Knöl på kaninen
Upptäckte för en stund sedan att en av mina kaniner har fått en knöl precis där örat börjar. Den känns ganska stor, som en cocktailtomat ungefär. Knölen syns inte men man känner den så den sitter under huden. Hon verkar må som vanligt, dricker, äter, kommer fram och hälsar. Men jag är ändå orolig. Jag tänker avvakta någon dag och se hur det verkar annars får jag ta med henne till veterinären för en undersökning så det inte är något riktigt farligt. Vill inte att hon ska må dålig. Hon är 8 eller 9 år. Har läst på lite olika forum och det verkar som det kan vara allt från fettknölar till tumörer. Är det en tumör då vill man ju ha reda på det så fort som möjligt, men samtidigt kan det ju bara vara något tillfälligt som försvinner. Men ser jag att hon blir sämre mycket snabbt då kommer jag självklart ta henne till veterinären.
Tänkte bara att ni kanske varit med om något liknande och kan ha en aning om vad det kan vara?
Det är bäst att ta henne till veterinären.
Kan ju som du säger vara en fettknöl, tumör eller liknande. Är knölen mjuk eller hård?
Den känns ganska hård. Den är iallafall inte särskilt mjuk. Blir nog till att ta henne till veterinären så jag får bekräftelse på vad det verkligen är.
http://kanin.ifokus.se/discussions/4dbb0c6f88f4722d37002801-bolder-vid-oronen-hjalp
var med om samma sak med min kanin (tror det kan vara samma sak i af) läs inlägg 6 i min gamla tråd. Står om vårat veterinärbesök där!
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Kan vara varböld, är ganska vanligt på äldre kaniner och kan uppstå om ett litet sår inte läker ordentligt till exempel.
Kaniners var är inte flytande som vårt utan mer som en seg massa. Därför känns bölderna hårda. Det är inte direkt farlig men kan vara smärtsamt och behöver behandlas av veterinär för det försvinner sällan av sig självt. Veterinären skär upp bölden, tvättar rent, ger ev antibiotika och syr om det behövs.
Tack för alla svar. Vi har en veterinärtid tills på tisdag om det inte blir bättre. Men som sagt verkar hon helt normal för övrigt, äter, är pigg, verkar inte ha ont när man rör på knölen. Men som sagt lika bra att få reda på vad det är, och att de kan fixa till det om det nu behövs. Återkommer med hur det går..
Lite långt efter kanske men hur gick det och vad var det?
Min kanin har en liten liten kula på örat som jag undrar vad det är men tror inte det är någonting farligt.
Var en varböld. Hon fick opereras och blev bättre ett tag men sen dog hon tyvärr några månader efter det. Men antagligen dog hon av ålder då knölen hade försvunnit helt.

Kontrollerade de kindtänderna? Ofta kan bölder på huvudet orsakar av bettfel på kindtänderna.
Allt med tänderna såg bra ut..