Kan man blanda de färgerna?
Hej jag undrar om man kan para en vit kanin med en White black och ändå ha stamtavla? Om både mamman och pappan har alltså? Och vilka färger skulle komma? Tänker mest på dvv nu ;)
För evigt med Gaia

Vit blåögd + white svart = ingen bra idé!
Vit rödögd + white svart = chinchilla eller white svart, beroende på vad den vrö är för färg under det vita. Här går det fint att skriva stamtavla.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Vit rödögd + white svart = ja absolut
Vit blåögd + white svart = nej
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
När du säger en vit kanin, menar du då kaninen på bilden i din profil?
Det blir ingen stamtavla med den😉
Sedan krävs det mer att få skriva stamtavla, än att bara para 2 kaniner med stamtavla.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#4 Det vet jag och det är inte den kaninen ;) 1,2,3# Okej varför inte med blå ögd?:) Kan det hända sheckar då? (Stav;)
För evigt med Gaia
#5 vit blåögd ger wienerteckning, vilket inte är godkänd, vilket betyder ingen stamtavla:)
Kan vi få se en bild på denna vita kanin?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se

Vit blåögd ska man aldrig använda tillsammans med någon annan färg eftersom den ger 100% wienertecknade avkommor. Wienertecknade kaniner till utställning är mycket oönskat, även om wienerteckningen ligger dolt. Till kel går bra, men aldrig till utställning och utställningsavel!
(undantag om syftet är att para med tex viltgrå för att i nästa generation förbättra typen på de vbö)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
6# 7# Jaha okej nu förstår jag, Kaninen är inte min så jag lägger inte ut bild men jag vill ha en kanin med stam tavla och som är vit blåögd som jag hittat på blocket , och att jag kunde använt den inom Avel hade varit plus;) För ska ev få uppfödare nummer i julklapp (eller ja pengar och tillåtelse till det ;) Men tack för hjälpen! Då ska jag inte blanda de två vare sig jag får kaninen eller inte ;) Kanske kan man blanda black White med ngn annan färg?
För evigt med Gaia

Svart white kan du para med typ allt utom zobelfärger (zobelsiames och zobel), gula färger (tex. madagascar, viltgul, isabella) och rysstecknat. Vad vill du få fram för färger?
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#9 Jaha okej men om jag parar med en annan färg så kan de ha stamtavla? Jag ska inte ha fram några färger, jag tycker mest det är kul att veta och anledningen till att jag valde att veta mer om dvv är för jag har en :) Kanske testa en kull i framtiden :)
För evigt med Gaia
Men då är min fråga, varför vill du ha öronnummer och skriva stamtavla på ungarna ?
Du vill bara göra det för att det är roligt, om jag fattade rätt?
Om du parar huller om buller kommer ingen annan uppfödare vilja ha ungarna om det är såpass blandat bak i leden.
Då blir det ju mest hobby verksamhet eftersom du gör det för egen skull, och då måste du skatta.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#11 Jag vill mest veta vad som Hade kommit för tycker det vore kul att veta :) Nä det förstår jag ju, och att man inte ska para för det är "roligt" Därför har jag bestämt ren Avel när jag börjar med Avel, tycker att jag har mer koll på kaninerna då, så utställnings syfte kommer jag ha när jag börjar föda upp
För evigt med Gaia
#12 innan du köper kaninen så kolla upp släkten bakåt. Be säljaren om namn, öronnr m.m. och gör lite eftersök.
Om du vill köpa en vit blåögd så måste du para med vit blåögd för att ens få sätta stamtavla.
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "för tycker det vore kul att testa" 🤔
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag menar om att föda upp är ngt för mig :) Jaha okej, man brukar ta samma färg på kaninerna, så jag undra om man kunde "blanda" ;)
För evigt med Gaia