"Rottis"-teckning, går det få fram?
En sån kanin skulle jag viljat ha! Älskar rottis teckningar! ^^
För evigt med Gaia
#1 Eller hur!
Det ska bli mitt syfte med kaninaveln : ta fram en black and tan-kanin!
#2 Det finns redan Tan på kanin…
http://www.kaninfarg.se/farg.tansvart.htm
Tan är godkänd i svart, blå, brun & egern.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jo, men den bilden du visade var inte den teckningen jag menade. Skrev i TS att jag inte syftade på tan.
Menar en "perfekt" black and tan teckning.
#4 Allt annat än den som jag visade i bilden är en dålig tan-teckning, så det beror på hur man ser det - vad som är "perfekt" och inte.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Du kan ju försöka få fram det för skojsskull, men det kommer inte bli en godkänd teckning då den är alldeles för lik Tan, som redan finns.🙂
#5 TS menar ju dock fortfarande inte den tan-teckningen som finns hos kaniner. Färgen som hundarna har på bilden heter black and tan.
Hade varit kul att få fram en ny färg/teckning..men det hade inte lett någonvart skulle jag tro.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#4 perfekt i hundvärlden syftade jag på. Precis som jag skrev i punktform i trådstarten. Och jag har kikat på tan kaniner och aldrig sett en med sådan teckning, än.
Därför undrar jag om det går att få fram på annat vis.
#6 Nej, det blir säkert inget speciellt av det. Inte till en början i alla fall.
Men roligt vore det!
Åh det hade ju varit superkul! Då får du väll börja köpa "dåligt" tecknade tan kaniner då :D
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Att få bort ögonringarna är inga problem.
Men att få bort det röda på magen, och att få fram röda fläckar ovanför ögonen låter i princip omöjligt.
#10 Ja, jag får börja hålla utkik
#11 Kanske det. Får prova mig fram.

måste nog bli någon sorts japanteckning då om det går överhuvudtaget..
#5 hon menade nog lite mer, fläck Över ögonen, "fjäril" på bröstet, bruna ben som hon skrev i #0 ;) men du har rätt att perfekt är ju hur man ser det :)
#13 Japanteckning blir svår att göra till en Black and Tan! 😉
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#15 Det är nog enda sättet som jag kan tänka mig i alla fall. Djur kommer i färdiga teckningsscheman i brist på ett bättre sätt att förklara det. Det är ganska lätt att via Avel ändra på färgsättningen inom detta schema, tex bleka svart till tan eller blå på hund, eller begränsa utbredningen av brunt på en chinchillakanin, ta bort ålen på en häst osv. Men att bara genom avel lägga till något som aldrig funnits på vildformen är nästan omöjligt om man inte har turen att hitta en spontan mutation hos en individ, enkelt uttryckt så går det förhållandevis lätt att avla bort ränderna på en zebra, men det är omöjligt att avla dit ränder på en häst.
En japantecknad kanin är den enda färgsättningen jag känner till som i fenotypen (det man ser på utsidan) frångår distributionen av färg enl vildformen. En nästan helt svart japan bör i teorin med en hel del avelsarbete och en väldans massa tur kunna få den distributionen av röd färg som ts är ute efter, men det känns väldigt långsökt.
#16 Jo det var det jag tänkte. Att det är väldigt långsökt att man ska få till en teckning där man får just rätt färgpartier runt ögonen samt "fjärilen" osv. Visst går det väl kanske rent teoretiskt, då den nuvarande japanteckningen (korrekt tecknat tänker jag nu på) ju går att få fram, så med en väldigt selektiv och genomtänkt Avel så ska det väl kunna gå, men som sagt. Långtsökt värre 😃
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag får ta och läsa på en massa extra om genetik och prova sen :)

Nya färgvarianter bygger ju på att det sker spontana mutationer som man kan ta tillvara på. Man kan alltså inte avla fram vad som helst. Någon gång ha det skett en mutation när ett hundembryo skapats som gett färgförändringar på just de partierna. Chansen är ganska liten att exakt samma sak ska hända igen på kanin. Men omöjligt är det väl inte, samma mutationer har ju skett på olika djurslag förr. Men inget vi kan påverka tyvärr :) Tan är det närmaste man kan komma.
Hade vart coolare med en hund med kanin -tan teckning B-)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur