Jätte kanin 4 månader ute?
Jag köpte min belgiska jätte hona, hon bodde ute då jag hämtade henne. Och vi har kring minus 1 till 5 på dagen och ibland nollgradigt på dagen och minus 5-10 på natten.
Så jag har henne ute nu tänkte att om hon är född ute och bor ute så ska man väll fortsätta med det, eller är hon för ung? Hon har ännu kvar bebis päls.
Eller ska jag flytta in henne?
Hon har en bra bur ute dock inte godkänd på bredden bara 60 bred men buren är 2 meter lång och höjden 60. Ska bygga en mycket större till våren.
Hon har mycket hö i ett hus och får varmt vatten 3-4 grr per dag. och fri tillgång till rabbfor blandat med havre, och grenar och en bit morot eller äpple minst varannan dag.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Är hon född ute och bott ute hela sitt unga liv så kan hon fortsätta vara ute. Ha en massa halm och liite extra halm ifall du är orolig.
för att få det varmare i huset så skulle du kunna använda halm ist för hö, har för mig att det ger/håller värme bättre än hö. och kan tyvärr inte svara på om du ska ta in henne eller inte :/
ops #1 hann skriva det före mig. ;) !
Det skadar mer att ta in henne än att ha kvar henne ute. Ska man ta in kaninen nu när de är så kallt ute så måste den vänjas in så den inte får värmeslag. Det blir en väldigt stor temperaturskillnad för kaninen. Vill du ha henne inne, vänta till våren.
Ja hon kan bo ute och ska bo ute om hon gjort de hos uppfödarn. Annars kan hon få värmeslag och avlida om du skulle flytta in henne. Och halm ska vara i huset som hon kan värma sig i medan hö endast är för att ätas.
Se till att hon har ett bra vindskyddad område och precis som de ovan skrivit kan du lägga in mycket halm, då det isolerar riktigt bra!
Om du ändå skulle vilja ta in henne föreslår jag att du gör det så snart som möjligt. Men att hon då måste stå någonstans där det är kylt/kallare än vad vi människor bor i för temperatur. Normaltemperatur är ca 20 grader inomhus och det är på tok för varmt om det är minusgrader ute. Det blir en för stor temperatursskillnad.
När jag har tagit in kaniner från utomhuskylan har jag börjat med att ställa i förråd/garage som är lite svalare än inomhus men varmare än utomhus 🙂
okej ska fråga om jag kan köpa halm nånstans i från inte från djur affären det vara bara smuligt när jag köpte och svindyrt, Jag vet att dom kan få värmeslag om man tar in dom men tänkte bara när hon har bebis päls kvar och sånt :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/