Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 4527 ggr
borkadottir
4

Hur mycket foder till digivande kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har en en kaninhona med en kull på sju ungar. De föddes på förmiddagen i söndags för en vecka sedan. Allt har gått bra och de växer så det knakar. Jag har läst på flera ställen att man ska låta den digivande honan få obegränsat med mat. Vad jag undrar är, finns det en risk för henne att få för mycket pellets? Hon har lagt på en del efter kullen kom, vilket en del förmodligen är mjölken, men hon har för övrigt blivit väldigt stadig i hullet. Hur stora brukar honorna vara veckorna efter kullen? Då det här är min första kull vore jag jättetacksam om några med mer erfarenhet också har några goda råd och kan berätta lite mer om hur era honor var veckorna efter födseln. Det går att hitta väldigt mycket om hur ungarna ska vara och ha det, men väldigt lite om mammorna. Bifogar en bild på skruttarna :)

borkadottir
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lägger upp en bild på min hona också. Hon har alltid haft en lite intressant stil när hon ligger och softar. Tog den här bilden tidigare idag.

hobbymupp
1

Absolut kan hon få för mycket pellets :) Även en digivande hona ska äta mest hö! Hur mycket hon behöver får du känna efter lite, är hon stadig i hullet så behöver du ju inte öka nu iaf.

borkadottir
1

Tack snälla! Det låter mycket rimligare att inte ösa på för mycket som du säger. Hon äter mycket hö också, men helt fri tillgång till pellets blir det slut på nu för hennes del. :) Jag ville vara säker på att jag inte utsätter henne eller de små för någon fara med att begränsa det något. Fri tillgång till hö har hon alltid haft och det kommer jag givetvis fortsätta med.

[Yasminjohanna]
0

Älskar hur hon ligger på bilden där! Haha. Supersöt

[Yasminjohanna]
0

Älskar hur hon ligger på bilden där! Haha. Supersöt

zezagena
0

Vackert färgfint gäng smått 😃

ger själv aldrig obegränsat vid kull men ökar på fodergivan o ger extra gott- ½ torkad aprikos, solrosfrö, torkade nässelblad/örter dagl 😉

borkadottir
1

#4 Ja, hon har en lite egen stil. Som en groda :D

#6 Bra tips?! Har minskat ned med pellets till nästan "normal" dos. Hon är ett otroligt matvrak. Jag tycker hon är mycket piggare idag, utan en massa kraftfoder. Hon får normalt rabbfor/RR 50/50, så jag ökar på lite med RR på morgonen. Resten av maten får hon på kvällen som hon brukar. Örter och grönsaker får hon. :) Vi får se hur det går.

Ungarna ser ut att bli väldigt snygga. Både mamma och pappa är för mörka i teckningen, men alla ungarna ser superfina ut.