Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 904 ggr
Ribby
0

(X) Sökes! Produktionsdjur

Jag söker ett par djur av rasen fransk vädur, (eller en uppfödare jag kan kontakta om detta).

Söker en avelshane

Söker två honor som ej är besläktade med hanen. Gärna ett dräktigt djur.

Djuren kommer att användas till Avel och avkommorna kommer att födas upp till köttdjur. 

Söker djur med stamtavla och märkta.

Tipsa gärna mig om ni har någon uppfödare ni känner till.

Zabbio
0

OT - vågar man fråga varför du vill ha just frasse och stamtavla? :) Ska du ställa ut också?

(frågar eftersom ren frasse inte brukar anses som effektivt produktionsdjur)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ribby
3

Enligt en man som jag talat med från SKAF, är fransk vädur väldigt bra anpassad för större produktion. Och anledningen till att jag söker en hane med stamtavla är först och främst för att veta vad man får. Jag anser att det är lite "säkrare" Avel då. 

Självklart kan man ju driva en Avel utan stamtavla, men detta är råd jag fått från gårdar som är igång med just köttkaniner, och eftersom man är hyfsat grön litar jag istället på andras erfarenheter :)

Hoppas du fick mina åsikter ;)

Zabbio
1

Ok.. just Frasse brukar räknas som ganska dåliga till produktion pga att de äter mycket och ''slaktar av sig'' ben och huvud. Däremot är de populära att korsa med andra raser för att få storlek med mindre benstomme. De som räknas till produktions-höjdare är Nya Zeeland och till viss del blå weiner m.fl.

Men självklart är rasval helt  upp till dig :) Jag har valt annorlunda, hade en frasse hona men hon växte  väldigt dåligt.. de övriga  jag känner har inte heller lagt på sig mycket muskler. Väldigt trevligt temperament däremot :)

Förstår tanken med stamtavla. Om det är enda anledningen kanske en uppfödare som inriktat sig på produktion under lång tid men slopat skaf ändå vara en ide? De har ju avlat för att maximera just produktionskvalitet snarare än enbart utställning. Fast nu känner jag ingen sådan heller på frassar, så det kvittar kanske lika.

Var i landet finns du?

Jag har fött upp till husbehov i nåt år nu. Har nog inget av intresse då jag dels har fel ras (svensk päls i genbank som renrasig) och dels korsar (svensk päls och tysk jätte). Så vad mina korsingar ger i andra eller tredje led kan jag ju inte svara på, och svensk päls är en ganska lite produktionsras.

Tack för svaret och lycka till :)

Agda
1

Frassar är inte så bra slaktdjur, de växer långsamt (precis som andra jätteraser). Som jag fattat det är det raser som är stora eller medelstora som ska vara bra slaktdjur. Men även små raser lämnar ganska bra med kött med tanke på deras storlek, då många är kompakta i kroppsformen.

Och har du tänkt ta reda på skinnen så är inte frassarna kända för att ha bra skinn. Av den anledningen blev angorakanin inparad i frassarna för många år sedan, men det gjorde nog ingen större skillnad (förutom att det hänt att det ploppat upp angorapälsade frassar).

Ribby
0

Vill inte försvara valet men vill gärna förklara mig en gång till ;) Sen ska jag givetvis ta åt mig det ni säger! 

Enligt en faktabok om just ämnet, har en "frasse" en tillväxt på 1kg/månaden. Vilket är bland de "bättre raserna" för produktion. Men sen är ju detta teori ;). Jag tror kanske en bra balanserad foderstad också kan göra sitt, sen gällande korsningsavel verkar som ni tidigare sa att frasse och vit lant verkar slå högre i viktökning per dag. 

Så det är säkert som ni säger gällande rasen!

Jag bor i norra östergötland.

Zabbio
0

#5 Poängen är att mycket av den vikten är skelett och päls :) Och att de äter väldigt mycket för att nå vikten, jämfört med andra raser.

Men självklart kan du köra på frassar. Alla kaniner är kött. Märker du att de växer sämre än du väntat dig eller känns magra eller äter för mycket så kan du ju alltid skaffa in en nättare ras att korsa med senare.

Lycka till. Känner inga uppfödare i det området. :)

Emelie
1

Backagårdens, ligger i Hallsberg. Det är ju inte jättelångt iallafall.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
1

Sen har du denna uppfödare också utanför Norrköping.

Länk.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!