Oseriös uppfödare för er?
Vad är en oseriös uppfödare för er köpare? Vad tittar ni efter hos uppfödaren? Har ni någon gång stött på en oseriös uppfödare eller något ni inte tyckt om hos en uppfödare??? Finns det varningstecken? Vad är en bra uppfödare ?
Min egen upplevelse som är ett minus:
Är att de flesta svarar en ganska oprofessionellt. Ett annat minus är att de inte frågar en några frågor om hemmet kaninen ska få. Vilket ger en intrycket att de inte är så engagerade och kanske inte bryr sig om vem köparen är, bra eller dålig.
Något annat som är viktigt för mig är hur det ser ut där kaninerna bor? Är det snyggt och organiserat eller är det Oorganiserat och burar överallt i trädgården. Är burarna i bra skick eller dåligt? Burar staplade på varandra? Bra skyddat? om det inte är organiserat eller ordentliga burar med bra skick då undrar jag som köpare vad pengarna går till.
Har de många kaniner? För många kaniner brukar ofta betyda att de inte får komma ut varje dag,vilket är ett stort minus. Är man uppfödare har man ett ansvar tycker jag att endast skaffa så många kaniner som man har tid att handskas med. Jag vill gärna att de inte har för många kaniner för då vet jag att kaninernas ungar blir snabbare tama och sociala.
Vi som köpare tycker jag ska bemötas av en bra syn och inte en massa burar staplade på varandra som kan ge intrycket att ni kanske mest bryr er om pengar än kaninen som individ och dess behov.
Ibland säljer uppfödare ungar till djuraffärer vilket motsäger att de bryr sig om hemmet för i en djuraffär vet man aldrig var kaninen hamnar. (finns bra djuraffärer dock).
Det är min egen upplevelse av de flesta uppfödare, någon har oftast något minus som man kan boka av på listan. Några är mindre bra medan några är bättre. Kanske har jag för höga krav. 🤔
Men det är vad jag tittar efter när jag letar kanin från en uppfödare och de som har mest minus köper jag inte av, första intrycket är viktigt för mig 🙂
Finns redan en sådan här tråd
#1 men min handlar om uppfödare och inte köpare:) jag såg den om köpare så tänkte jag på att de med fanns oseriösa uppfödare och så fick jag inspiration till denna tråden. Eller handlar den om uppfödare ?
Om de tar kullar utan anledning eller att anledningen är "de är fina" eller att de är roligt m.m, om de är blandraser och om de knappt kan något om Avel + kaniner i sig.
Om de är överflödigt med kaniner + att de bor i små burar som är skitiga.
Otrevliga och svarar väldigt segt över mail/sms kontakt.
Bemötandet tycker jag är viktigt, och från båda sidor :)
Det negativa jag sett hos uppfödare har oftast varit saker som vi helt enkelt inte haft samma uppfattning om. Små (knappt lagliga eller i vissa fall under lagligt mått - finns inga regler för uppfödare, bara för sällskapskaniner) burar till exempel. Jag tycker att stora burar är viktigt. Men det är inte säkert att jag låtit bli att köpa ändå. Delvis pga att de uppfödarna inte fött upp för att sälja i huvudsak, delvis för att ''rädda'' kaninen.
Sen är det skitiga burar och skitiga kaniner. Det har hänt att jag kommit innan städning och att det då varit väldigt skitigt.. själv fyller jag på med strö mellan städningar så att det är fräsht där kaninen går.
Men det som får mig att dra undan näsan mest är om kaninerna är spattiga, gömmer sig i burarna, dålig lukt, långa klor etc. Eller om uppfödaren ger intryck av att vara oärlig.
Men de flesta uppfödare jag träffat har varit engagerade i kaninerna, gärna pratat på, givit stöd (det hjälper att själv visa intresse) och öppnat upp sig :) Även om det någon gång varit röriga gårdar och burar som kanske inte matchat varandra (tja.. det gör väl inte mina heller, men de är alla stora och kaninvänliga) så har det varit friska och trevliga kaniner i de flesta fall.
Sen hör det kanske till att jag arbetar hellre genom att vara ett så gott exempel jag kan, än att bojkotta eller döma andra. Är det någon som har burar tex så berömmer jag hellre det jag tycker är bra (de kanske har en tilltagen höjd eller smart inredning) och hoppas att det ligger kvar i minnet när det är dags för nybyggen, än att anmärka på nåt jag tycker är mindre bra. Vi vet ju alla hur lätt det är att få negativa anmärkningar och hur man till slut ignorerar dem.
Så det viktigaste för mig är rent och fräscht och friska kaniner.
Alla människor är inte så pratsamma, men de flesta öppnar upp sig om man visar intresse utan att döma. Om de däremot känns rent oärliga så drar jag öronen åt mig direkt.. men hittils har det inte hänt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Sådant som får mig att avstå från att köpa kanin/er från en uppfödare kan bl.a. vara:
- Dåligt rykte inom branschen
_Visst, man ska inte tro på allt man hör, men om väldigt många varit missnöjda och haft problem med en specifik uppfödare så kan det nog finnas en anledning
_- Uppfödare som inte har ett tydligt mål med kullen
_Uppfödare som tar kull/ar för att föräldradjuren är "snälla och söta" och/eller "det är mysigt med kaninungar" känns inte heller helt seriöst och genomtänkt
_- …eller inte har tillräckliga kunskaper om "målet" med kullen
_T.ex. när syftet med kullen är hoppning. Inget fel i sig, men det känns lite tokigt att ha det målet när ingen av föräldradjuren har tävlat och när även uppfödaren har ingen eller ringa erfarenhet av hoppning. Om man inte är insatt i sporten, hur ska man då kunna veta vilka egenskaper som krävs hos en hoppkanin och hur man avlar fram dessa? Eller när målet är "utställning" på kaniner som inte är renrasiga, har icke Godkänd färg? och saknar stamtavla. Eller har målet "avel". Eh, jaha? Man ska alltså korsa "vilka kaniner som helst" bara för att få ungar man kan avla vidare på?
_- Uppfödare som har bristande kunskap rent allmänt, både om kaninskötsel och avel/genetik
_Vet man inte vid vilken ålder ungarna ska öppna ögonen, vad som kan hända om man parar två brokade kaniner, har ett hum om hur t.ex. bettfel kan ärvas osv. känns det inte heller som att kunskapen finns där. Än värre är det ju om "uppfödaren" inte känner till att hö är kaninens basföda och liknande.
_- Har för många kaniner
_Det gäller både om man har så pass många kaniner att man inte hinner med att ge var och en dess dagliga skötsel, men det som förundrar mig mest är uppfödare som säljer kaniner och skriver i annonser att kaninerna "måste bort" pga. platsbrist, ändrade förhållanden och liknande, men samtidigt fortsätter uppfödaren att ta fler kullar och/eller köpa in fler vuxna djur.
_- Uppfödare som avlar på "vad som helst", oavsett om det finns en tanke bakom eller ej
_Vilket t.ex. kan vara när man avlar på kaniner som är aggressiva, kaniner som kan bära på bettfel (t.ex. där någon av föräldrarna tidigare lämnat bettfel) eller när man parar brokat + brokat_
- Uppfödare som inte vet vad de avlar på
_Jag har t.ex. fått frågor från "uppfödare" angående att låna hane av mig till sin hona, där honans ägare inte har en aning om härstamningen på sin kanin. Det må så vara när honan verkligen HAR okänd härstamning, men när jag enkelt kan googla på honans namn och få fram 7 leds härstamning… Det känns inte heller helt seriöst.
_- Uppfödare som bryr sig lite för lite eller lite för mycket om var deras kaniner hamnar
_Folk som har "Rea" och "Snabbhetserbjudanden" när det gäller försäljning av djur har jag rätt svårt för. Det kan också vara t.ex. när någon (som inte känner mig) är villig att sälja en kanin till mig utan att ha frågat mig om min ev. tidigare kaninvana eller vad jag vill använda kaninen till. Men samtidigt kan det gå till överdrift åt andra hållet, uppfödare som har långa kravlistor på vad jag får göra och inte göra med min nya kanin och som dessutom påstår sig kunna ta tillbaka kaninen om inte jag uppfyller alla dessa krav avstår jag också ifrån. Sålt är sålt liksom, och kan man inte släppa den kontrollen får man helt enkelt låta bli att sälja.
_- Uppfödare som har en dålig kaninhållning
_Kort och gott, för små burar, skitiga burar, dåligt eller "fel" foder, ingen eller dålig hantering, dålig pälsvård, för långa klor, skador och sjukdomar som inte tas om hand osv.
_Något som inte avgör om en uppfödare är seriös eller ej, men som kan förstärka både ett bra eller ett dåligt intryck tycker jag faktiskt är uppfödarens hemsida. En allmänt rörig och slarvigt gjord hemsida ger mig känslan av människan bakom hemsidan är "allmänt rörig och slarvig" som person och även med sin kaninhållning och Avel. Men givetvis behöver det inte alltid ha ett samband. Sedan kan man självklart få en viss uppfattning om uppfödarens kunskapsnivå genom att läsa texten som står på hemsidan. Och vissa lägger även ut bilder på sina burar osv. så man kan se hur kaninerna bor. Sedan är det väl givetvis lätt att lägga ut bilder på fina, städade burar fast det kanske egentligen inte ser ut så IRL. Men ser det ut som en ren och skär katastrof på bilderna lär det inte se bättre ut IRL…
Sådär. Nu har jag gnällt färdigt 😇😛
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
En oseriös uppfödare är enligt mig:
En person som ger mig dåliga vibbar. Magkänslan säger mycket för mig!
Har FÖR mycket kaniner, en uppfödare kan ha många kaniner sålänge de sköts på ett bra sätt, typ: Burarna ska vara OK, inte lager med skit & smutts i alla burar, kaninerna ska se vårdade ut & vara friska, undantag för sjuka djur under behandling.
Har kaniner som sitter helt apatiska i sina burar. Ingen sådan kanin är välmående.
Tar kullar utan anledning och avlivar ungar man inte får sålt(nej, inte slaktar, utan avlivar)
Avlar för hårt på honorna. Att honorna/honan är i dåligt skick men ändå får flertalet kullar per år.
Uppfödare med dålig kaninhållning.
Uppfödare som tar svinderliga priser för kaninerna endast för att tjäna pengar.
Folk som ljuger om kaninen man ska köpa/dess stam.
Uppfödare utan en bra baskunskap om kaniner m.m.
Köper in djuren och har dem en kort period innan dem säljs vidare, inte bara en kanin utan flera stycken.
Någon som byter ras/inriktning VÄLDIGT OFTA.
Folk som tar kullar för att det är "mysigt med kaninungar" eller "jag föder upp blandraser till kel"(jag vet att många gör det, men jag är emot blandrasavel utan ett vettigt syfte, och enbart till kel är inget bra syft enligt mig. Det finns redan för många blandraskelisar utan hem…)
Folk som inte kan tala sanning förän man mer eller mindre drar det ur dem.
Folk som avlar på defekter/betfel, men inget säger till dem som köper.
Folk som inte vet vad dem avlar på. Typ kaniner utan stamtavla/h-bevis & inte har den blekaste aning om vad kaninen ens bär på😕
Uppfödare med bristande kunskap, inte bara inom kaninhållning, utan om kaninvård, Avel & genetik.
Folk som säljer ungar "till hoppning", när föräldrarna inte ens har hopptävlat/är uppklassade eller ens har kommit över lätten, utan bara tränat hemma.
Folk som käns lite som om dem vill säga "Ta din kanin och gå"…
Folk som inte har riktiga/säkra burar.
Folk som inte tar ansvar för sitt handlande utan skyller ifrån sig…
Folk som har ett dåligt rykte/får dålig respons när man pratar med kända/stora uppfödare.
Folk som säljer till vem som helst eller har "REA" på kaninerna…
Tror det va allt, nu ska jag nog ha gnällt färdigt😃
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Håller så med #5 på alla punkter!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Håller såå med #5 med ett tillägg:
Uppfödare som säger att de ska skicka stamtavlan/h-beviset "i efterhand" och sedan aldrig gör det…..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Får jag ställa en liten sido-spårs fråga? :) Ta bort den om TS misstycker.
Kan ni tänka er att köpa av en "produktions och sällskap" - uppfödare?
Om uppfödaren har en mindre uppfödning - hanterar kaninerna - rejäla och rena burar och avlar på temperament för att det ska bli harmoniska och trevliga kaniner även till sällskap, men där främsta syftet är produktion?
Om uppfödaren föder upp korsningar med enbart härstamningsintyg och utan att följa någon specifik rasstandard - men verkar ha koll på bettfel, vitcheck, problematiken med trånga höfter etc, och såklart normal skötsel samt kan visa föräldrar, verkar ärlig ang. eventuella problem (tex säger att ''just den ungen är ganska skygg" även om den verkar normal just när ni är där)
Är intresserad av vart kaninen hamnar osv.
Och naturligtvis har en typ av kanin som ni är intresserad av, rent hypotetiskt säger vi att även små kaniner finns i olika varianter och att ni inte vill ha stamtavla för utställning.
Skulle det faktum att kaninerna främst är för produktion eller att de inte avlats renrasigt avskräcka er om det mesta övriga stämde och kaninerna verkar friska och trevliga? 🙂
______
Ser att många skriver om korsningsavel och inget direkt syfte (hoppning, utställning) som oseriöst. Funderar på om alla syften med medvetet urval av avkommorna är ok, eller om bara hoppning och utställning är ett godtagbart syfte.
Kan absolut förstå att man inte letar sällskapsdjur hos produktionsuppfödare med tanke på att de ofta (inte alltid) inte hanteras så mycket och att det kanske inte är prioriterat med kaniner som söker sig till människor hos den typen av uppfödare.
Citerar #5 då hon sa något som jag håller om och som jag har stört mig så otroligt mycket på kring personer som har fött upp "hoppkorsningar".
"- …eller inte har tillräckliga kunskaper om "målet" med kullen
_T.ex. när syftet med kullen är hoppning. Inget fel i sig, men det känns lite tokigt att ha det målet när ingen av föräldradjuren har tävlat och när även uppfödaren har ingen eller ringa erfarenhet av hoppning. Om man inte är insatt i sporten, hur ska man då kunna veta vilka egenskaper som krävs hos en hoppkanin och hur man avlar fram dessa?"
_
Det får mig helt enkelt att tänka "Nej du, du vet inte vad du pratar om. Dig ska jag inte ha en kanin ifrån" för om man påstår att kaninen är en hoppkanin för att modern har tävlar lätt klass en gång. Ja då kan man inte sporten.
#9 Jag har lite svårt för folk som föder upp kaniner för sällskap enbart för att sälja av hela bunten så fort dem blir 8 veckor. Någon enstaka kull kan jag tycke e OK, så har ju nästan alla stora uppfödare börjat, men när man får kull, på kull, på kull, på kull, på kull, på kull, på kull, utan någon egentlig mening, börjar man ju fundera.
Enligt mig så bidrar det till en pressad 'marknad' & det sitter redan för många hemlösa "kelkaniner".
Enligt mig har en kanin avlad för enbart hoppning/utställning svårt att hamna i den situationen, då kaninen helt plötsligt får "ett annat värde", enligt många.
#11 Jag förstår inte riktigt hur det har med mitt inlägg att göra? :)
Med produktion menar jag för husbehov, dvs slakt. Då blir det inget bidrag till en pressad marknad.
#12 Menade delen:
"Ser att många skriver om korsningsavel och inget direkt syfte (hoppning, utställning) som oseriöst. Funderar på om alla syften med medvetet urval av avkommorna är ok, eller om bara hoppning och utställning är ett godtagbart syfte"🙂
Ok, du svarade på min förklaring till min fråga :) Har du lust att svara på frågan också?
Den typen av uppfödning du beskriver ser jag inte direkt som ''medvetet urval'', men det är ju min syn på saken. :)
#14 Nej, den delen kom inte med i mitt inlägg😂
Ang. din fråga:
Jag personligen är emot blandraser, så ur den synpunkten nej.
Men OM jag var det är personen du beskriver en idealperson att köpa ifrån, så isånna fall ja🙂
Tack! :)
Val av ras/blandras är ju upp till var och en, trevligt att du kunde se förbi det för andemeningen i en hypotetisk fråga. 🙂 Inte alla som klarar.
#16 Jag är ganska flexibel av mig och gillar att se saker & ting ur olika vinklar🙂
Tycker själva frågan i sig är ganska intressant med😉
Citerar lite om det med hoppningen som #5 och #10 nämnt.
Jag hade en hoppkull utan tävlade föräldrar men vet att 3 av ungarna är duktiga där iaf en av dem ska börja tävla till våren, de andra 2 bor i kelhem och den 6e är tyvärr avliden. Men båda föräldrarna hoppar samt att mamman idag tävlar aktivt i sitt nya hem. Så jag ser det ganska individuellt från kanin till kanin. Är ju insatt i hoppning men ändå. :)
Annars håller jag med #5 fullt ut!
Jag tycker även att man som uppfödare ska vara noga med att kolla upp defekter på sina avelsdjur/ungar. Och får man då reda en sådan sak så ska man plocka föräldrarna ur Avel och meddela dem som har ungar efter dessa djur!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#18 Då skulle jag inte benämna kullen som hopp kull. Det är lite som att ha en utställningskull utan att någon av föräldrarna är ställda. Man vet inte hur det presterar på tävling, och det är där resultaten räknas.
Det är min åsikt i alla fall :)
Jag håller med om det mesta som skrivits i tråden, men skulle vilja anmäla en avvikande åsikt när det gäller att föda upp kaniner för sällskap!
Vad har de flesta sina kaniner till? Utställning, hoppning (på tävlingsnivå) eller produktion? Nej, de allra flesta kaniner är keldjur. Om ingen skulle föda upp kelkaniner skulle då dessa människor vara hänvisade till att antingen köpa hoppavlade kaniner, utställningsavlade kaniner eller produktionskaniner. I de flesta fall är inga av dessa alternativ bra. Återstår gör då att köpa sin kanin i en zooaffär med allt vad det innebär (man vet igenting om djuret man köper och får sorgligt ofta råd med sig hem som är helt uppåt väggarna…).
Jag föder upp sällskapskaniner i ganska stor omfattning. Jag har fött upp kaniner i ett 30-tal år, de första två tredjedelarna av tiden inom KAF. Tyvärr är det dock en organisation som jag tycker inte tillvaratar mina intressen som uppfödare. Man har ett mål med aveln och det är att få fram kaniner som vinner på utställning. Det är inte så jag vill bedriva min Avel då jag ser en individ som så oerhört mycket mer än ett utseende.
Jag föder upp hundar inom SKK och katter inom SVERAK, men, som sagt, KAF och jag har inte samma syn på uppfödning.
Målen med min uppfödning är att föda upp trevliga, friska kaniner i olika färger, teckningar och hårlag. Jag är också mycket mån om goda modersegenskaper hos mina honor. Det jag verkligen brinner för är att vara ett mer seriöst alternativ till zooaffärer och att ge mina kunder bra kunskap om kaniner och hur de ska skötas för att må bra. Jag har bara dvärgvädurar, men blandar färger och hårlag.
Jag har funderat mycket på överproduktionen av kaniner, tro inte annat. Då jag har fött upp så länge har jag full koll på marknaden (när det är efterfrågan och inte), så jag har väldigt sällan kaniner som jag inte blir av med. Och har jag det någon gång så finns det plats för dem, så jag behöver inte sälja till första bästa! För att visa att jag menar allvar och att jag bryr mig om kaniner, både de jag har fött upp och andra, så tar jag emot omplaceringskaniner. Det kostar mycket och innebär mycket jobb, men för mig är det en självklarhet eftersom jag är uppfödare.
Zooaffärerna här i närheten säljer definitivt mindre kaniner på grund av mig, vilket jag tycker är jättebra! Eftersom jag har ungefär lika många ungar varje år så har de anpassat sig till mig och tar in mindre ungar. Det innebär att deras uppfödare får sälja mindre och det har de haft tid att anpassa sig till så mina kaniner är inte ett tillskott på marknaden utan bara ett annat alternativ!
Ursäkta ett långt inlägg lite snett utanför ämnet 😇.
#21Jjag håller inte med dig. Kaniner som är avlade för utställning är avlade för att vem som helst ska kunna hantera dem, dem ska vara väldigt snälla med andra ord. Såklart det finns undantag, men majoriteten är nästan FÖR snälla, förstår inte hur det skulle kunna vara något dåligt? Sedan är inte mitt mål som uppfödare inom SKAF att vinna på en utställning, utan att försöka föra en ras framåt enligt de kvaliteer jag vill att kaninen ska ha, sedan får domaren tycka vad hen vill om kaninen, men sålänge jag e nöjd med kaninens psyke och fysik så spelar domarens ord i gen roll. Sedan om den kaninen får 94p eller blir nollad, det e något annat :)
Det som fick mig att slutligen gå ur KAF var en diskussion jag råkade höra mellan en nybörjare och en mycket erfaren (känd) uppfödare. Nybörjaren hade en mycket fin hona (95 p) som bet ihäl sina ungar så fort de föddes. Detta hade hon gjort tre gånger. Hon frågade den äldre om råd och fick följande svar:
Para henne någon dag efter att du parat en annan hona som är en bra mamma. När det blir dags för förlossning passar du på henne och ser till att hon inte hinner bita ihjäl ungarna. Ta dem från henne direkt. Den andra honans ungar slår du ihjäl och lägger den fina honans ungar hos henne.
Enligt mitt sätt att se på saken är en hona som biter ihjäl sina ungar diskvalificerad från Avel, helt oavsett hur fin hon är…
#23 Ja, en liknande diskussion har jag haft också, men då handlade det om min hona som fått två ungar, varav den ena var WT. Fick tipset att jag skulle knäcka nacken av honom för att sådanna som han var "bottenskrap" eller "skräpkaniner". Jag ser alla våra kaniner som levande varelser, så sålde honom till en tjej som ville ha en snäll kelkanin, så han blev soffpotatis, och jag kunde inte varit nöjdare. Sedan har ju inte en 15-åring samma relation till sin kanin som en 70-80 åring. Alla har ju inte växt upp med kaniner på samma sätt, men jag ser det inte som en anledning att slå ihjäl "mindre värda" individer.
Intressant tråd :)
Känner jag måste inflika som uppfödare att det ibland är en balansgång. Just med att "inte bry sig alls till att bry sig för mycket" är jag nog typen som bryr mig för mycket.
Vet folk ser olika på det beroende också lite på vad man sysslar med (utställning/hopp/kel) men jag vill veta vart mina uppfödningar hamnar om de säljs vidare. Att bry sig för mycket - tycker vissa. Hindrar ingen att sälja vidare men jag vill liksom veta.
(Blev kanske lite OT här).
Håller med många, första intrycket och tycker #5 har väldigt bra tankar :)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus