(L) Hermelinhona för satinprojekt/kull
Hermelinhona gärna 1-4 år i bra kondition. Bra frisk linje utan bettfel/muppar o om möjl bedömd/reg på bra p. Önskvärd färg- viltgrå el viltbrun men andra färger kan ev funka. Honan bör finnas i Sthlm-omr och kan antingen få bo hos mej under parning/kull el så kommer jag med hanen till honan o kullen föds hos honans ägare.
PM för mera info om hanen/projektet 😃
putt
Om jag har uppfattat det rätt så uppkommer muppar när du parar 2 hermeliner med 1 dvärggen.
Om du vill ha en gen utan dvärggen så får du hitta en "padda".
Hermelin utan dvärggen ser ofta ut något i den här stilen.
Hermelin med 1 dvärggen ser ofta ut ungefär såhär.
(hermelin är inte mitt ämne, någon får rätta mig om jag har fel😊)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jajust ja # 2 bra att du påminner mej om dvärgenen, som dubbel är boven i muppdilemmat 😕vill inte ha nga muppar.. Så en "perfektare typ" med miniöron bör vara möjl ena föräldern. Hanen jag har är nog en "halvpadda" men bäst tänka till där, tack 🙂
Det stod ett litet tips? i Kaninuppfödaren för ett tag sen. Där var det en av dom "gamla rävarna" som tipsade om att man kunde kolla på hermelinernas bajs för att se vem som bar på dvärggen. Små tollar = dvärggen. Stora tollar = icke dvärggen.
Han påstod att det fungerat för honom. Hur vida det är fungerar vet jag inte eftersom jag aldrig haft hermelin själv :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#4, Jag är ganska säker på att herren som skrev det skrev med en gnutta ironi haha😉
#5 Inte så säker på det faktiskt! KU är ju ändå förbundets egna klubbtidningar.. Men tro vad man vill! Jag har som sagt inga hermeliner så har inte en aning.
Men nu var detta inte en diskussionstråd, TS ursäkta OT :)
Mvh. Ida Lundahl
TS: Det bästa du kan göra om du vill undvika muppar är att para en kanin med 1 dvärggen & en padda, då blir du utan muppar & får både hermelutter med 1 dvärggen & paddor🙂
Ett annat tips? är att besöka LU till våren, det hålls i Södertälje så kan vara lätt att ordna frakt/hitta till salu-djur där😃
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ok gör inget om det diskuteras i tråden 😉bajs-storlek tvivlar jag lite på, är väl mera kosten som påverkar men vad vet jag 😕ska kolla in min hanes pluttar, han har inte bott här så många dagar än.. är en hermelinplutt hälften så stor som en dvv-plutt tro..?
Jo LU ska jag besöka o där kan man nog hitta mkt smått o gott 🙂
#8 Ja, som sagt inte en aning! Jag är också väldigt kritisk om det verkligen kan stämma, för som du säger fiberrik mat ger stora pluttar. Men han påstod att det fungerat för honom :) Värt att kolla kanske, dock skulle jag nog inte gå fullt ut på det som sagt!
Mvh. Ida Lundahl
Ingen som har o vill låna ut en fin hona på foder nov/längre el intress av satinbärande hermeliner? för utställning 
putt
putt