Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 792 ggr
[AnimalLover1]
0

Äter inget på hela dagen!

Min kanin har inte ätit något på hela dagen, hon brukar älska mat och äter när jag kommer med det men inte idag, inte äpple, inte knäckebröd, inte hö, inte godis, inte någonting. Jag var ute och promenerade med henne för någon timme sen och hon verkade pigg och frisk som vanligt så varför äter hon inte? Eftersom hon är utekanin och det är kallt så är jag orolig, hon kan ju dö!:'( Är det någon som vet vad jag kan göra? Jättetacksam för svar.

Saaara
1

Kanske är förstoppning eller något?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[AnimalLover1]
0

Men vad kan man göra? För att hon inte ska svälta ihjäl? Hjälper inte hö mot förstoppning? Hon äter inte det heller.

claravincent
2

Ring till veterinär så fort du kan! Har du critical care hemma? Isåfall ge det. Annars har jag tyvärr inget annat tips?.
Hoppas det går bra! :)

N

ninor
0

Förstår att du är orolig, med all rätt.

Har dock en fundering, hur vet du att hon inte ätit? Speciellt när hon är utekanin. Om hon ätit hö kan ju vara svårt att se med blotta ögat.

Uträttar hon sina behov, dvs bajsar och kissar? Annars kan det vara förstoppning som nämndes ovan.

[AnimalLover1]
0

#3 Tack

[AnimalLover1]
0

Oj det jag skrev försvann! #4 När jag kommer med mat brukar hon alltid vara hätte hungrig och äter direkt men inte idag, jag har sett att hon har kissat och bajsat under natten.

[Flingans]
0

Mossa pellets med vatten  och stödmata ( gärna med spruta eller sked) du kan med mossa bannan för smaken eller annat.. detta kan funka om du inte har något annat hemma.. kanske inte det bästa men det får magen att jobba lite iallfall.

[AnimalLover1]
0

Om pelletsen blir fuktig kommer den ju att jäsa och det är väl inte bra för dess mage?

[Flingans]
0

#8 man mossar en bra stund så att det blir väldigt löst/flyttande. Det jäser inte då.

Kanske inte den bästa lösningen men var har man för val när man inte har CC eller annan stödmat hemma.

[AnimalLover1]
0

Ja jag ska prova imorgon om hon fortfarande inte äter. Är så orolig, kan inte se henne i mörkret nu :'( 😭

[AnimalLover1]
0

Vad är kaninens kroppstemperatur?

Twix*
0

medel tempen är ca 38,5-39,5 grader😉

Saaara
0

Finns något som heter miniform som hjälper mot förstoppning. Eller parafinolja. Sen ska kaninen inte ha någon pellets överhuvudtaget utan bara hö och vatten. Mycket Motion är viktig också.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[AnimalLover1]
0

Tack för svaren allihopa, hon mår bra nu igen.😄😍