När är honan för gammal för ungar?
Ja som rubriken lyder 

Typ 1 år :/
Runt 3 kvarts år ska du ta en kull, inte EFTER 1 år iaf ;)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
#2 Det går visst Att ta en kull efter 1 år, beroende på hälsan mm
- Mvh Emma
#3 Klart att det GÅR, men man ska ta innan.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

om man inte tar en kull vid 1 års ålder ska man inte para dom efter det för vid ca 2 års ålder så växer beckenet (eller vad det nu heter) ihop om man inte har tagit en kull vid 1 års ålder. Då kan ungarna inet komma ut och då dör kaninen

Det tror jag inte på längre
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

vad?
#5 Det är så på Marsvin, men kaniner har svårare att bli dräktiga över 1-2års ålder oftast för att dom blir "feta" inuti, organen får mer fett runt om, ungefär :P Och då blir det helt enkelt svårare. första kullen tycker jag är bra om man tar kring ett års ålder :)

Att man bör ta ungar innan året handlar om att honornas äggstockar oftast tillbakabildas vid den tidpunkten. Det är naturens sätt att hindra inavel.
Hon blir då steril!
Vi producenter tar sista kullen vid 3-4 års ålder beroende på i vilket skick honan är. En kött producerande hona får ca 3-4 kullar per år. Ungarna är sedan med mamma i 8 v.
I naturen får vildkaniner ungar på vår och sommaren och då 3-4 kullar. Vilda ungar vänjs av efter 3-4 veckor då kan kaninen paras igen.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Vet måånga som har förstföderskor på både 1 och 2 år som klarat av att ta hand om sina ungar utmärkt!
Om honan aldrig fått en kull ska man absolut inte para en hona över 3 år. Då brukar man säga att riskerna är så stora att det inte är någon idé.
Helst inte första kullen efter 1 år men som sagt, absolut inte efter 3 år.
Tar man kullar lite då och då (några varje år) så kan honan gå ur Avel ungefär vid 3,4 eller 5 års ålder tycker jag.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Min kanin som är 2 år fick sin första kull för en månad sen. Sex friska kaninungar, och hon hade inga problem..
Fråga: Hur länge ska man vänta tills man parar henne igen?

När ungarna är 9 veckor är hon brunstig igen då parar "vi" om.
www.gullsmyrastuteri.se

#12 det bros ju hel tpå vad du vill :O
vill du ha kaninungar direkt igen så kan man para henne ett tag efter kullen har kommit.
Kan man typ para en gång per år? :o Eller två x'D

den ska inte vara över ett år.
Tycker 2 kullar är lagom. en på våren och en på hösten.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Enligt mina rekomendationer parar man inte innan 10 månader. En aktiv hona kan man ta kull på fram tills hon är 3 år gammal. Har honan dock varit överviktig, eller sjuk mycket bör man undvika att para henne efter 1 år. Detta då fett samlas kring de inre organen vilket försvårar födseln avsevärt.
Att de skulle bli sterila kommer jag aldrig tro på, vet hur många honor som helst som får första vid 3 års ålder. De kan dock vara mer svårparade då, men alla har vad jag vet fött sina ungar.

#20 jag skrev KAN, precis som alla hardjur.
Att dom blir trånga i bäckenet är inte sant. det är helt individuellt samt beror på aveln.
Vi parar våra honor vid 6 månaders ålder, är dom sent utv. så får dom vänta ngn månad.
www.gullsmyrastuteri.se