Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1083 ggr
Moalinn
0

Lös i magen

Min lilla fluff är väldigt lös i magen och allmänt hängig. Märkte igår att hon inte riktigt var som hon skulle då hon inte kom när jag gav henne mat men tänkte att hon kanske inte hade lust att komma bara. I morse låg hon under höet, vilket hon aldrig brukar göra, och rörde sig inte ur fläcken. Hade inte heller rört varken mat eller vatten. Tog upp henne och kände på mage men kunde inte känna något ovanligt, såg dock att hon var väldigt kladdig i rumpan. Jag kunde inte göra så mycket då jag var tvungen att gå till skolan men nu när jag kom hem så låg det en massa lösa klumpar i buren och hon var fortfarande lika hängig. Dock vet jag inte om hon har ätit av höet, lite svårt att se om hon har trampat ner det eller ätit nämligen.

Vid hårdmage vet jag vad man ska göra men vad kan man göra med lös? Hon får det hon alltid har fått, hö, lite pellets och vatten. Några grenar också förstås men inte sen i helgen (lite dålig på det där måste jag erkänna)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

natha-mjau
1

ge endast vatten&Hö.
Har du inte critical care hemma så försök att köpa det! Fiberplex ska du också köpa hem.
Kontakta veterinären, när kaninen har rinnande diarré som jag fattar det som är det allvarligt. att tarmsystemet kommer ur balans eller kollapsar är bland det värsta som kan hända, just för att kaninens mage ska hålla igång hela tiden. Så åk in och få en akut tid!
Diarré leder till uttorkning så se till att hon får massa vatten i sig.

Moalinn
0

Jag ska se om mamma kan ringa ringa veterinär eller så, blir lite orolig faktiskt. Speciellt eftersom att hon är ute och jag kan inte vaka över henne på samma sätt.
Tack!

Medarbetare på Djurfoto

natha-mjau
0

Diarré är som sagt väldigt allvarligt.
Hade en hona som hade flytande diarré i ett par dagar, tack vare antibiotikan som hon åt… Hennes magsystem kollapsade så det fanns inget att göra då. Därför vet jag hur illa det kan gå :/

Har du inte critical care hemma kan du koka upp vatten och blötlägga hö, sen låta det svalna och ge kaninen i en spruta.

Moalinn
0

Vi ska få svar från en veterinär från Blå Stjärnan om en liten stund. Om det finns något man kan göra eller om vi måste åka in.

Vi har tyvärr inte critical care. Hur hade du tänkt att man skulle få in hö i en liten spruta? 🤔 Den sprutan vi har är verkligen minimal. Har tvingat i henne vatten iallafall!

Medarbetare på Djurfoto

RebeccaG
1

Man kan ge morotpurre också, alternativ till cc om man inte har det hemma. Om din mamma inte ringer så ring själv. Men försök hålla igång magen tills ni kommit in till vet. Testa att massera hennes mage också.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

natha-mjau
0

#4 alltså du kokar vattner, har i hö i vattnet så de får ligga o dra sig. när vattnet valnat drar du upp vattnet i sprutan o ger. Hövatten alltså :)

Moalinn
0

Haha jaha, får göra det. Tack!

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Måste bara fråga, vad kan anledningen vara till att hon har blivit så lös? Har inte märkt något konstigt hos henne alls.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Har en till fråga haha. Den ovan är lite dum insåg jag så den behöver ni inte svara på!

Kan jag ge henne gurka? Tänkte för att få i henne lite vatten utan att behöva stressa upp henne med sprutor hit och dit. Vet inte om hon är villig att ta en gurka då hon äter väldigt dåligt tyvärr, hon har fått i sig lite hö kan jag säga iallafall.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2

Uppdatering.
Hon är mycket piggare, äter lite och har nu fått fiberpasta. Redan i morse såg jag att det fanns runda pluttar som inte satt ihop så hon börjar bli bättre. 🙂

Medarbetare på Djurfoto