Lägger ni ut mycket pengar....
Lägger ni ut mycket pengar på era kaniner, Inte fodret utan leksaker tillbehör osv?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
På engångskostnader har mamma o pappa lagt cirka 10000kr (bur o fasta hagar till kaninen) kompostgallrena kostade ca 1000-1500kr ch sen byggde vi om altanen så kaninen kan bo där det betalade de väl 6000-10000 kr på. Och totalt sedan i Maj då jag fick min kanin av Mamma o pappa har vi (jag har betalat lite av detta) har vi väl lagt 1000-2000kr på tillbehör Varför jag inte betalat detta själv är för att jag fick kaninen i julklapp (ett brev om att jag skulle få en kanin) så tyckte mamma o pappa att de skulle betala detta+ att jag tjatat så länge om en kanin så det var trötta på mitt tjat. (Både mamma o pappa har också intresse för kaniner) men varför jag behövde tjata var för att de var tveksamma ifall det skulle gå med en kanin pga allergin. Nu kom jag in på en massa andra saker också men hoppas ni orkar läsa osv.❤️
Nej. Bli en tunnel enstaka gång, eller en klotång eller sele enstaka gånger men inte mer. De har det de behöver 🙂
Köper det som behövs helt enkelt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det blir någon ny leksak eller något extra gott någon gång i bland, men lägger kanske ut 100:- om året på sådana saker!
Olle älskar toalettpappersrullar och små kartonglådor (typ för te-påsar) så han är billig i drift ;)
Utöver alla tävlingskostnader (och foder) brukar det inte bli så mycket annat till just kaninerna. Ibland kan jag känna att jag behöver krokar och dylikt till kaninhuset. Och i regel beställer jag nya selar/koppel 1 gång om året om det behövs. Samma gäller tunnlar och dylikt.
Men det kan ju bero på att jag har så många 🙂
Det har blivit bra mycket mer än förväntat.
Tanken var att vi skulle skaffa en kanin, men nu har vi fem (skulle egentligen varit sex), och alla behöver ju tas omhand lika bra…
Vattenflaskor, matskålar, leksaker etc.
Skulle jag inte våga påstå.
Det e ju driftkostnader såsom foder, spån, m.m.
Sedan är det försäkring, lite drygt 4000 om året(för alla 10 kaninerna👍), selar & koppel vid behov(gör jag visserligen själv, jag inte dålig kvalité, men syrran tar sig lite previlegier med att jag gör koppel & selar😛) godis & annat gott, tävlingsavgifter + medlemsavgifter i diverse klubbar, bensin till och från tävlingar, inredning till ninerna, leksaker(bollar, knutor, aktiveringspussel, m.m.) fodertillskott(vetegroddsolja), vaccinering 1 gång/år, akutväskan ska fyllas på och såklart vet. kostnader.
Så studiebidraget+lönen går inte nämnvärt mycket till mig själv😂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Lägger bara pengar på nya vattenflaskor och toaletter. Sedan har jag börjat göra egna selar och hinder så då kostar materialet för detta. Köpte även en ny transportbur i somras. Annars så hittar jag oftast andra lösningar på kul grejer. Mycket kul kan man själv göra. Mamma har t.ex. en grejsimojs som ska sitta på stuprännor som blommor kan klättra på. Denna brukar jag lägga ner och vira in i en gammal vaxduk jag annars har över ena kaninburen då det regnar. Kaninerna älskar att springa i den.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
runt 500-600 kr i månaden, och då räknar jag med tävlingar. Jag köper minst 5 leksaker i månaden då dom tuggar upp dom snabbt, tävlingsavgifterna är inte det billigaste. Och om jag ska vara helt ärlig är jag lite av en shopaholik när det gäller kaninerna 😇
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Njae, inte så mycket. Han får väll en ny leksak (som jag köper) kanske en gång i månaden. Sen gör jag egna leksaker. Hö får vi gratis och spån och halm tar inte slut så fort så det köps inte nytt varje månad :)
Hmm, började räkna ut och jag har nog lagt ut 800-1000 kr/år på tillbehör till kaninerna (skålar, automater och toalådor) de sista två, tre åren. Ska göra en beställning till nu (bra vinterskålar från tyskland), men sedan är det köp stopp, då har jag så det räcker😉
Har även lagt ut x antal tusen (vågar inte räkna ihop allt, har fortfarande en del grejor kvar att köpa😛) sista åren på material till burbygge (skivor, virke, gångjärn, hakar, vinklar, skruvar, bits, nät, silikon och färg). Men då räknar jag att de burarna ska kunna hålla ca 10 år.
Jag lägger extremt lite pengar på kaninerna, leksaker är ofta sånt man hittar på gården/i skogen (kvistar är väl det vanligaste våra kaniner är inte så kräsna verkar det som sen vill vi använda plast i så liten utsträckning som möjligt)
Burar och hagar är det väl skruv och nät som kostar resten kommer från gården/skogen oftast. ibland köpes plank för enkelhetens skull dock.
Strö: vanligtvis använder vi hö som dom nobbar (men som inte är dåligt/dammigt) sen har vi flis från träd vi fällt och i sista hand köpt spån.
Försäkring har vi inte på kaninerna vi har pengar undanlagda istället (men vi har inte försäkrat hönsen heller eller katten)
Inte ens hö köper vi om inte det blir kris (dvs vårt eget och morfars är slut).
Men då försöker ju vi vara så självförsörjande som möjligt för vi svettas helldre på gården än på en arbetsplats
l'm back
Jag behöver inte betala för varken spån eller hö och pelletsen är ganska billig så då blir det att jag lägger lite mer pengar på leksaker och annat roligt till lilltjejen istället, hon uppskattar det så mycket så det är alltid roligt när man kommer hem med nya saker till henne. :) just nu har vi siktet inställt på en rolig tunnel till henne och en ny boll som hon kan springa och knuffa på när hon har golvtid! :)
Det är så svårt att gå in i en djuraffär för att tex köpa halm och pellets, utan att komma hem med en massa extra saker. Men jag gör allt godis hemma, så det sparar jag pengar på. Hennes pellets är rätt dyrt, men jag skulle tro att jag lägger ut 200 kr i månaden ungefär. (Har en kanin)
Förutom årsavgift SKAF = 400 kr, utställningsavgifter ca 3-400kr o veterinäravgift ca 1-2000 kr om året ( kan ju bli mera ibland), är det ju hö/halm ca 1000 kr/året o nga nya vtnflaskor o toa / bolåda/tunnel kanske, ca 500kr/året
så ca 3500:- förutom foderkostnader
sammanlagt iår har jag använt ca 7500 kr
Japp!
Jag lägger ut minst 1000kr i månadens på mina 2 kaniner.
Älskar att köpa saker till dem. Blir mycket från gnagarboden & zooplus. Gnagleksaker och örter osv :)
Fasta utgifter är är det 200kr till SKHRF en gång om året
Foder för drygt 300kr , cuni complete från zooplus.dk, 8kg som räcker ungefär 6 månader om inte mer.
Hö&Halm får jag gratis.
Stallpellets och hampaströ köper jag varje/Varannan månad.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
För mig handlar det mest om engångskostnader. När vi talar om tillbehör.
Jag försöker tänka att jag behöver 3, 6, eller 12 av allt. Då jag ska ha upp till 6 kaniner. Så en del saker som t.ex. tunnel är det 2 kaniner på tunnel. Alla ska ha varsin gallerboll och dubbla uppsättning av t.ex. vattenskålar. Så där är det så svårt att säga. Köper även selen och koppel lite då och då.
Sedan medlemsavgifter och tävlings/utställningsavgifter.
Haha, inser att jag inte har en blekaste aning.