Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 855 ggr
tlover
0

Mönster till "den bästa selen"?

Hej

Jag kan inget om selar eller hoppning men jag har funderat på att testa lite smått med avelshonorna (det borde vara perfekt för dom att hålla formen tänkte jag).

Min man håller på med läder och har gått med på att göra en sele åt mig om jag fixar mönster och han gör så fina lädersaker (här finns det bilder på några av dom) så såklart har jag hoppat på.

Så vilken sele är bäst och finns det mönster att hitta?

Det läder min man använder är också ganska tjockt så om det finns nån maxtjocklek skulle vara bra att veta.

l'm back

fossingen
1

Hmm, H-Sele och bogsele när det gäller läder :) Fina detaljer på lädret.

RebeccaG
0

Jag älskar bröstselar så säger såklart bröstsele ;)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Evelina!
0

#2 Bröstsele kan ju vara svårt att få till i läder pga tjockleken.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
0

Finns det mönster nån stans? eller i alla fall bra bilder + hur man ska måtta upp.

l'm back

Mickis1994
0

Jag är ganska säger på att det finns en artikel om att sy egna bogselen/hselen antingen här på forumet eller Kaninhoppning iFokus.

Edit: Här är artikeln som jag tänkte på.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
1

#5 tack 😃

l'm back

tlover
0

Min man undrar

Vilken bredd på remmarna är bäst för kaninen?

Vad är bäst för kaninen, ett styvt läder eller ett mjukare läder?

Kan "ryggdelen" på en H sele vara bredare än dom andra remmarna? upp mot 1½-2cm?

l'm back

Cilia.Teddytöserna
0

#7 jag brukar ha 2 cm brädd på mina selar, sen är det också lite på hur dragig kaninen är. Så minst 1 cm tjocklek (brädd) enligt mig :) Mjukt läder är nog bättre så det formar sig efter kaninens kropp enklare ;)

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

sfut
0

jag brukar ha 12-13mm bredd på halsband och magband och 15-16 mm på ryggband på mina selar. Men då har ju jag dvärgvädurar och gottisar är ju större så de kan nog ha bredare remmar.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

PrinzeZz
0

jag använder i princip bara gnagarbodens H-selar som har en bredd på 10mm, mer vill jag inte ha då jag tycker de lätt är ivägen.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

tlover
0

Min man har gjort ett mönster och letat fram läder till selen så någorlunda snart borde den första prototypen vara klar.

Den kommer antagligen både vara punslad och målad eftersom det är så litet områden man kan arbeta på.

l'm back

tlover
0

Min man har börjat med själva läderarbetet nu (det blir en H sele han börjar med) problemet är att han har lite läder just nu men han har antagligen nog till en sele om han klurar till det.

Bilder får jag inte ta än däremot.

l'm back