten under bestämmelser för djurbutiker så det gäller alltså inte i privat bruk. Under privat bruk står ingenting om förvaring av marsvin och kanin tillsammans.
"Kap5. 2§ Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin."
#14 Guldhamstrar får hållas i par sålänge de inte bråkar.
_"Kap8. 2§ Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder."
#29 Det är inte hamstern som fått ungar då? ;)
Hahaha jag dör😂
#30 Har inte riktigt koll på det :D Men när jag tänker efter är hon nog lite över ett år.
#32 Jo jag har särat på de nu.
#33 Det har jag inte tänkt på, men är nästan säker på att kaninen är en hona, och hamster en hane. Och det är kaninen som går till ungarna.
#35 Ska du ta kort ?
Oj oj oj! Hamstrar behöver t.ex. springhjul, blandfoder, toapapper att sova i m.m medans kaniner behöver nått helt annat.
Jag tycker du tar fel hand om dina djur och det är lite synd om dem.
Läs på lite :)
#36 Det kommer!
känns som att hon trollar.
/ Lizette
#38 Okej
#37 De har ett varsitt hus, hamstern har ett eget hjul, båda äter pellets…
Tänker inte tro på det här innan jag har sett bild. 🙂
HAHAHA guuud jag skrattar så jag gråter! Detta var dagens1
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Okej men kan du ta kort på buren och ungarna?
Detta är väldigt viktigt, du kan bli anmäld så det är bäst att fixa det snart!
#39 Man får inte skriva ut sånt rakt ut i tråd, utan tas via Medarbetare eller Sajtvärd, så har det sagts innan i alla fall.
Jag tror inte ett smack på detta och har du verkligen kanin och hamster tillsammans hoppas jag innerligt att du har särat på dem som du skriver att du gjort samt ser över kosten och annat också. Läser på som sagt.
Men hoppas innerligt att detta inte stämmer (att kaninen och hamstern fått ungar vet jag innerligt att det inte stämmer).
#35 Du ser tydligt om det är hamsterungar eller kaninungar.
Du har fortfarande inte besvarat min fråga ang om kaninen varit ute eller inte.
#45 visste inte de^^ sett trådar innan där folk skrivit om att TS trollat på andra iFokus sajter xD men då vet jag ^^
/ Lizette
#46 Jättesuddig.
Men skulle gissa på hamsterungar. För de är väl väldigt små?
Man ser tydligt om det är kaninungar eller hamsterungar.
Jag ser hur bra som helst. Dom ser väldigt små ut.. Vet du hur långa dom är i centimeter ??
#46 Tycker det där definitivt ser ut som vanliga hamsterungar!
#49 Förstorar man upp bilden, alltså klickar på den är den jättesuddig och kornig.
HAHAHAHA! Kan riktigt tänka mig hur provocerade folk blir av detta inlägg…!😂
Bra försök Stinakrok, tyvärr så blir man inte kändis i Sverige av att provocera längre.
Tycker ungarna på bilden ser ut som hamsterungar, inte kaniner :)
Kan du ta en bild på hamsterns rumpa? Du får gärna lägga in en porträttbild på hamstern med… :)
Maria Blom och stinakrok skapades båda idag med en minuts mellanrum… Tja…
#52 Förstår tyvärr inte vad du menar? Jag har ingen aning om hur detta kan gått till, jag är ju själv förvånad. Att ha hamster och kanin i samma bur var fel av mig, och har nu särat på de.
#54 det jag tänkte också ^^
/ Lizette
#54 Förmodligen samma person 😉 Misstänkt i alla fall.
Fast redan trådens start är så genomskinligt som det bara kan bli xD
#54 Skapade den här sidan eftersom jag fick panik och var tvungen att fråga någon. Användaren ''Maria Blom'' har jag ingen kontakt med.
Är det kanske hamstern som är en tjej från en dålig djuraffär som var dräktig? Jag tror det, och det är synd at du kanske inte ka könen eller nått med hoppas det går bra.
Man ska aldrig köpa djur från djuraffärer, men om det är t.ex. hoppande nöna eller fåglar är det inte lika farligt
hos vem av dem är ungarna nu? hur långa är de i centimeter ? ;)
// Claudia Bertheau
Hahah! Och vad har det med saken att göra ?? Min kompis hade det här och hon ville att jag skulle skaffa det här. Hon heter aligus om ni nu vill veta det. Jag vet inte vem Stinakrok är! Såg bara rubriken och vart intresserad och ville läsa.
Asså kan någon här vara lite snäll och hjälpa mig istället? Anklaga folk?
Jag är jätte orolig över mina ungar, och hur kan det vara möjligt att hon har fått ungar utan att träffat en annan hane?
Är du Maria blom också nu?
#62 Hur gammal är hamstern? står nämligen två olika i huvudinlägget. Hur länge har du haft hamstern?
Hon måste ha träffat en guldhamsterhane.
TS: hos vem av dem är ungarna nu? hur långa är de i centimeter ? ;)
// Claudia Bertheau
#59 Jo, men har haft hen ganska länge.Och köpte min hamster från en uppfödare.
Om du lägger in en bild på hamsterns rumpa kan vi utesluta "felkönad" hamster som första steg.
Ifall hamstern är en hane (och inte bara vad uppfödaren har sagt), så är detta över mitt förstånd och då har jag ingen aning om vad som är bäst…
Försöker bara hjälpa till.. :)
Är ungarna med kaninen eller hamstern?
#63 Jag är inte Maria Blom. Jag heter Stina krok ifall du undrar ;)
#64 Hamstern är nog lite över ett år, håller inte riktigt koll :D Hen har jag haft ganska länge, 8 månader kanske?
#65 Ungarna ligger bakom kaninhuset. Vet inte hur långa de är exakt, kanske runt 7 cm? Vet inte :P
Och där var kvällsunderhållningen räddad😂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Asså haha, jag orkar inte.. 😂 Jag som skulle plugga matte och så fastnade jag på den här tråden istället…
#55 Så här tror i alla fall jag att det hela har gått till:
Antagligen så är din hamster en hona och om du har köpt henne från en djuraffär finns det ju en chans att hon parades där då vissa affärer inte brukar ha någon koll på vilket kön djuren är. Så hon blev dräktig och fick sen ungar. Klart slut.
Om du vill ha hjälp med ungarna tror jag det passar bättre att fråga om hjälp på t.ex hamster iFokus för det där är hamsterungar, ingen slags hybrid. 🙂
#70 Jag köpte hen från en uppfödare, och ja det var en hane.
#71 Det kan det ju inte varit då ;) Den uppfödaren måste sett fel.
Samt att hamstern träffat en hane.
#71 Uppenbarligen är det inte en hane😎
Lägg in ungarna till hamstern & låt dem vara ifred så ska du se att det löser sig. Sedan kanske du ska ta det på Hamster iFokus där det finns hamsterintresserade👍
Kollade upp Stinakroks profil och ser att hon har gjort ett enda inlägg totalt och det är denna tråd, hon blev medlem idag kl 17.49. Jag kollade sedan upp Maria Bloms profil, bara ett enda inlägg där med och det var det här inlägget och hon blev medlem idag kl 17.48. Snacka om lagom avslöjad! Haha.
Brukar kaninmammor lägga sig på sina ungar? för kaninen gör det nu.
Ska jag låta ungarna vara kvar hos kaninen eller flytta de till hamstern?
#75 Nej de är stort sätt bara där när de diar, vilket är 1-2 gånger/dag.
Det syns att det är hamsterungar, alltså behöver dem vara hos sin mamma.
#74 Somsagt gjorde denna användare för att fråga folk om hur detta kan ha gått till. Annars hade jag aldrig gjort den här användaren.
Hon den där ''Maria Blom'' har jag ingen aning om vem det är, okej?
Det skapas användare hela tiden, så du menar att alla användare som skapas är jag då eller?
#76 Kan det va så att de diade då? Kommer nog kanske flytta de till hamstern, men om det nu skulle vara så att kaninen är mamman så kan ju inte hon dia de, och då dör dem :(
#77 Det sa h*n inte heller. Men det är konstigt att hon skulle hitta denna tråden kort efter att du skrivit den. Det är det som känns lite konstigt, och känns som att ni skriver relativt lika osv också.
Det är det som är det konstiga.
#79 Nu är det så här, jag har INGEN ANING om vem det är, okej?
Och OM det nu skulle vara jag så vad hade det spelat för roll?
Men som jag säger, det är inte jag.
#80 Du behöver inte vara otrevlig, det har inte jag varit mot dig. (ja jag tycker du skriver lite otrevligt nu, brusar upp). Ta det lugnt.
Du behöver inte "skälla" på mig. Jag gav bara en förklaring, inget annat.
#78 Som jag skrev; Lägg in dem till sin mamma, d.v.s. hamstern.
En kaninhona kan inte dia såvida hon inte själv har små ungar, så kaninen kommer inte dia(om kaninen ens är en hona…). Risken e större att kaninen kommer trampa ihjäl ungarna, så lägg dem hos hamstern.
#81 Otrevlig? Tycker nog mer det är du som är otrevlig. Om du tycker att det där med stora bokstäver var en ''utskällning'', så ville jag bara göra det tydligt för dig.
Har du bommul u din bur?
#78 Är väldigt rädd att göra det, det är inte 100% säkert att min hamster skulle vara mamman. Men kommer nog göra det.
Vad gäller stina blom/maria krok tror jag på att det är olika användare.
Några saker talar för det, även om de skriver relativt lika och kom in i tråden med kort mellanrum.
- Vid minst ett tillfälle har inlägg från dessa två användare publicerats samma minut.
- Visst var tråden nystartad när maria krok kom in i tråden, men det första inlägget skrevs bara någon minut efter mitt första inlägg…
- Jag kom själv in i den här tråden genom "Uppdaterade inlägg"
#84 Det är nån vadd till hamstern, uppfödaren sa att hamstern skulle ha det.
#80 Nu får det vara nog! Jag skiter fullständigt om vi skriver lika eller inte. Det finns väl fler som är från samma del av Sverige som jag är. Plus att det skapas användare hela tiden som Stinakrok sa. Och dessutom tycker jag att du har vart otrevlig mot henne. Om det hade hänt så för dig skulle det väl inte va roligt när ingen hjälper dig. Och som bara skriver det kan inte va så.
Ja, och kan man ens vara inloggade på två användare samtidigt? :)
#87 Hamstrar ska inte ha vadd! Byt till toalettpapper istället.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#85 Kolla vilket av dina djur som har mjölk. Stinna tuttar=mamma
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Någon som äntligen tror på oss! Tack för att du är du, som tar och kollar upp saker och ting innan säger något.🙂
#88 Tack, du! Användare skapas nog säkert väldigt ofta, och det var väl då bara ett sammanträffande ;)
#90 Det ska jag göra på direkten ;)
#91 Går upp och kollar!
#86 Tackar
stinakrok, lägg in ungarna till hamstern. De är definitivt hamsterungar och de behöver vara med sin mamma.
Hoppas dem klarar sig :)
#83 Det har jag inte påstått att det var det heller.😉
Jag har inte varit otrevlig, jag har skrivit helt normalt, gett dig förklaringar osv, ingenting annat.
Och gett dig flera råd också om du kollar i tråden, både från mig och flera andra.🙂
Haha what the… ? önskar fler bilder på ungarna
hur länge har du haft kaninen?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tror nog faktiskt att ungarnas mamma är hamstern.
Vilken lättnad, då kanske det ändå finns en förklaring trots allt.
Eller inte.. Men ungarna kanske har varit i magen i ett halvår? :P
#98 Stör mig bara lite på att folk säger att jag och en annan användare är samma person. Och undrar bara, vad är det konstiga med att vi gjorde våra användare nästan samtidigt? :) Det är nog fler som gjorde sin användare samtidigt som jag.
Alltså om det är hamsterungar eller kaninungar borde man ju kunna avgöra utan bild.. en kaninunge är ju nästan i storlek med en hamster ^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#89 Nej, inte om man inte sitter vid olika datorer med t.ex. dubbla internetstickor (d.v.s. en per dator)
#95 Du behöver inte tacka…
Tyckte tråden började handla mer om era två ifokuskonton och mindre om trådens ämne…
Kanske jag som minns fel, men tror de gjorde om det så du måste bekräfta från din epost när du skapar ett konto = tar längre tid att skapa nya konton…
#100 Jag tror inte att det är möjligt att hamstern kan ha haft dom i magen i ett halv år ?..
#99 Har haft kaninen sen den var 8 veckor, och är nu 5 månader.
Kan nog kanske ta fler bilder imorgon.
#87 Oj, jag tror upfödaren är riktigt dålig.
Hamstrar kan dö att bommul/vadd. Det kan fastna i kindbenen,nosen m.m och om det kommer i nosen kan de blöda eller inte kunna andas och bommulen kan fastna i kindbenen. Det bästa är att andvända papper. :)
#104 Nej det tror jag nog inte heller…
#102 Jo, men om det nu skulle vara en korsning mellan kanin och hamster, hmm..
#100 Kan de omöjligt vara. De är bara dräktiga i 16 dagar.
Men ser man på bilden, syns det att det är hamsterungar.
#107 Omöjligt, så det är det, redan uteslutet. Det går helt enkelt inte, två helt skilda arter och de kan inte få ungar.
#106 Har bytt till toalettpapper 😉
#107 Alltså NEJ det är ingen korsning. Det är inte biologiskt möjligt på något sätt alls. Så den teorin kan du lägga åt sidan.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#108 Jo, men om det nu är hamstern som fått ungar så är det ju konstigt.. hen har inte gått ihop med en hane.. Kanske är kaninen en kanin-hamster?
#107 Men hur kan hen fått ungar då?
#111 Det är helt omöjligt biologiskt, om du nu inte äger ett genetiskt laboratorium där du klippt och klistrat dna på cellnivå.
#112 Förrymd hamsterhane i bostadshuset?
Hahahhahahahahahahahahahaa nej nej, det tror jag inte. #111
Ta ett kort på kaninen Och buren gärna :)
#109 Vad bra :D
#112 Barn i huset? Någon kompis som tagit med en andra hamster för att de skulle få "leka" och så blev det ungar istället tänker jag?
#111 Jadu det är konstigt men lyssna på vad alla säger: Det går inte att få ungar mellan kanin och hamster.
#115 Kan ta kort på buren imorgon.
#116 Bor helt själv, har inga kompisar, inga föräldrar och inga släktingar. Känner ingen förutom en gammal lärare, men hon har jag inte träffat på 2,5 halvt år och hon har inte några hamstrar eller kaniner.
#117 Bevis? :)
Tycker det låter som ett skämt…..
Men hamstern måste ha varit i kontakt med en hane, för det krävs som bekant 2 hamstrar för att de ska kunna få ungar…😛
#119 Biologiskt omöjligt precis som #113 säger.
Naturen är skapad så helt enkelt.
Jo, du har nog rätt. Det kommer bli små små söta långörade hamstrar en vacker dag :) Grattis, du har uppfunnit en ny "art". Ring aftonbladet, måste uppmärksammas.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#118 På något sätt har iallafall din hamster träffat en annan hamster. Så enkelt är det. Bebisar skapas inte av sig självt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Kolla upp vilka kön 'mammorna' är, och är båda honor så kan du utesluta korsning iallafall ;) Om du inte vet vem du ska lägga ungarna åt så kan du ju be någon kunnig komma hem till dig och kolla, om du har någon uppfödare/bra djuraffär/veterinär i närheten kan du ju alltid be om råd :) Lycka till med ungarna! :) Vilken ras? är kaninen? Är det en jätteliten ras kan de ju få små ungar , kanske inte hamster-små , men de kan vara för tidigt födda eller muppar eller liknande!
#121 Konstigt att det ligger hamsterungar i kaninburen då.
#122 :)
#119 Grundläggande biologi, kanske ta och läsa på lite som du missat.
#124 Kan vara så att kaninen är en hane och hamstern är en hona. Ska nog ringa en veterinär, för jag fattar ingenting. Rasen på kaninen är hermelin/lejonhuvad.
Tack!
#119 Jag kan allt om djur, de måste ha fått ungar tillsammans, så är det bara. Eller så kanske min katt har hoppat in i buren, en korsning mellan hamster och katt då? Eller kanin och katt?
#127 vad är det du ska fråga veterinären egentligen?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#129 För det första så ska jag fråga om det är hamster eller kaninungar. Sen ska jag fråga om en hamster och en kanin kan få ungar, och om de kan få ungar med sig själv eller något..
#128 Nej, du saknar grundläggande kunskaper om djur, det är inte möjligt att de skulle fått ungar tillsammans, man skall inte sova bort skoltiden. Men hur som verkar det här vara ett högst oseriöst inlägg där knappast något är sant.
Tycker det låter mer och mer som ett skämt..
#128 Du kan allt om djur och vet inte att det är omöjligt för en hamster att få ungar tillsammans? Det är absolut hamsterungar!
#125 du hade ju hamstern i samma bur = hamstern är mamman. Enkel matematik. Men kaninen är inte pappan.
#128 Varför är snokremmen ett måste att slänga om du köper ett achenträns? (du visste ju allt om djur så du kan väl svara på det?😎)
Nej, man blir aldrig fullärd, men kanin/hamster/katt går definitivt inte, hur du än gör.
#132 Det finns ingen bättre förklaring ju :(
#135 Förklaringen är väl den att allt bara är ett påhitt.
Det är inte möjligt med sådan korsning, punkt slut. Ta och fråga närmaste biolog eller läs lite biologi om du vägrar inse att de flesta har baskunskaper inom biologi.
#135 Fast det måste vara så att hamstern har träffat en annan hamster, för annars hade det här inte kunnat hända
#125 Visst kan hamstern vara mamman, och kaninen pappan och tvärtom. Men jag vet ju inte hur hon fått ungar.
Men när ungarna blivit lite större kan man ju se om de är hamster eller kaninungar, eller en blandning av de ;)
#128 Kan ingenting om hästar, haha :D
Okej, en hamster och en kanin kanske inte kan få ungar.
Men jag ljuger inte om att nån av de fått ungar, och ingen av de har mött något annat djur.
Hamstern har fått ungar och den har träffat en annan hamster. Tycker som #136
Säker på att du inte har två identiska hamstrar och att bara den ena är ute i taget? ;)
#139 Precis, det är omöjligt.
Självklart har hamstern mött en annan hamster på ett eller annat sätt.
Trolleri trollera, haha herregud vilken kvälls underhållning ! XD
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Kan du ha ohyra kanske ? Råtta ? Mus ? Det kanske är det som hamstern har träffat ler ?
#138 Men snälla sluta nu, ingen går på detta ändå.
Läs vad folk skriver och spela inte "rolig", det är visst det omöjligt att hamstern är mamman och kaninen är pappan och tvärtom.
Stämmer säkert att du fått ungar men du måste lyssna på vad folk skriver, istället för att ignorera och inte ta det på allvar, då är det inte lätt för folk att hjälpa dig.
Hamstern måste ha träffat en annan hamster, det finns inga andra alternativ liksom. De kan inte ha "jungfrufödelse" liksom.
det låter helt o logiskt. det kan inte hända. tror du skämtar.
Förlåt men jag tror verkligen inet du kan allt om djur TS :S
#145 Nu verkar det ju som att du kan allt om hamstrar och kaniner och sånt. Kan det då vara möjligt med ohyra som råtta elr mus som gjort den dräktig ?? Elr du kanske måste googla det först ??
På 60 minuter har denna tråd fått 150 kommentarer, dvs 2 ½ i minuten ca… rekord? :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
absolut ett rekord 😃
#148 Haha ursäkta att jag skrattar men det har jag då aldrig påstått eller ens antytt till. Din egna "tolkning/uppfattning" i så fall. Man kan aldrig allting om något djur, man lär sig hela tiden nya saker man blir aldrig fullärd.
Du behöver inte ha den attityden, jag har då inte haft det. Jag skriver i lugn, vanlig "ton".
Självklart är det en omöjlighet att det är så.
#149 Rekord boken finns du här också ?? Hahah :)
#141 Nej eftersom jag städar buren 1-2 ggr i veckan..
#144 Buren stod ett tag i källaren, och där kanske det finns råttor? Nej vet inte.. Men kan ens en råtta och en hamster få ungar tillsammans då?
#138 Klart jag tar det på allvar, men det känns så omöjligt att hen kan fått ungar utan att träffat någon annan. De har ju bara träffat varandra.
#146 Vad skulle jag skämta om? Att nån av de fått ungar? Nej jag skämtar inte, ni såg ju bilden, där var ungarna.
#145 Har du ingen humor?
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#145 Förlåt men jag blir lte sur på det för att du tror att alla försöker vara rolga
Men herregud , vissa av kommentarerna här är bara taskiga rent ut sagt. Är det verkligen nödvändigt att hålla på så? Sandlådenivå är vad det är.
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Haha, du måste skämta, helt o hållet OMÖJLIGT att en hamster skulle kunna para sig med en kanin, Sen vet man ju aldrig, tjuvparning kan ha skett innan du fick hem djuret, vilket antagligen måste ha skett. :)
Jaja, Sånt kan hända, hoppas det går bra med ungarna i varje fall. :)
#154 Ser ingen humor i att påstå saker om folk faktiskt.
Jo jag har humor men som sagt, inte när man är otrevlig, påstår falska saker osv, ser inget roligt i det, i så fall har vi helt enkelt olika humor.
#155 Och vad baserar du det på? För så är det verkligen inte.
Och tänker inte ta diskussioner med dig igen ang sånt här, för du vet mycket väl hur det blir då, så lika bra att stoppa här och nu. Vet att detta är ett diskussionsforum men när man vet hur det kommer att sluta är det lika bra att stoppa det direkt.
Lämnar denna tråden nu, för ingen lyssnar på någon som ger hjälp ändå.
TS: Lycka till, men du har fått svar på hur det ligger till och fått den hjälp som du ville ha (jag ser det i tråden i alla fall), kanin och hamster kan helt enkelt inte få ungar = helt omöjligt.
(ser ingenting efter denna kommentar så inte lönt att skriva något ang detta inlägget eller så till mig, för jag kommer ändå inte kunna besvara det, PMA i så fall).
Har du någon skarpare bild?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#151 Man tror att du är arg när du skriver.
Och det är lite jobbigt med "🙂" smileyn efter som du andvänder den väldigt ofta.
Den andvänds för ofta. Och jo, jag ser dig skriva: Du försöker bara vara rolig orden flera gånger. :)
#153 Fast om du skulle lägga upp en mer trovärdig bild kanske folk skulle tro på det mer? Den typ av bildnamn blir det när man kopierar någon annans bild från ex. annan hemsida och dessutom saknas bildinformation.
#155 Frida har inte sagt att alla försöker vara roliga…?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#157 Jag vet inte hur det kan gått till, det låter ju faktiskt lite konstigt att de skulle kunna få ungar.. Men det är ju det att inget annat djur har varit i närheten av min hamster, förutom kaninen då ;)
#163: Måste ha skett någon tjuvparning med en annan hamster, utan din vetskap, det har hänt mig också. Hur länge sedan var det du hämtade hem din hamster?
#163. Uppenbarligen har en annan hamster varit in till din hamster. Även om du inte såg det, så har det skett. Annars skulle den inte fått ungar. Simple :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#160 Hon får väl använda den smileyn om hon vill? Och jag förstår om hon skriver "du försöker bara vara rolig", för jag tycker också det verkar så.
Kolla med din veterinär. Om det är någon som kan djur så är det dom.
#158 Tack så mycket för all hjälp!
#164 Hen är lite över ett år nu, så har haft hen i ungefär… 7-8 månader?
Kan inget om hamstrar , men om du kan ta en tydligare bild på En av ungarna, kanske någon (kunnigare än mig^^) kan avgöra ifall du kan fått muppar åt kaninen.. Vet inte om hamstrar kan få liknande muppar , men kaniners muppar brukar väl ofta vara mindre än vanliga kaninungar? Men bästa sättet att ta reda på vad som hänt är nog att fråga veterinär eller utbildad djurskötare, så får du tydligare råd om vad du ska göra, och så blandas inte massa andra diskussioner in i ämnet! :)
#165 Jo det är väl så, du vet inte om möss eller råttor kan få ungar med hamstrar?
#163 bor du i ett hyreshus kan ju en annan hamster ha smitit in.
Möss och råttor kan ju komma in på de flesta ställen man inte tror dom kan komma in i.
En förrymd hamster nån stans i hyreshuset kan vara ett svar.
l'm back
Har du någon bättre bild:)?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#170 Jag ska ringa till en veterinär imorgon så de får komma och kolla på ungarna. Kan även lägga ut en tydligare bild på en av ungarna imorgon.
Lycka till med hamstrarna! :)
Du kan kolla lite på Hif och SvenskaHamsterFöreningen :)
Jag rekkomenderar dig inte att kolla rint på google, mycket är fake där.
#171 Tvivlar. De är ju olika arter.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#169: Det låter riktigt skumt, om du har haft den så länge så borde ungarna ha fötts för flera månader sedan, vilket det inte såg ut som på bilden, konstigt, och du är helt 100% säker att ingen har stoppat ner någon annan hamster i din hamsters bur?
Hur stora var ungarna ungefär?
#172 Nej jag bor i hus, men man vet ju aldrig om nån grannes hamster har smitit eller om en råtta kommit in i buren? Men hamstrar och råttor kanske inte kan få ungar tillsammans?
#164 Hon skrev att hon hämtade hamstern när den var ca 9 månader och att den nu var ca 1 år. En hamster går ju inte dräktig i flera månader. Deras dräktighet är runt 16 dagar, alltså omöjligt att hamstern vart dräktig så länge. Kaniners dräktighet är i ca 1 månad och hon har haft den i några månader. Någon annan som annars vet vad det kan va för ''ohyra'' ??
#175 Okej, tack! :)
Tar djuren hand om dom? Om det är kaninen så är det väl kaninen som är mamman? Annars tvärt om?
#177 Det finns ingen som kan ha stoppat in en annan hamster i buren, totalt omöjligt. Ungarna var ca 6-7 cm, kanske?
#181 Kaninen verkade dia ungarna förut, hon satt på de.
Men alla säger ju att det är hamsterungar..
#182 6-7cm är ungefär i storlek med nyfödda fransk vädursungar så det här jag svårt att tro.
// Anka
#180 jag tror att det var en råtta, kanske hamster som har vart lös som parat din hamster. råttor är otroligt smidiga och kommer lätt igenom dörr springor, har du en galler bur (som jag hoppas du har om du har kaninen där i) så är det där den kommit in.
#178 det beror ju på hur nära grannar du har (beroende på om det kan vara grannens), här tex då jag har 1 km till närmaste granne är det inte troligt men med bara 10-20 m kan det ju gå.
Jag tror inte råttor kan ha ungar med hamstrar men jag kan inte deras släktträd (hästar och åsnor kan ju ha barn ihop men jag tvivlar starkt att råttor är så nära släkt) det ende jag kan vara helt 100 på är att det inte är hamsterkaniner du har.
Nu har jag aldrig haft hamster men har du dom utomhus eller haft dom i ett rum med upplåst dörr utåt kan det ju vara nån som busat och satt ihop sin hamstermed din då du inte sett.
l'm back
Haha men alltså, Googla bilder på hamsterungar respektive kaninungar … Så lär du ju kunna se vad det är. Utifrån din bild ser det ut som hamsterungar. Men nyfödda sånna är inte 6-7 cm..så små är dock inte de flesta kaninungar heller
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Du har en bild på din hamster så din hamster inte är en mus? I så fall kan den mycket väl ha parat sig med en husmus.
Du vet väl om att det är förbjudet att ladda upp bilder som inte är dina egna.
råttor och hamstrar kan inte få ungar.
Hade en vild råtta tagit sig in i buren hade hamstern förmodligen/rätt troligt blivit uppäten…
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
För att göra det enkelt och helt enkelt avsluta detta oängliga upprepande och tjatande.
När du ringer veterinären imorgon så bokar du tid och tar med dig SAMTLIGA djur och får dem könsbestämda och så får veterinären tala om för dig var du fått för bebisar.
En hamster kan inte få bebisar med något annat djur än just en annan hamster.
På samma sätt som en kanin endast kan få avkommor med andra kaniner (osäker på hur det är med harar dock, någon som kan svara på det? Inte för det spelar så stor roll i detta fall.)
Eftersom du inte laddar upp någon bild där man faktiskt ser (bilden du lagt upp är av hamster) längden du skriver är av en stor kaninras så ingenting av det går ihop.
Istället för att folk ska upprepa sig som det gjort nu i evigheter så får du helt enkelt vända dig till någon som fantiskt kan kolla på djuren i verkligheten.
#184 Okej kanske inte riktigt så stora, kan mäta de med linjal imorgon.
#185 Ja så kan det vara, så en råtta och en hamster kan få ungar tillsammans?
#186 Jo, jag har ju ca 20 m till närmsta granne, kan kanske höra med nån granne om de har hamstrar :) Tror att kanske en barnfamilj ganska nära mig har en dvärghamster. Kan en guldhamster och en dvärghamster få ungar då?
#187 Lite större är de nog kanske.
#188 Möss har ju svans, och jag vet ju hur en hamster ser ut, är 100 på att det är en hamster.
#189 Ja det vet jag, men nu är det ju så här att jag inte har brutit mot några regler, den bilden har jag tagit själv :)
#190 Då kan ju inte råttan varit pappan då. Om det inte var en snäll råtta ;)
#191 Jag ska låta en veterinär kolla på de imorgon.
#193 Bra då kanske vi alla kan låta tråden vila för stunden och invänta dom imorgon istället.
Samtliga i tråden.
Vi kommer ingen vart med denna tråd så jag tycker att istället för att reta upp varandra och bli upprörda tar vi ett andetag och gör något annat istället. Imorgon kommer en dom från vet. så då får vi veta om det är hamster eller kaninbebisar. (för mix är det ju inte)
Kanske bara är jag som tycker så? Hehe.
#193 Hur förklarar du då bildnamnet?
Har du ens kommit fram till om det är kaninungar eller hamsterungar? Kan ju vara bra att veta, så de ligger hos rätt mamma.. annars överlever de ju inte till morgondagen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#192 jag vet inte vad skillnaden mellan en guldhamster och en dvärghamster är.
Men i mina hamsterokunniga öron låter det betydligt mer troligt än en snäll råtta, mus kanin eller liknande
l'm back
#191 Nej, en hare kan inte få ungar med en kanin.
// Anka
#198 då var det som jag hade för mig 👍
#193 Vart lägger du ungarna ? Alltså om du nu inte vet vem som är mamman ?
#195 Hade lagt ut den på facebook från mobilen, för visste inte hur jag skulle få in bilden från mobilen till datorn ;)
#196 Nej jag vet inte, men nu ligger de hos hamstern, får verkligen hoppas på att det är rätt mamma!
#197 Ja, en dvärghamster är ungefär som en guldhamster fast mindre.
Hamster
Ordning: Gnagare(Rodentia)
Huvudföda: Allätare
Kanin
Ordning: Hardjur(Lagomorpha)
Huvudföda: Växtätare
Så nej
Det är inte ens biologiskt möjligt för en kanin & en hamster att få ungar. Dem tillhör inte ens samma släkte & har inte gjort det på jag skulle gissa 8 miljoner år. Sluttjaffsat.
Jag ser hela den här tråden som ett slöseri med både tid & energi.
TS: Det kan lika gärna varit en vanlig husmus som gjort bo i kaninburen. Det har hänt förut i andra fall. Städa ur kaninburen & se till att hålla hamstern & kaninen skilda. Blanda inte olika arter i en bur. Dem förstår inte varandra & mår inte bra av att dela bur med varandra.
Och snälla, tänk på hur ni skriver rubriker; en massa !!!!!???!!! är jättejobbigt att läsa.
Punkt.
#200 De ligger hos hamstern
Jag tror inte guldhamstrar och dvärghamstrar kan få ungar ihop heller. Båda må vara hamstrar, men olika släkten…. men kanske? Är ingen hamstermänniska.
Men alltså, om ungarna är som du beskriver runt 7 cm långa… eller kanske någon cm till som du skrev.. då lär de ju vara hälften så stora som din vuxna hamster? Eller?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#201 Du kan ju maila bilder till dig själv om du vill öppna dem på en annan enhet.
MVH Celina
Annars kan det vara som #202 säger.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ja #202 hade en trolig teori
l'm back
#204 Okej, men okej jag kanske överdrev lite, kanske inte så mycket.
Kanske runt 5 cm, ingen aning.
#205 Det tänkte jag inte på :)
Men jag ska prata med en veterinär i morgon och höra vad hen säger.
Hör av mig då, hoppas jag får svar på mina frågor. :)
# 204 nej guldhamstrar och dvärghamstrar kan inte få ungar ihop
// Claudia Bertheau
Då får vi hoppas att ungarna ligger hos rätt mamma så de överlever till morgondagen . Men känns ju som man borde se skillnad på hamsterungar och kaninungar.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Har du kollat könet på "föräldrarna" ?
känns verkligen som om att det antingen sitter ett barn bakom datorn och skriver dett eller så är det möjligt vis ett skämt !!!
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Konstigt! Hmm ja vi får se vad vet säger
Men suck…
Ja, eller så är du själv pappa till ungarna… Ungefär lika troligt.
Bäst att du ringer Aftonbladet och meddelar denna nyhet, de nappar säkert! 🥵
Har du någon fler bilder?
kolla bara på boet, om det är massa päls och (hö/halm/spån??) då är det kanin, hamstrar kan jag inte så mycket om :/ :)
Yasmin :)
Intressant tråd. Den enda rimliga förklaringen jag kommer fram till är följande.
1. Ts ljuger. Antingen om hela historien eller delar.
2. Det rör sig om musungar. En helt vanlig (redan dräktig) husmus smög in ungarna i substratet.
Kan du skicka in fler bilder?
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Håller med #218 att det kanske har kommit in en redan dräktig husmus i buren. Men hur mår ungarna idag? Hur dags ska ni till veterinären?
Ringde veterinären nu, men det var stängt. Ska prova ringa lite senare :)
Ring en annan veterinär om de inte svarar…
Har du ringt än ??
#223 Har ringt nu, och en veterinär skulle komma över till mig 10:30 :)
#224 Okej
Bra, inte lång tid kvar tills dess…
följer..
följer….
Veterinären gick hem nyss efter att ha kollat på ungarna.
Ungarna lever, och det lustiga var att det varken var kanin eller hamsterungar. Veterinären tror precis som #202 skrev, det är troligen en husmus som har lämnat sina ungar i boet.
Ungarna har blivit diade en gång idag, musen måste då ha hoppan in i buren igen. Veterinären gav två förslag, antingen avlivar vi ungarna, eftersom de inte kan vara i buren eller så flyttar vi de till en annan plats, med mamman.
Funderade också på, kan de inte ligga kvar i buren, men det kanske inte är så kul för hamstern?
Men det kunde inte ha varit hamstern och kaninen som har fått ungar tillsammans, det är omöjligt.
Men veterinären kommer tillbaka imorgon och då ska vi titta på ungarna en gång till och då ska jag bestämma vad jag vill göra med ungarna…
har du särat på kaninen o hamstern?
/ Lizette
#229 Se där, en naturlig förklaring🙂 Tror inte ungarna kan ligga kvar hos hamstern, risken är att han skadar dem.
Visst har du skiljt kanin och hamster nu?
Hamster och kanin är skilda har hon berättat. Vad lustigt att en liten husmus springer in i en husdjursbur och föder ungar, undra hur vanligt det är?^^
Antar att du inte vill ha möss i huset så bästa är kanske att avliva, men samtidigt säger kanske djurhjärtat emot :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Åh, men lilla mus då! Trodde att hon hittat ett perfekt ställe för sina små. Det finaste vore ju att flytta ungarna tillsammans med deras mor någon annanstans. Men det kan nog vara svårt att få tag i henne kan jag tänka mig. :/
#232 Det missade jag, ursäkta TS😊
#231 #232 #233 Jag vet inte hur jag ska göra, att avliva de känns fel, det är ju inte deras fel att de har fötts på fel plats.. Tror jag kanske flyttar de, men jag vet inte hur jag ska hitta musmamman. Och om jag nu skulle låta de vara kvar i boet så kanske de skadas.. Men min hamster verkar ta det ganska bra.. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?
Om du kan tänka dig att ha dem kvar i huset så kan du ju göra ett fint hörn åt dem utanför buren. Men det kan ju bli lite trassligt att ha en massa vilda möss i huset, de lär ju vara bra på att föröka sig också. Det bästa vore ju om du kunde fånga in honan och flytta dem tillsammans till något uthus eller liknande.
#236 Jo det hade ju varit det bästa, men det gäller att få tag på mamman. Kan man få mössen att bli tama?
#237 Man får inte ta hand om vilda djur och göra dem till husdjur, om det är så du tänkte?
Vill du inte ha möss i hela huset/lägenheten, rekommenderar jag att du avlivar dem, för flyttar du dem så är risken stor att mamman lämnar dem eller inte hittar dem, låter du dem leva så är risken stor att du har möss överallt sen.
Sätt upp en övervaknings kamera..
#239 en levande fångst fälla är nog bättre om man inte bestämmer sig för att avliva, men frågan är fortfarande om ungarna överlever en flytt hursomhaver.
l'm back
#238 Jag har ett litet utehus, tänkte om man kan ha de där så länge. Kommer då ha dörren öppen så de kan gå ut.
Nej jag kommer inte att ha de som husdjur, men undrade bara ;)
Känns så tråkigt att avliva de :(
#240 Jo, men ska jag ta risken att flytta de?
Jag vill inte avliva de…
#241 Men tror du mamman hittar dem där ute då?
Bättre det än att de riskerar att svälta ihjäl, visst känns tråkigt kanske men ibland måste man tyvärr ta lite tyngre beslut, och helt enkelt göra det som är bäst.
#241 om mamman kanske inte hittar ungarna eller överger ungarna av nån annan anledning så kan det mest humana vara att avliva och sen fånga och flytta mamman.
edit: #242 med tanke på riskerna skulle jag avliva, en snabb avlivning är betydligt bättre än en plågsam död
l'm back
#243 #244
Men om jag får tag på mamman så kan jag väl flytta henne också?
#242 Du kan fråga en veterinär om mjölk ersättning
#246 Man får inte nappa upp hur som helst, man måste kontakta viltvårdare osv.
#245 Om du ska flytta dem så får du nog försöka få tag i mamman först så att ungara inte lämnas ensamma.
En "musfälla" vi använde hemma ibland var en 10-litershink med hemgjort lock som gick som en tratt med bara ett litet hål i mitten som mössen "ramlade" ner i… Funkade ok…
Känner fortfarande att denna story är helt osannolik bitvis men: Kan du inte ställa ut en fälla till mamma mus och samtidigt snickra ihop en liten bostad till musfamiljen, alltså ett litet mushus som du ställer ut i boden och när du har fångat mamman så tar du ut hela familjen till boden ?
#245 det kan hända att hon överger ungarna eftersom det är för mycket förändringar i boet, vilda djur är inte tama så man kan inte kräva att dom ska ta hand om ungar som luktar människa och ligger på ett helt annat ställe än annars.
Jag menar vissa tama kaniner tål ju inte sånt.
l'm back
Men jag vet inte vad jag ska göra.. Vilka tycker avlivning och vilka tycker flytta de? ;)
Gör gärna ett nytt inlägg, då detta inlägget har jättemånga kommentarer.
måste bara kommentera att hur bodde kaninen och hamstern när du hade dom ihop? hade du ett hjul för hamstern inne i kaninburen då eller? har inte greppat riktigt hur du inredde och vad du hade för bur, då det finns lagar om det.
sedan skaffa en till kanin så kaninen får sällskap.
Jag röstar på avlivning, även om det låter hårt… Möss kan föröka sig otroligt snabbt och det är inte lika gulligt när du har 25 muskullar till i ditt hus…
Då är det som jag trodde då; Musungar.
Hade jag varit du hade jag avlivat ungarna.
Möss förökar sig i ett rasande tempo & det är inget djur du vill ha i huset.
Sätt även ut lite fällor i huset så tar det hand om mamman också.
I grunden röstar även jag för avlivning… Det är gulligt nu, men hur är det om 5 år…?
Säger också avliva, om du inte vill ha massa möss i hela huset om ett tag. Och är det inte dags att flytta tråden? :)
#256 Du vet väl inte om hon vill ha möss i huset elr inte!
#259 Möss förstör. De biter sönder väggar, kablar, möbler och dylikt. De tar sig in överallt och skiter ner överallt. Dessutom förökar de sig vansinnigt snabbt.
Dom kan dessutom sprida olämpliga sjukdomar.
Inte så kul kanske?
Inte alltid man ser förstörelsen heller, utan de kan långsamt men säkert äta sig genom väggarna.
Så en vettig människa som inte vill ha sitt hus förstört vill inte ha en massa vilda möss inne i huset…