Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 579 ggr
Moppie
0

MÅNGA Uppfödarfrågor!

Hej!

Håller på starta min kaninuppfödning kaninlandets kaniner, så har lite frågor angående kaninuppfödning.

1. När ska man sära på mamma och ungar?

2. När är kaninungar redo att flytta hemmifrån?

3. ´fel´ som man inte ska göra?

4. Hur gammal måste kanin vara minst för att få sin första kull/ Samma med hanen?

5. Rekomenderat burunderlag? Använder mig av spån, Bra/Dåligt?

6. Hur har ni löst det med rasthagar?

7. Ska ha fackburar, Kan man dra ut dom åt alla olika håll då eller? Tex 75x75x50?

8. När blir dom könsmogna?

Kanske blir fler frågor sen, Får se :) 

Tack på förhand :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[Jossanhallon]
3

Hej! Tycker det är jätte bra att du frågar och någon gång måste man vara nybörjare! :) men tycker de frågor du ställer är väldigt stora frågor man borde veta när man som du säger redan är på väg att starta din uppfödning. Du kanske ska vänta lite med att starta den tills du vet mer. Det finns mycket du måste kunna om genetik och sjukdomar vad man gör med ungar som förlorat mamma osv.. :)

Mannez
0

1. Jag brukar sära ungarna ifrån mamman vid sju veckor och så får de gå en vecka utan mamman innan försäljning. 2. Enligt lag 6 veckor, men det är på tol för tidigt. Så 8 veckor. 3. Det är mycket det, men ha ett bra och seriöst mål och syfte med sin uppfödning och inte avla bara för att tex. Kaninungar är söta. 4. Rekommenderade minsta ålder: Dvärgraser, 6 månader Mellanstora raser, 7 månader Stora raser, 8 månader Dock tycker jag att det är alldeles för tidigt, så jag säger tidigast: Dvärgraser, 7 månader Mellanstora raser, 8 månader Stora raser, 9 månader Detta gäller honor då, hanar kan man typ börja avla på när bollarna trillat ner. Men håller man på med utställning vill man gärna ha honom stamboksförd först och inom hoppningen bra placerad. 5. Spån fungerar, dock behöver honan halm att kunna boa med. 6. Honan kommer ut som vanligt i rasthagen. Ungarna är för de mesta i buren. Men på våret/sommaren får de skutta på golvet inomhus. Skall däremot bygga en säker Hage för kaninungar. 7. Förstår inte riktigt frågan, men 75x75 känns väldigt litet. 8. Dvärgraser: 3-6 månader Mellanstora raser: 4-7 månader Stora raser: 5-8 månader

Hälsningar Amanda och kaninerna

Moppie
0

#1 Det frågor jag ställer har jag hört olika från många så är osäker på allting! Just det så har jag en kaninkunnig mamma som hade kaniner hela sitt ´barn´liv och så har jag haft kaniner hur länge som helst samt fått 2 kullar. Ställer endast frågorna för att veta säkert!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Moppie
0

#2 Tack så jättemycket :)

Mannez
0

Har du fler funderingar så svarar jag gärna.

KaterinaPetrova
0

1. Honorna kan bo kvar hos sin mamma hur länge som helst om de trivs bra ihop. Hanarna bör man flytta från mamman vid 8-10 veckors ålder då vissa kaniner blir könsmogna snabbt. 

2. Det är lagligt att sälja ungarna vid 6 veckors ålder men det är ytterst få som gör det. Det är inget som rekommenderas. 8 veckor är den vanligaste åldern, större raser kan behöva stanna längre hos mamman då de växer långsammare. 

3. Finns mycket. Se till att läsa på ordentligt innan, man kan alltid lära sig något nytt! Ha gärna en uppfödare som du kan vända dig till och fråga. 

4. En hona bör få sin första kull vid ett års ålder. Jag parade min hermelinhona när hon var 7-8 månader vilket jag tycker är en bra ålder för dvärgkaniner. Honan tas ur aveln vid ca 5 års ålder (senast).
Hanar kan användas i Avel så fort de blivit könsmogna. 

5. Spån har jag och det fungerar bra. 

6. På sommaren bor alla kaniner i markburar, med ett hus som skydd. På hösten/vintern har jag en stor Hage som de får turas om att vara i. 

7. Lagliga mått för en kanin under 3 kg är 100*50 cm = 0,5 kvadratmeter. Den kortaste sidan måste vara 50 cm. 
Det är lagligt att ha två under 3 kg på 0,5 kvadratmeter men det tycker jag är lite väl litet. En kanin kan aldrig få en för stor bur!

8. Varierar. Allt från 8 veckor till 4 månader skulle jag säga.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[Jossanhallon]
0

#3 och det är jätte bra att du tänker så! Och vill veta allt men många kan ju svara olika här med. Tror i så fall att du får välja lite själv vad som känns rätt för dig om du skulle få olika svar :)

[Jossanhallon]
0

#3 och du skrev ju att du redan tagit kullar hur gjorde du där då? Menar inte att ifrågasätta dig eller gå på dig! Men många föder upp djur utan att veta eller förstå hur allvarligt det är men började själv med kaniner när jag va 14 så hoppas att de går vägen för dig och att du blir en seriös och bra uppfödare :)

Mannez
0

#6 Nu måste jag lägga in en liten kommentar på ditt inlägg ang när man tar ur honan ur aveln. Man kan aldrig utge en bestämd ålder när honan ska tas ur aveln. Utan det är väldigt individuellt. Vissa honor kan vara helt slut vid 4 år medan andra är pigga och fräscha som ungdjur vid 6 år och mycket väl kan orka med en till kull. Hur länge en hona kan gå i aveln är olika och man märker tydligt när det är dags för henne att pensioneras.

[RC1393]
0

Du har fått bra svar i övrigt, men nej, man kan oftast inte dra ut facken i fackburar.

Bra mått enligt mig är runt 120/140 x 80 cm till dvärgar. Har dock större burar till honor med kull (den minsta 1kvm, lär nog inte användas alltför mycket, den största 2kvm). 

50 cm på höjden lär du snabbt komma fram till är litet, särskilt om du har facken nära marken. Det lär då bli trångt både för dig och kaniner. Satsa på minst 60cm, har själv 65cm på de nedre facken och nära 75cm på de övre. Hade dock velat ha tvärtom så det var enklare att huka in sig i de nedre burarna, men det var inte jag som byggde burarna så😉

Moppie
0

#8 Jag hade några fodervärdkaniner (+ mina egna) som jag skulle få efter att jag tagit en kull på dom, Så ungarna kom och alla mådde bra och klarade sig( Dock bet mamman ihjäl en), Honans första kull.