Atlas 10 eller 20?
Får hem min nya hoppkanin snart och ska köpa en transportbur till henne. Att det blir en Atlas Open är redan bestämt, men frågan är vilken storlek jag ska välja. Till min andra hoppis har jag en 20 och det känns inte som att man vill ha så mycket mindre, samtidigt är 20-buren rätt otymplig jämfört med 10:an. Samtidigt blir det mera enhetligt med två 20-burar och jag slipper då också få dåligt samvete över att den ena kaninen sitter i en trång bur och den andra i en mindre trång bur… Hur skulle ni gjort? Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag skulle nog tagit den stora…;)
Ja, det blir nog en 20-bur. Men ni som har hoppkaniner, vad har ni för burstorlek till dem?
Jag tycker att du ska välja 20:an för att, som du säger, blir det mer enhetligt och sen tycker jag att det är bra med lite extra plats i transporten så att dom i alla fall kan röra sig lite. ;) Enda nackdelen är väl att den är lite dyrare. Jag har två 10:or och en 20:a (open) till två kaniner, så jag tar det jag känner blir bäst till varje tävling helt enkelt. Det blir oftast en 20:a och en 10:a. :) Hur stor är kaninen?
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#3 Kaninen jag får hem är en unge, så vet inte hur stor hon kommer bli som vuxen :/ Min andra kanin däremot är stor och lång i kroppen, hade en av dvärgarnas 10:a när jag hämtade hem henne (5 mån gammal) och den kändes på tok för liten för henne. Men tänker på tävlingar och sådär där de flesta har med sig många kaniner att de bara har 10:or, har de bara väldigt små kaniner eller vad beror det på?
#4 det beror nog på att dom ska få plats i bilen och så är 10:orna Billigare, jag ser inte många med open burar (som också är lite dyrare) så de flesta tar nog det billigaste. Det måste inte vara så att din stora kanin tycker att 20:an är för stor, vissa kaniner känner sig otrygga med öppet tak. Testa att lägga en filt eller något över buren så kanske det blir bättre. :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#5 Jag tycker att det bara är Open-burar häromkring, men är väl kanske olika beroende på vart i landet man bor. Tror inte att hon tycker buren är för stor och filt över har jag redan.
När kaninen åker bil är det bättre att inte ha så mycket plats - vid en krock kastas de inte runt lika mycket i en liten bur, och får inte lika mycket kraft i slagen :)
Nu utgår man väl inte från att man ska krocka, men jag hade valt en mindre bur och kanske tagit med en hopfällbar Hage (några kompostgaller kanske?) ifall det ofta blir längre stunder man är borta och de sitter i buren utan att åka bil. Fast det är klart att det finns en fördel med större bur om de får sitta mycket i den under tävlingarna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag skulle valt en Atlas 10 Open av flera anledningar. Dels för att om man krockar vill man att kaniner ska sitta ganska trångt i transportburen för att att minska risken för skada. Även för att open minskar stress för kaninen när man ska ta upp den ur transporten (egna erfarenheter av detta, har bara open nu för tiden). Samt att i ärlighetens namn så skuttar kaninen inte runt i transporten på tävling utan slappar mest i den. Jag hade en open 10 till en 3kg hoppkanin (50% rexkanin), helt ultimat. De flesta hoppkaniner är kring 2,5 kg.
#7 & #8 Ja, där säger ni något. Min väger runt 3 kg men är rackarns lång. Uppfödaren rekommenderade en 20-bur till henne, hon får nog slita den med hälsan (och så hoppas vi på krockfria resor till och från tävling) men kanske blir en 10 till nästa kanin då. #8 Open-modellen är som jag skrev i #0 en självklarhet, skulle inte vilja (våga, hehe ;)) ha något annat till Kommandoran (eller till nästa kanin, även om jag hoppas att hon inte har liiika mkt temperament som Kommis)…
#10 Ja, det blir nog en 10 att testa. Funkar det bra så säljer jag 20-buren och ersätter med en 10. Eller vice versa.
Bara en fråga när ni ändå är inne på dessa 2 då jag också sitter i de valet om vilken jag vill ha. Hur stor är egentligen storleksskillnaden? :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#13: Då kanske en sådan passar mig bäst då jag tar mig iväg kommunalt rätt mycket. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#13 Verkligen! 10 är mycket smidigare än 20.
Jag har tior till vissa kaniner och tjugor till vissa.
Helt beroende på storleken på kaninen.
Jag har även en kanin som inte är särskilt snäll och gärna tar chansen att hugga, han åker i tjuga för då har jag utrymme nog att hantera honom på ett säkert sätt.
Sen har jag några kaniner som har dubbel uppsättning, tjuga vid långresa och övernattning och tia vid vanlig tävling.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#17 Där har du en poäng. Kommandoran är ju inte helt lätt att ha att göra med, men upplever ändå att det är hanterbart på tävling (mkt pga Open-burens taklucka) och kanske beror det på att hon har stor bur också? Hm, byter nog inte ut hennes bur i första taget…
Jag går lite efter jbvs regler där. 10:an är godkänd upp till 2,5kg och det är nästan mitt max för 10. Jag vill att de ska kunna sträcka ut sig någorlunda, särskilt eftersom det ju på hopptävlingar ofta blir mycket transportburstid. Sen har jag märkt att vissa kaniner blir tryggare av att ha mindre och vissa vill ha lite större.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Har tänkt på en stor negativ sak med open. De går inte att stapla på varandra som vanliga transportburar kan. Så ifall man har många kaniner så är open ett minus…
#20 Det går att stapla till en viss det. Har endast open och kan stapla dom när jag åker kommunalt. Men sedan står de inte lika bra staplade när man t.ex. kommer till en tävling. Men och andra sidan brukar man ha burarna på rad bredvid varandra. Och när man åker blir är det inte heller några problem. 🙂 Finns ingen anledning till att välja bort open pga att det inte går att stapla lite bra som med en stängd.
Jag ser det absolut inte som ett problem att open inte är lika lämpliga att stapla, jag har inga behov av att stapla mina burar. Ska man åka kommunalt spänner man ju ändå fast burarna så de står säkert och åker man bil behöver ju burarna klämmas fast för att stå säkert, inga fördelar med att kunna stapla dem där heller. På tävling står ju burarna ändå inte på varandra om det inte är en väldigt begränsad kanindepå, och det är väldigt sällan.
Värre med stängda burar, dem får man ju antingen plocka isär för att få ut kaninen eller försöka få rum med två armar och en kanin genom den lilla dörren fram.
När jag åker till England har vi speciella flyburar (Marchioro Clipper Cayman) som är stängda, är nog något av det bökigaste jag varit med om.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |