Få sin nya kaninunge tam?
Hej, jag har precis fått hem en liten kaninunge som är väärldens sötaste! Problemet är bara att hon är så skygg och rädd hela tiden. I och försig har jag bara haft henne hemma i snart 3 dagar. Men tex när man kommer fram till buren så springer hon bara och gömmer sig och kommer inte ens fram om jag kommer med något att äta. Hon verkar inte heller äta sitt hö och dricka som hon ska :/
Behöver lite tips? på hur hur jag ska få henne att känna sig trygg med mig, då jag inte är van vid en så skygg kanin eftersom mina förra kaniner var hur nyfikna och orädda som helst.
Igår fick hon vara ute i hagen en stund och då var hon helt orädd och skuttade runt och undersökte saker, men nu har hon gått tillbaka till att va skygg igen.. Tacksam för svar iaf! :)
Mata henne o försök klappa henne o var ofta med henne så hon vänjer sig :)
Okej tack! Antar att det bara är att ha tålamod och gosa massor med henne tills hon blir tam och mindre rädd ? :)
Har också en kanin som man får "tvångskela" med och det har faktiskt gett resultat. Är nu mycket mer nyfiken och framåt. Sen är jag lite emot det här med hus, min kanin satt bara därinne och tryckte och vägrade komma fram. Tog bort huset och lät istället hela buren stå "helt ifred" och det tog kanske en dag innan hon låg helt avslappnad i buren utan huset. Nu har hon fått tillbaka huset i buren, men använder det knappt utan verkar vara en trygg och glad kanin ändå.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#2 ja tålamod är en dygd när det gäller kaniner. Jag har för övrigt märkt att tex ingen kanin jag träffat på gillar att bli upplyft (dom kanske accepterar det men gillar det gör dom inte) men alla (som jag träffat)gillar att bli strykta över nosen/pannan. Vi har sett kaninmamman och ungarna göra det i en kull med kaniner så det betyder säkert nått positivt för dom.
exempel, Riskorn som var jätteskygg och okaninlik då vi skaffade henne, hon gillar fortfarande inte att bli upplockad men man får inte gå förbi buren utan att gosa lite.
l'm back
ber om ursäkt för min stavning.. lite slarvigt😃
Never Give Up With Your Dreams
Har du bara haft henne i tre dagar kanske du ska ta det lite lugnare - Var bara i buren när du ska ge mat & vatten, så hon vänjer sig vid det. När hon inte längre gömmer sig kanske hon börjar bli nyfiken och söker kontakt. Hoppas det ska gå bra med din kanin. //Linda
#5 #6 Det löste sig efter en vecka bara, nu är hon världens mysigaste och blir superglad när man kommer ner till buren! Hon hatar att bli buren men att bli klappad på huvet älskar hon! :D