Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1340 ggr
MsSallylover
0

Hade ni kastrerat dom?

Hej! 

Jag funderar på att kastrera mina honor, och jag vill höra era åsikter om det!

Mina honor är ungefär 1 år, och dom har aldrig varit sjuka. Dom bor tillsammans, och det funkar och har alltid funkat superb! 

Jag tänkte kastrera dom i förebyggande syfte mot livmodelhalscancer i första hand. Men jag har läst på internet att detta också kan förändra deras beteende positivt, är detta sant? Inte för att de har ett aggressivt beteende, men kommer detta påverkas ändå?

Vilka andra positiva/negativa sidor finns det med kastrering av honor?

Jag vill gärna veta vad ni hade gjort? Kastrerat dom eller inte?

Tacksam för svar!

//Filippa

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

MsSallylover
0

Putt

Fridaaaa
1

#1 Man puttar inte samma dag som tråden skrivits, speciellt inte så tätt inpå 🙂

Svårt att säga hur honorna kommer att påverkas av kastreringen.
Vet man inte förrän efteråt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
4

Ska man inte använda dem i Avel så tycker jag att det är självklart att kastrera👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

MsSallylover
1

#2 förlåt, nu vet jag det :)

#3 Tack för svaret! Men det är ju ändå ganska mycket pengar…

Myrra
0

Jag skulle inte våga, för man vet ju aldrig om dom klarar att bli sövda.

Har man otur kan det bli infektion i operationssåret osv.

Sen ställer jag mig frågan,varför göra ett kirurgiskt ingrepp i ett fullt friskt djur?

(Onödig påfrestning på djuret.)

MsSallylover
0

#5 Det är precis såhär som jag har tänkt, velar fram och tillbaka väldigt mycket. Därför ville jag höra allas åsikter! :)

[neptunens]
0

Jag skulle kastrera dem, absolut. 🙂 Är kaninen fullt frisk och i bra kondition är det knappt någon risk nu för tiden att söva dem, men kolla upp veterinären ordentligt innan, vilken metod osv de brukar använda.

RebeccaG
3

#4 Ja, men se det som en investering snarare än en förlust?🙂
Det är pengar du lägger ut för att slipp lägga ut om dem senare skulle få cancern😉
Man gör det ju i förebyggande syfte och sålänge dem är fullt friska så ska det inte vara några problem om du har en kunnig veterinär👍

| Youtube

hobbymupp
4

Jag skulle också kastrerat! :) En brittisk veterinärstudie visar att 60% av alla oavlade honor över 3 år drabbas av livmodercancer, och den är alltid elakartad (dvs den växer och sprider sig). Vanligt är att den sprider sig och får dottertumörer i lungorna som är iprincip omöjliga att få bort :/

Att söva är idag inte längre en speciellt stor risk om man väljer en van och kunnig veterinär. :) Tex Fågelkliniken i Lund kastrerar hundratals kaniner om året, och man kan lätt räkna på handen de som dör av det. Då är det ofta sjuka och gamla kaniner dessutom. :) Så det är lite uppblåst det där, även om det självklart är en risk som med alla djur. Å andra sidan, får de cancer så… well.

Angående humöret så har jag själv upplevt att brunst helt försvinner och min tös är mycket mindre stressad. Innan var hon ööverallt vid brunst, och så stressad av sina hormoner. Från dag 1 efter kastrering var hon mycket mer sansad. Kändes som jag gjort henne en stor tjänst! <3

MsSallylover
0

Tack för alla svaren! 

Men hur tror ni att det påverkar dom att dom bor tillsammans, eller spelar det ingen roll?

Monicrace
0

Är du säker på att du inte vill ha kaninungar nån gång i framtiden? :) Har också hört att dom kan bli "slöare" efter sterilisering…Jag menar, om du hoppar kan det ju kanske påverka…

Fridaaaa
1

#11 Idag steriliserar man sällan kaninhonor, onödigt ingrepp, bättre att kastrera 🙂

Jag tror inte de blir så pass slöare, #9 hona är kastrerad och hoppar (minns dock inte hur mycket/högt)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Monicrace
0

#12 Hahaha xD Trodde att sterilisera och kastrera var samma sak tills nu xD Jaa, alltid lär man sig något nytt xD

RebeccaG
1

När du kastrerar tar du bort en stor del av energibehovet, dem blir lugnare men det behöver inte innebära slöare. 
Jag har träffat ett stort antal kastrerade honor som varit väldigt pigga, endast någon enstaka % har blivit slöa efteråt. 

Däremot så kommer dem inte ha samma energibehov efteråt, så va noga med maten så dem inte blir knubbiga😉

Honorna slipper brunsta & du slipper "ta i" brunsten😛Dessutom så slipper du oroa dig för tjuvparningar ifall det finns en hane i närheten.

| Youtube

hobbymupp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10, Det är allmänt känt i UK att okastrerade kaninpar har högre risk att "skilja sig" än kastrerade. Kaniner har kraftiga hormonsvängar, och detta kan leda till att kaninerna en dag bråkar och sen inte vill veta av varandra. Kastrerade kaniner har inte hormonsvängningar, alltså är risken att de "skiljer sig" minimerad :) 

Tycker du det är ok att läsa engelska rekommenderar jag denna:

http://www.rabbitwelfare.co.uk/pdfs/neutering28807.pdf

eller för svensk text finns en hel del på kaninmagazinet!

#11, Min kastrerade tös är jättepigg på hoppning :) Och känner flera riktigt pigga kastrater. Visst, de slöar lite mer hemma eftersom de inte måste revirmarkera allt, men ut o upptäcka/springa vill de fortfarande!

Delilah81
0

Min hona har fått två kullar, hon blir 3 år nästa sommar, och fler kullar blir det inte. 

Bör hon alltså  kastreras av hälsoskäl?

MsSallylover
0

Putt

Saaara
1

Satsa du på kastrering :) Tycker alla djur som inte avlas på ska kastreras.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

MsSallylover
1

#18 tack sååå mycket för det klippet! det som dom sa där fick min mamma att förstå hur viktigt det är med kastrering. Så nu ska hon ringa veterinären denna veckan :D

MsSallylover
0

Putt :)

skanorskaniner
1

Jag skulle kastrera dem. Har kastrerat en av mina honor och de andra ska kastreras. Har förutom de tre jag har nu endast haft två andra honor, och båda fick avlivas pga tumörer i livmodern som spridit sig. Den honan som jag kastrerat är precis som innan kastreringen (hon va 10 månader vid kastreringen). Hon är hoppkanin och är elitklassad, skulle inte påstå att hon blivit slöare. En av de bästa hoppkaninerna i Sverige som även innehar världsrekordet i höjd är kastrerad. Känns inte som att hon blivit slöare heller ;-)