Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1849 ggr
Delilah81
0

När flytta ungar från mamman?

Har tre ungar som nu är 5½ vecka gamla, två honor och en hane.

De bor fortfarande tillsammans med mamman, de har en bur och Hage som är ca 5 kvadrat. 

Tanken är att mamman, de två honorna och min kastrerade hane ska gå tillsammans i framtiden.  

När och hur är det bäst att ordna detta?

Zabbio
0

Den kastrerade hanen kan du släppa in redan nu, de är normalt sett väldigt snälla mot småttingar :) Ha koll, som vid alla hopsläpp.

Pojk-ungen flyttar du vid 8 veckor.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Henni-Chan
0

Flyttar inte mina ungar, oavsett kön, fören tidigast 8 veckor. Men brukar hålla de med mamman tills de är 10 veckor 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

~ Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Delilah81
0

Oj då, har hört att hanen rent av dödar ungarna 😕

Jag läste någonstans (minns inte var) att man helst ska sätta ungarna i egen bur vid 5-6 veckors ålder 🤔

Inga problem att ha dem tillsammans, men jag vill ju göra det som är bäst för dem!

Zabbio
0

#3 Hanen kan möjligtvis trampa ihjäl nyfödda ungar i sin iver att betäcka honan direkt efter födsel när hon brunstar.

Jag sätter ofta in små till mina avelshanar för att de ska få lite sällskap. Släpp in hannen men håll koll, som vid alla hopsläpp. Det är större risk att honan blir ur på honom än att han medvetet skadar ungarna.

Men han kan bli grinig på ung-hanen när den blir könsmogen.

Delilah81
0

#4  Är det så?

Jag har blivit varnad för att min hane kan bita ihjäl ungarna, av både uppfödare och en bekant som är veterinär..

dermot
0

Ungarna utgör inget hot i den åldern, de är "ingenting". Snarare honan som i så fall kommer vara otrevlig mot nykomlingen. :) Men det är ju svårt att garantera nånting, men jag tror chansen är större att det går bra nu än när ungarna exempelvis är könsmogna/tonåringar. Normalt sett flyttar man ungarna vid 8 veckor, förutom jätteraser, de vill man gärna hålla kvar hos mamman lite längre till åtminstone 10 veckors ålder.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Delilah81
0

Ok, men i vilken ålder är det riskabelt med hanar och ungar tillsammans?  

Jag ska behålla alla,  men kastrerade vuxna hanen är nu i en egen bur (ca 2,5 kvadrat), och den buren är det sen tanken att hanungen ska bo i, ensam. 

Hur bär man sig åt när man släpper ihop honan och ungar med den kastrerade hanen?  Något man bör tänka på?

Har haft honan och hanen ute tillsammans i trädgården vid några tillfällen, och då har det slutat med bråk.  Det har verkat som att hanen försökt para sig med honan, trots att han är kastrerad, och hon har då blivit rejält sur och de har försökt bita varandra.

Zabbio
0

#7 När ungarna blir könsmogna.

Hur menar du med bråk? Är det ett bett och jakt, lite pälstussar som flyger? Det är ''ok''  vid hopsläpp, det är som de sätter gränser för varandra och gör upp om hur relationen ska vara. Däremot om han försöker para sig med henne över ansiktet kan hon ju komma åt att bita i mjukdelarna i skrevet och det gör ju rätt ont.

Det man ska hålla koll efter är om de börjar sparka mot varandra med bakbenen, vilket kan ge rejäla skador, eller om det aldrig lugnar sig. Så länge en kanin viker undan så visar den att den har uppfattat varningen och då lär det inte bli mer än så eller eventuellt ett litet bett. Men om den blir inträngd och attackerad och det inte ger sig på några sekunder/den inte kan ta sig ut, så är det värre.

En annan risk är att de bråkar lite men hela tiden, att den ena helt enkelt blir mobbad av den andra vilket sällan leder till större fysiska skador (små bett) men höjer stressnivån rejält. Men det kan man först se efter ett par veckor om de fortfarande jagar runt och man hittar pälstussar ibland. Det är oftast i grupper om 3 eller fler som det händer.

Klipp klorna på bägge kaninerna så mycket det går, och fila dem gärna trubbiga också.

Testa att låta honan komma in i hanens bur eftersom den är hyfsat rymlig och eftersom hon är den med risk att vara sur. Sunda hanar attackerar inte honor annat än i självförsvar. Låt ungarna vara utanför tils de två träffats.

Alternativt ha ett stort, neutralt utrymme med många gömslen och vrår (dock där ingen blir fast-trängd utan de ska kunna ta sig ut. Stora eller flera öppningar) så att de kan jaga bort varandra ur sin åsyn.

Låt ungarna som sagt vara utanför första mötet om föräldrarna är griniga. När det lugnat sig kan de få komma in, det bör inte göra någon direkt skillnad.'

Kanske hanen bör bo in sig i honans bur innan de får bo där allihop.

Delilah81
0

Fast jag har hur många gånger som helst både hört och läst att hanar är livsfarliga för ungar, redan från den stunden de föds…  

Att det kan bli konflikter mellan hanar är ju en sak, men jag tänker mest på att vuxna hanar biter ihjäl ungar, oavsett kön 😕

Ang de vuxna kaninernas bråk, så jagar de varandra och bits och sparkas.   Nu har de en trädgård att röra sig på, så det brukar sluta med att de båda sitter och trycker i varsin del…

AkaiTsuki
1

Om det var mina kaniner skulle jag inte släppt in hanen i honans bur, oavsett om den är kastrerad eller inte. Det vet inte honan om

Kaninhonor är skyddar sitt revir mer än vad hanar gör.

//Joanna

Zabbio
0

#9 Ja men då har väl alla mina ungar dött då eftersom de får träffa och bo med pappan.  Det är en myt att pappan skadar ungarna. Han kan göra det av misstag när de är  nyfödda eftersom kaninhonan brunstar då. Men de biter inte ihjäl ungarna. Flera här har sagt det.

Eftersom du har bestämt dig för att de inte går ihop, varför vill du ha råd om att få ihop dem?

Jag har gett alla tips? jag kan. Följ dem eller låt bli, det är upp till dig.

Delilah81
0

# 11 Du behöver inte ta illa upp. Jag frågasätter inte dig som person, utan bara faktumet att det är väldigt olika bud ang kaninungar och hanar.

Har från den stunden ungarna föddes blivit uppmanad att hålla hanen borta från dem, eftersom han kommer döda dem.

Både av insatta bekanta och inlägg här på kanin.ifokus, alla har sagt samma sak…

Så då är det inte så konstigt att jag undrar vid vilken ålder man kan släppa ihop dem?

Zabbio
0

#12 Då blir svaret aldrig.. eftersom det är svårare  när de är vuxna och könsmogna.

Jag kan inte ge dig de svar du vill ha, enligt mig är det bäst att sätta ihop dem när de är små, så jag kan inte gärna lomma med något annat svar än det.

Lycka till oavsett hur du gör. Men det är en myt att hannen regelmässigt ger sig på småttingar. Olyckor kan ske och undantag finns naturligtvis, men honorna är i regel mycket mer agressiva och revirtänkande medans hannar är ganska laid back - så länge de inte konkurrerar med en annan hanne.

Myten har uppkommit av att hanen kan stampa ihjäl nyfödda när han vill betäcka mamman.

Jag får ofta rådet av insatta uppfödare på andra sidan atlanten att sätta in ungarna till hannen när jag beklagar mig över att han sitter ensam. Så annorlunda kan ju inte deras kaniner vara från våra.

Jag har även släppt in ungar till hanen, även hanungar, och de har tvättat varandra och verkat allmänt lyckliga.

Jag är inte irriterad eller sur, men jag blir lite trött eftersom vi är ett par stycken redan som försäkrat dig att hannar inte är aggressiva mot små kaninungar och att risken kommer när de blir könsmogna. Antingen får du tro oss eller så får du låta bli, men det hjälper ju inte att fråga samma sak igen för svaret blir detsamma. :)

Ungarna är det ingen  fara med men de vuxna lär behöva göra upp på egen hand så att de små inte hamnar i kläm.

Delilah81
0

Ok. Det är ett tiotal personer som varnat mig innan, och då är det inte särskilt konstigt om jag frågar och ifrågasätter när ett par personer säger att det inte stämmer?

Men ditt svar är att jag aldrig kan sätta ihop honungarna med den kastrerade hanen.

Zabbio
0

Nej, mitt svar är att tidigare är bättre. Och att ditt största problem  verkar vara att honan ska acceptera hannen.

Ifrågasätt allt du vill men det blir samma svar.

Eller testa o se - ha koll på dem så ser du ju om  hanen  visar aggressivitet.

dermot
0

Men har dessa personer som säger så prövat själva? Eller är det bara tycken och tänk?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Delilah81
0

#15  Mitt "största problem"…  vad exakt grundar du det på?

Har aldrig skrivit att jag har problem med att honan ska acceptera hanen, utan jag bara frågar när man kan sätta ihop hona, unge och hane?

Delilah81
0

#16  Ingen aning om de provat själva, men det är både uppfödare och veterinärer som hävdat detta.

Zabbio
0

#17 Det grundar jag på det som skrivits tidigare:

"Har haft honan och hanen ute tillsammans i trädgården vid några tillfällen, och då har det slutat med bråk."  …. "Ang de vuxna kaninernas bråk, så jagar de varandra och bits och sparkas."

Menar inte att det skulle vara ett stort problem i sig, men det känns - från min synvinkel - som att du fokuserar på fel sak när det är ungarna du är orolig för.

Om du tror/blivit sagd att hannen är aggressiv mot ungar så är det efter könsmognad som de räknas som vuxna. Eller när de är tillräckligt stora för att fysiskt försvara sig. Jag hävdar dock fortfarande att det är smartare att sätta ihop dem medans de är små och att det är större risk för bråk när de blivit vuxna. Vid alla hopsläpp ska man hålla koll en stund och då ser du ju själv ifall hannen verkar aggressiv eller ej.

Du gör precis som du vill. Jag har inte mer att tillägga i ämnet och just nu känns det som att allt jag skriver misstolkas. Lycka till. :)

Delilah81
0

Det är bra råd du kommit med, jag tror att vi missuppfattar varandra bara..

Ang ungar, så är det så att jag fått höra att hanar biter ihjäl dem från det att de föds, och detta från många personer…  När de är könsmogna är en annan sak, då tänker jag ändå inte ha hanarna tillsammans,  utan det jag upprepade gånger fått höra är att "ta bort hanen genast, om du inte redan gjort det, för han kan bita ihjäl ungarna"!

Zabbio
0

:)

Jag förstår att det är vad du hört, men det stämmer helt enkelt inte oavsett hur många som sagt det till dig. Däremot kommer hanen betäcka honan direkt när ungarna föds, vilket gör att hon föder en ny kull innan ungarna är helt avvanda. Och när han betäcker kan han skada ungarna av misstag för att han är ivrig. Det är framförallt därför man inte ska ha hanen hos honan när hon väntar ungar.

Jag  såg nått yutube clipp från USA som jag försökte leta upp.. väldigt dryg människa som dumförklarade alla men han visade iaf en film på en hona och en hane i en bur med 1 veckors ungar. Och det var bara en liten galler bur som de brukar ha där borta. Var en väldigt trevlig hane.

Förutom det klippet känner jag ett flertal personer som har kaninerna i koloni med hane i gruppen och ett antal honor. Honrna får ungar med hanarna där inne och det är inga problem (annat än att de blir betäckta igen). Jag och ytterligare några andra har satt in ungar till avelshannarna som sällskap och det har bara varit trevliga miner från alla. Hannen putsar de små osv.

Men som sagt.. antingen testar du och då ser du om han visar aggressiva tendenser eller ej (fast nu är de väl iofs ganska "vuxna" om de är en mindre ras.. men det borde gå utan problem ändå) eller så låter du bli och väntar tills de är vuxna. Det är ju de två valen du har.