Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 740 ggr
sarakaka
0

En fru till Nemo?

Jag leker lite med tanken på hur det skulle vara om jag skaffade en kaninhona till Nemo som ska kastreras snart. Men som sagt är detta bara en tanke och jag har några frågor jag skulle vilja få besvarade först. Ni får jättegärna hjälpa mig!

1. Hur lång tid tar det efter en kastration av en hane tills hormonerna/fertiliteten gått ur kroppen?

2. Vad är era erfarenheter av att sätta ihop en nyligen kastrerad hane och en hona?

3. Vilken ålder bör honan ha för att öka chanserna för en lyckad introduktion?

4. Hur vanligt är det att introduktionen misslyckas eller att kaninerna inte fungerar tillsammans?

5. Vilka eventuella fördelar och nackdelar ser ni med att ha två kaniner tillsammans?

6. Hur bör en introducering av kaniner gå till?

7. Hur är eran generella uppfattning av kaninhonor? Tänker särskilt på när de löper och blir griniga.

farvendal
0

1. 4-5 veckor för att vara säker.

2. För mig har det inte gått så bra den enda gång jag testat. Men rent generellt brukar det fungera bra.

3. Det spelar ingen större roll men den där tonårsperioden kanske man ska hålla sig ifrån ;)

4. Det största felet är att folk ger upp lite för lätt och gör fel i introduktionen. Gör man rätt går det för det mesta bra.

5. Ser inga nackdelar alls faktiskt. Förutom kanske att det krävs en del utrymme. Bor man trångt kan det vara svårt att få plats med en stor bur. Kaniner är flockdjur trivs rent generellt ihop med en artsfrände. Att se kaniner sitta ihop och mysa med varandra är underbart.

6.  Låt kaninerna träffas på neutral mark, där ingen av dem hunnit markra revir. Bör även vara gott om utrymme. Bli inte rädd om de jagar varandra eller rider på varandra eller om det flyger lite päls. Det är normalt, de gör upp om vem som bestämmer! Ryker de dock ihop rejält och biter varandra så får du avbryta. Låt det ta tid! Allt går inte bara på 10 minuter, det kan ta flera dagar!

7. Upplever att kaninhonor drabbas mer av den där "tonårsperioden" än hanar. Samt att honor kan bli griniga vid brunst. Jag rekommenderar att kastrera honan också. Då förebygger man även livmodercancer.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

sarakaka
0

Hur skulle det vara om Nemos mamma fick flytta in? Hon är nämligen till salu. Skulle det bli extra bra eller gå väldigt dåligt?

hobbymupp
0

1. Hur lång tid tar det efter en kastration av en hane tills hormonerna/fertiliteten gått ur kroppen?

Vänta minst en månad, gärna lite längre. Så typ 5-6 veckor

2. Vad är era erfarenheter av att sätta ihop en nyligen kastrerad hane och en hona? 

Jag satte ihop en kastrerad hona och en hane som kastrerats för 5 veckor sedan vid tillfället. Det blev bra i slutändan :)

3. Vilken ålder bör honan ha för att öka chanserna för en lyckad introduktion?

Min var 1 år och 3 månader, så inte jättegammal. Kan tänka mig att en hona som levt ensam väldigt länge kan ha lite svårare för "kaninspråket", och sen ska hon inte va för ung heller. Unga honor är ju även små och kan inte försvara sig. Så Fullvuxen, gärna kastrerad, inte jättegammal (kanske samma ålder som hanen ca så de inte dör jätteolika tid?)

4. Hur vanligt är det att introduktionen misslyckas eller att kaninerna inte fungerar tillsammans?

Ingen aning, det händer väl. Man måste vara beredd på det och ha extrabur osv.

5. Vilka eventuella fördelar och nackdelar ser ni med att ha två kaniner tillsammans?

Sedan jag har haft två ihop skulle jag inte kunna tänka mig att ha en ensam! De gör allt ihop, de känner trygght hos varandra osv. Forskning säger att parknainer är mindre stressade :)

6. Hur bör en introducering av kaniner gå till?

http://kaninmagazinet.se/2013/september/att-satta-ihop-kaniner.html

7. Hur är eran generella uppfattning av kaninhonor? Tänker särskilt på när de löper och blir griniga.

Min blev jätterbrunstig o va megastessad av det. Men så finns det honor man knappt märker det på :P Är man orolig så kan man kastrera, då slipper man dessutom den stora risken för cancer.