ögat börjar rinna på vintern
Jag har en snart 5årig herre här hemma vars öga alltid börjar rinna på vintern… Har inte åkt till veterinär eftersom det inte känns som en "sjukdom" men nu börjar man ju fundera. Tvättar honom när det behövs men desto kallare det blir desto oftare måste jag tvätta så det känns lite skumt. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Kan vet ens hjälpa?
Är det ingen inflamation? o hans fram+ kindtänder ok? att ögon rinner lite kan ibland bero på drag o trånga tårkanaler (runda huvuden oxå), kan vara så att det rinner/stimuleras ju mera du tvättar.. Man kan ev prova spola tårkanalerna hos vet
Tänder borde vara OK med tanke på att han äter hö och får grenar. Framtänderna är åtminstone bra, svårare att veta med kindtänderna ju. Runt huvud har han men inte jätte mycket direkt, inte som på en vanlig ddv, utan han är blandis. Spelar ingen roll om jag tvättar eller ej, bara det blir kallt så börjar det rinna. Har gått perioder då jag inte tvättat ögat just för att jag kanske irriterar det ännu mer men det har inte blivit någon som helst skillnad. Klart man kan spola med det känns lite konstigt att, om vet kan lösa problemet, varför rinner det då bara när det är kallt ute? Tack för ditt svar föresten :)
Den vanligaste orsaken till rinnande ögon är igentäppta tårkanaler. Men i så fall borde det inte variera med årstiden.
Kan bero på drag, eller som #3 skriver, igentäppta tårkanaler. Med ålder kan detta bli värre.
Systern hade en kanin med just detta problem. Hon var och spolade honom nån gång om året hos veterinären.
Det KAN vara bra att kolla upp det hos veterinären, det kan också bero på att en tumör eller varböld växt till sig inne i tårkanalerna. Men eftersom det bara verkar vara på vintern så vill jag inte oroa dig, då skulle det vara året runt. :)