Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4964 ggr
Texpie
1

Vill inte bli klappade/ hållna

Hej!

Jag har två kaniner, den ena (kastrerad kille på 7 månader) är väldigt framåt oh nyfiken och kommer gärna fram och puffar på en och så när man sitter/ligger på golvet (vi har dem lösa i lägenheten). Han gillar dock inte att bli klappad eller upplyft/buren, kan man låra honom att tycka om det eller är det ett personlighetsdrag?

Den andra (hona, 5 mån), hade inte blivit hanterad alls när vi köpte henne och hon är fortfarande väldigt rädd och osäker, hon äter ur handen och kan gå med på att bli klappad om hon är instängd i buren och får morot samtidig, men är väldigt försiktig och lättskrämd och springer ofta och gömmer sig. Försöker man klappa henne när hon är lös sticker hon direkt in under sängen elller så.

Frågan är ju då, har någon av er tips? på vad man kan göra för att få dem mer tillgivna och acceptera att bli klappade och burna?

moizzz
2

hantera mkt ta ut henne i en stor Hage och sätt dig i mitten. vänta tills hon kommer fram själv då kan du ge henne godis. och om hon sitter still kan du försiktigt klappa henne. det finns ett klipp på youtube som heter jobb med loui som storaglantan har gjort. precis så menar jag :) vet inte hur man länkar och vet inte om man får det ;)

[tanyas]
1

Min kanin var likadan men har blivit mycket tamare nu. när jag lyfter upp honom nu ger jag alltid honom något han tycker om att äta, lite godis eller så och då förknippar han att bli lyft med något positivt. Sen släpper jag ner honom direkt igen. Så kan man prova att hålla lite längre för varje gång, men bara så länge han själv vill. En del kaniner är höjdrädda så prova att sitta och ta honom i famnen och ge godis till att börja med. För mig har det fungerat jättebra! Från att sprattla när jag lyfte honom i början tills nu när han faktiskt njuter av att bli lyft och gosad med utan att få godis. :)

CassandraL
1

Jag lät mina vara rätt mycket i början efterdom dom fick panik av att se människot. Efterhand som dom började vänja sig vid mig började jag Sen sätta mig hos dom i deras bur och gav dom pellets när dom kom fram till mig. Sen fick dom pellets när dom hoppade upp i mitt knä. 

Den som var mest framåt har jag nu även fått börja lyfta helt utan problem, då började jag så att jag lyfte henne från golvet och satte henne i mitt knä (när jag själv satt på golvet så det inte blev så långt). Jag höll henne rätt stabilt och så fort hon var lugnt fick hon pellets och jag släppte henne direkt. Då satt hon i mitt knä och åt och när hon ville fick hon skutta iväg. Sen gjorde jag om det några gånger och hon förstod väldigt snabbt att hon inte behövde bli rädd, efter bara några gånger satt hon helt still bredvid mig och lät mig lyfta upp henne i mitt knä där hon också stannade en stund så jag kunde ge henne pellets och klappa henne. Så fort hon var i mitt knä och hon var lugn så har jag inte hållt fast henne utan då har hon fått hoppa ner om hon vill eller stanna om hon vill. 

Sist jag satt i buren och städade lite så hade jag helt plötsligt en kanin i mitt knä som satt där ett bra tag. Så det gäller väl mest att ha tålamod och något gott att locka med.

http://cassisomplaceringar.weebly.com/

moizzz
1

#3 du gör helt rätt :) nu behövs bara tid och tålamod :)

[Mi-rand-a]
2

Hanen låter mest som  personligheten, min hane var inte heller förtjust att bli klappad men satt gärna på en/bredvid en. Jag tvingade mig inte på honom utan sträckte fram handen ibland för att se hur han reagerade, om han kurade ihop sig så klappade jag honom tills han gick och nu kommer han till mig när han vill bli klappad så visst kan din kanin ändra sig med tiden.

Honan bör ni ge tid att vänja sig, låt henne komma till dig/er och tvinga er absolut inte på henne vilket bara vill skrämma henne mer. Utan sitt still i rummet och låt hon komma fram och nosa till ni märker att hon börjar bli trygg i sig själv och känner sig säker i rummet, sen kan ni försiktigt börja försöka klappa henne, men kom ihåg att va seg i era rörelser och tysta.

Texpie
1

Tack för alla bra svar!

Jag funderar på hanen, han sprattlar en massa så fort han fattar att man vill lyfta upp honom. Hur är bäst att göra, försöka hålla i honom tills han lugnar sig (med risk att han tycker det är obehgligt och det blit ännu värre nästa gång) eller låta honom sprattla iväg (med risk att han lär sig at om han sprattlar så slipper han)? Det där med godis när han sitter i knät funkar oftast inte riktigt, för så fort jag släpper en hand för att ge godis så sprattlar han iväg, några tips??

Nu försöker jag passa på att stänga buren när en av dem är i den och ha lite "kvalitetstid", ge dem mat, klappa och så, när de inte kan springa iväg. tror ni det är bra?