Planlösning för innekanin?
Jag undrar hur ni, som har innekaniner, har lyckats med planlösningen i rummet? Ni får gärna visa bilder på hur deras/ert rum ser ut. Hur får man det att se mindre stökigt ut med allt hö/spån alt. mattor?
Anledningen varför är att jag fortfarande bor hemma och föräldrarna stör sig alltmer på att jag har en kanin på rummet. Detta för att de tycker att det ser stökigt och ohyffsat inne på rummet. Därför går de inte med på att jag skaffar mig en kompis till denna kanin (hon har annars levt med andra hela livet och vill inte att hon ska vara ensam). Skulle ni kunna ge förslag eller tips? på hur jag ska kunna övertyga dem?
P.S. Hoppas att jag har gjort inlägget helt korrekt nu. Är rätt osäker, då det var första gången jag gjorde ett eget inlägg.
Det finns jätte fina inlägg här inne om hur man gör fantastiskt fina inne burar till kaniner (med lagliga mått) inklusive förvaringsutrymme under/över! 😃 Det finns en jätte fin som ser ut som en vanlig vit bokhylla, men de har kaninen där istället för böcker… Jag kan se om jag hittar tråden 🙂 Annars kan du köpa ett bord/en bokhylla som du kanske kan ha kaninen på, och ha spån osv under/inuti skåpet/bordet.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
http://kanin.ifokus.se/discussions/4f855cf588f4724074001779-bur-bygge-pa-gang
Detta var den jag tänkte på! 🎈
Tack! Jo, hade tänkt börja med ett eget burarbete i sommar, men kan inte göra det nu när jag inte skulle få plats med en så pass stor som jag vill ha den. Det får dessvärre väntas med tills jag skaffat studentlägenhet.
Nu tänkte jag mer på folk som använder sig av gallerburar, inhägnader eller som har frigående kanin.
Men då kan man ju göra som det andra alternativet jag nämnde, att köpa kanske en låg bokhylla eller liknande/bord att sätta buren ovanpå och sen kan man ha spån osv under det 🙂 Hade jag haft lösgående kanin hade jag nog bara tagit bort buren helt enkelt och haft höet i en höboll istället för i höhäck/på golvet, och då kan man ändå försöka "gömma" toaletten och huset någonstans i rummet där kaninen lätt kan ta sig dit men så att det fortfarande ser snyggt ut 👍
Har min kanin ute i rummet när jag är hemma och jag anser inte att det blir stökigare? Han får rummet som en "hage" med lite leksaker. Är man bara flitig och sopar golvet lite då och då så blir det inte så smutsigt. Nu har jag i och för sig ett litet rum så det räcker att jag lägger en strumpa på golvet och det ser ut som ett bombnedslag men ja. 😃
Varför/hur blir det smutsigt och stökigt?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#4 Det är ju sant, fast nu är burtaket välvd så det är rätt svårt att ha något på. Dessutom är ju kaninen min lite av en gräverska och därför har hon buren främst för att få gräva av sig i halmen, och resten av rummet för att springa i.
#5 Det är ju att hon ska dra med sig halmen varje gång hon hoppar ut så det är rätt slitigt att behöva kasta in allt igen varje gång.
Jag har en "matta" (som troligtvis mer är som en filt) för hennes skull, då hon tycker att golvet är lite halt, som får rummet att se lite stökigare ut. Sen är det ju också saker som hon kan hoppa upp på och leka med som gör att det blir en hel del saker på golvet.
Om du har ett bord att ställa buren på kan du ha tyg för att dölja det som är under bordet, Tex Spån hö pellets osv
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Laban är frigående när vi är hemma och vakna, men har en box på 2mx1,4m där vi kan stänga med kompostgaller. Boxen består av en låg träram med våtrumsmatta i botten och på kanterna. Han har mattor på golvet och hö och två hörntoaletter i en låda (stor låg plastback från IKEA).
Möbeln i boxen är en gammal från IKEA (men jag tror det finns liknande nu) med stora utdragslådor där hö och strö förvaras. Ovanpå den har han fleece (med en borrismatta under som halkskydd) och en hundsäng.
Jag tycker det funkar kanonbra. Boxen är mycket smidigare att städa än den 120-bur han bodde i innan. Det blir väldigt lite hö och strö som hamnar utanför boxen tack vare att lådan står längst in i hörnet. Det dräller ut en del på mattorna inne i boxen, men det är lätt att hålla efter.
#8 Det var verkligen superfint! Ska försöka med något liknande i studentlägenheten sen när jag börjar plugga nästa år, fast då troligen med tillgång till en större bur (de gillar verkligen att gräva i halmen och det skulle kännas jättefel att inte ge dem tillgång till det).
Annars försökte jag lösa problemet lite på egen hand. Flyttade på skrivbordet så att buren kunde ställas i ett hörn och bli lite undangömd. Sedan har jag också en sorts filt som räknas som deras där de kan gå på toa, äta hö, dricka vatten och sova.
Dessvärre vill jag inte ha buren upphöjd eftersom jag vill att kaninerna ska lätt kunna hoppa ut, då de är frigående. Nu för tiden ser det väl också lite stökigare ut också eftersom jag har två burar (en liten kanin fick bli nya familjemedlemmen för en vecka sedan) och jag inte lust att stapla dessa på varandra just för tidigare nämnda anledning och för att kaninerna ska kunna hälsa på varandra även när den ena är i buren.