Kanin lös i trädgård?
Jag har fått en kanin i present… Blev minst sagt en överraskning. Tänkte först sälja men fan vad jag gillar honom nu.
Nu bor han inne i en enorm (för att vara inomhusbur i galler) med två marsvin, nej inte idealt men tillfälligt.
Tycker minsann att det är lite trist för honom att bo i en bur. Vi har hög mur runt hela trädgården. Skulle man till våren/sommaren släppa ut honom där? Ha ett crib eller två i trädgården såklart. Kan en galen katt komma och döda honom eller nåt annat unplessant hända? Trädgården är väl mellanstor till lite större om det spelar roll. Har hönor som är lösa för övrigt. Och kaninen är stor men inte färdigväxt än.
Och min mammas polare vill bli av med sin kaninhona, om jag kastrerar min hane borde de väl trivas i sällskap?
Mvh
Både katter och rovfåglar kan ta sig in trots hög mur, vi har förlorat en kanin till katt och när jag var liten förlorade jag antagligen (enligt mamma) en kanin till rovfågel (hon glömde den i en Hage utan tak över natten).
Är kaninen under uppsikt (dvs du är där hela tiden inte kollar ut genom fönstret) kan det funka
l'm back
Jag tycker absolut du ska kastrera och ge honom en vän, visst kan han/de gå lösa ute, bara de först får känna in sig lite, jag tror kaniner och höns trivs bra med varandra, har hört om flera som haft dem ihop. Tänker också på den där kaninen på youtube som vallade fåren :) han bodde tillsammans med hönsen.
Visst kan både katter, rovfåglar och andra rovdjur ta kaninen, men och andra sidan så får kaninerna en god livskvalitet av att få gå fria, du kan ju försöka se till att ha någonstans de kan söka skydd och helst vara under natten, om du utfodrar på den platsen dröjer det nog inte länge förrän de lärt sig och kommer in där utan problem. Och återigen ge honom en vän :)
Jag hade en av mina innekaniner lös ute på dagen, han kom och gick som han ville, eftersom jag är hemma dagtid hade jag altandörren öppen, men han fick inte vara ute på kvällen och natten, för det mesta kom han in självmant på eftermiddagen, ibland kom han när jag ropade men ibland fick jag leta upp honom och fösa in honom ;) han gick aldrig längre än till grannen.
Lycka till!

Tack för svaren. Känner mig säker på att det blir bra att släppa ut honom, kastrera och ta honkaninen. Kanske en till liten kanin? så det blir en grupp. Fick träffa flickan och lika underbar som min. Men detta blir till våren för nu är det väl för sent för att sätta ut en innekanin i Skåne?
Har hund som vaktar trädgården ibland och har ALDRIG sett en katt här :P Inte heller en rovfågel…
Tycker också att den lilla risken att någon hungrig knaprar i sig honom/dem är värd att ta för att ge kaninis ett bra liv i det (nästan) fria!
Har haft alla möjliga djur men aldrig kanin, nu kan man ju undra varför i helvete jag aldrig skaffat det! Helt underbara. Som en perfekt blandning mellan hund, katt och typ surikat.
Och titta så söt tjejen är :D Nästan så man blir sugen på en kull och ha en hel kaninfamilj i trädgården. Efter några år kommer det ju vara massa kaninisar som skuttar runt! (Detta tänker jag ej genomföra så oroa er inte ;)
Du kan sätta ut tex CD skivor eller annat som blänker för att avskräcka fåglar :)
En stor kanin klarar sig nog så länge det inte är räv och lösa hundar, ev. vesslor. Men den lilla damen kan det vara större risk med.
Skaffa en bra utebur som de kan hoppa upp i när de vill och sprid gärna ut lite rör och annat på lämpliga ställen i trädgården (gräva ner?) som de kan söka skydd i.
Räkna med att trädgården blir förstörd, fast har du redan höns så…
Höns och kaniner är inte alltid en bra kombo, höns har coccidios som lätt smittar kaniner, och kaniner har cocci som smittar höns.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Aww vad roligt! Håller med dig om hund, katt och surikat xD Så kul att du valt o behålla honom! ♥

Som tur är har jag tid att överväga och riskbedöma i ett halvår. Annars bygger jag en stor bra Hage med utebur i anslutning. Då förlorars dock en del av charmen. Alltid tyckt det ser trevligt/gulligt/roligt ut när folk har vita kaniner lösa i trädgården (på film).
Låter som en utmärkt ide att skapa en grupp! Nej nu är det försent att sätta ut….Ja visst är kaniner underbara, särskilt när de får de liv de förtjänar, tyvärr lever alldeles för många kaniner på ett helt oacceptabelt och ovärdigt sätt…När jag skaffade kaniner så hade jag inte en aning om att de kan bli rumsrena, men visst kan de det :) Mina innekaniner går helt lösa dygnet runt, sover under sängen osv, en familjemedlem behandlade med respekt, kärlek och frihet :)
Jamen vill du ha kaniner så finns en uppsjö på blocket :) Något jag varmt kan rekommendera är kastrering även av honan, de slipper då brunsten och alla de hormoner de aldrig får utlopp för samt att man minskar risken för livmoderscancer, men ja det är upp till var och en men kan vara en tanke iaf :)
Ge dom också färska grenar och träd (små slyträd är perfekt) hela tiden, detta är bra för tänder och som sysselsättning, sälg, rönn, tall, al, asp, lönn.gran blåbärsris, fruktträdgrenar brukar vara populärt, prova dig fram :) Jag har lärt mig en hel del om träd nu tack vare min kaniner.
Dina kaniner kommer att få ett värdigt och fint kaninliv :) Härligt!!
Jag kan rekommendera en facebookgrupp som heter Friare kaninliv, där kan man dela med sig av erfarenheter, bilder, småprat samt ställa frågor, det är en mycket trevlig grupp där det finns erfarenhet att ha kaniner på ett friare sätt, välkommen!