Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 597 ggr
Oregano
0

Bråkar de, eller busleker?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av kaniner och önskar hjälp med att tolka ett beteende.

Vi har två kullsystrar, gotlandskaniner, som är födda 13 april, dvs de är 7 månader nu. Vi fick hem dem i augusti, när de var 4 månader. De har bott tillsammans hela tiden, både hos uppfödaren och hos oss. De har en stor tvåvåningsbur utomhus, 2 kvm/våning, och de kan hoppa fritt mellan våningarna.

De ligger ibland var för sig och vilar, ibland tillsammans. De putsar varandra då och då och det ser mysigt ut. Men nästan varje dag springer de också runt och jagar varandra i buren. Det sker framför allt när vi kommer för att ge dem lite pellets morgon och kväll. Jag har tolkat det som att de blir extra ivriga, för de verkar älska sina pellets. Men det är nästan alltid den ena som jagar den andra. Jag har svårt att avgöra om de bråkar eller om de bara busar och leker. Det kan ju också vara överskottsenergi, för vi har dessvärre inte möjlighet att släppa ut dem i hagen varje dag (hoppas ha råd att bygga rovdjurssäker Hage nästa vår, så kan de vara ute mycket mer, utan att vi är där hela tiden).

Jag har en vag känsla av att beteendet har ökat en aning de senaste veckorna. Samtidigt har de varit i hagen mindre än tidigare, delvis på grund av att det har regnat så mycket.

Vi har bara sett dem bråka "på riktigt" en enda gång, och det var i hagen, när vi av misstag gav den ena en morotsbit, men den andra fick vänta på sin. Syrran var snabbt framme och försökte sno moroten, såklart. Det gör vi inte om, då rök de ihop ordentligt, men det gick snabbt över. Efter en stund putsade de varandra igen.

Det är inte tydligt för mig vem av dem som är mest dominant. De verkar trivas ihop annars.

Vad är er erfarenhet, Bråkar de?, eller busar de bara, när de jagar varandra sådär? Eller är det ett normalt/sunt sätt att visa vem som bestämmer? Eller tillfälligt tonårs-tjafs?

farvendal
0

Låter som typiskt dominansbeteende. "Jag ska ha maten först". Vid den åldern så kan de även bli extra trotsiga ("tonåren") så länge de inte skadar varandra och så länge båda får i sig mat tror jag inte det är någon fara. Om det inte sker alltför ofta då.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Oregano
0

OK, tack. Jag avvaktar och försöker se hur det fortsätter. Jag kan alltid dela av buren i två separata våningar, om de börjar slåss på riktigt.

MsSallylover
0

Mina honor gjorde också detta i början, men nu vid 1 års ålder har detta nästan gått över helt. När de jagade varande red dom också på varandra väldigt mycket, detta har dock slutat helt. Jag hoppas att det löser sig!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Oregano
0

Tack, då kanske det mest är tonårs-tjafs ändå.