Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 519 ggr
Jasmine Sköldklev
0

Stamtavla och andra frågor!

**Hej!
**

**Undrar hur man skaffar stamtavla till sin kanin?om man vill gå på utställning med den för då behöver man det!
**

Och så undrar jag om en hane som bara tänker på att para sig blir lugnare när den är kastrerad och kan man fortfarande ställa ut den då?

Fridaaaa
1

Stamtavla får du med kaninen när du köper den. Måste vara märkt också, antingen med ring eller öronmärkt.

Nej har för mig att man inte kan ställa en kastrerad kanin, i så fall i petklass.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
2

Uppfödare som anser att djuret är "värd" att ha stamtavla får de, med förutsättning att föräldrarna har stamtavla, uppfödaren är medlem i SKAF & har ett uppfödarnummer. Annars kan kaninen inte få stamtavla. Den måste dessutom vara märkt i båda öronen, elternativt ringmärkt. 

Man kan inte ställa ut kastrerade hanar, utan dem kan endast ställas i PET-klass, stamtavla eller ej. 

Om du vill ställa ut så köp en kanin med stamtavla från en seriös uppfödare. 
De uppfödare jag har kontakt meed säljer endast djur med stamtavla om uppfödaren själv skulle kunna tänka sig att ställa ut kaninen. 

Sedan finns det många kaniner som inte "förtjänar" stamtavla, men som uppfödaren ändå valt att sätta stamtavla på, så det är helt upp till uppfödaren i slutändan, men du som ny ägare kan & får inte sätta stamtavla på din egen kanin. Det kan & får endast uppfödaren göra.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Jasmine Sköldklev
0

Okej, så då kan jag prata med hon jag köpt kaninen av och fråga henne? eller om hon har stamtavla på mamman och pappan och om hon skulle kunna fixa det på min? eller har jag uppfattat det  fel ? :)

RebeccaG
1

#3 Om din kanin har h-bevis och inte stamtavla så är det säkert en anledning till det😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Mannez
0

3# Om kaninen inte såldes med stamtavla så finns det säkert en anledning till det. Vad är din kanin för ras? :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Jasmine Sköldklev
0

#5 En Dvärgvädur

Linda1977
1

Hade inte kaninen stamtavla från början så finns det nog en anledning till det, kanske någon defekt som gör att den inte kan ställas ut. Är ens kaninen märkt i båda öronen eller har benring och var säljaren en "riktig" uppfödare med ett uppfödarnummer? //Linda