Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 999 ggr
Cilia.Teddytöserna
1

Nervös

Imorgon ska jag kastrera min 1 åriga hane då han blivit väldigt hanig på senaste, så jag valde att ta han ur Avel och ha han till sällskap. Jag har aldrig kastrerat någon av mina kaniner förut, och jag är väldigt nervös då jag har hört massa skräck historier om kaniner som avlidit under narkosen. Har du någon erfarenhet av kastrering eller kirurgiska ingrep? hur klara er kanin narkosen? 

Undrar även vad jag ska ha i transport buren? handduk eller tidningspapper med lite halm så det blir lite mjukare underlag? Veten sa att jag skulle skicka med mat i transport buren också,  men han sa inget om vatten flaska eller hö? Vad är det viktigt att tänka på efter kastrering, förutom då att inte pilla och lyfta vid såret? 

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Candy123
0

Vi kastrerade vår hane för några månader sedan och det gick toppen jag var även med under själva operationen :), i transportburen hade vi toa-pappaer :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

farvendal
0

Jag kastrerade min hane förra året och var dönervös jag med men allt gick fint. Är kaninen frisk och kry så är det väldigt liten risk för att den inte ska klara narkosen! Så försök att lugna dig lite. Men visst har man mammakänslor och blir automatiskt nervös.. :) Jag hade handduk i transportburen och även i den vanliga buren i ett par veckor. Är kaninen en handduksätare så är det väl inget att rekommendera men fungerade bra för min :) annars kan man ta fleecefilt eller toapapper. Du ska ha hö i buren men inte pellets eller något grönt. Minns inte hur det var med vatten men jag tror jag hade en vattenflaska också.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Cilia.Teddytöserna
0

#2 veten sa att jag skulle skicka med mat i transport buren, för att han skulle få i sig frukost innan han opererades?🤔

iWontBite
0

#3 Hö är mat 😉
Ingen halm eller något i buren eftersom det kan reta såren.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Cilia.Teddytöserna
0

#4 jo men han sa spesifikt mat, pellets, den matten som han får dagligen igentligen?😇

fridaaocrazy
0

#5 Ta i det kaninen brukar äta. Beroende på hur lång tid han ska vara där innan och efter operationen så kanske man knappt behöver hö, men jag tycker det är bäst att du tar med både hö, pellets och vatten för det är ju inte värre än att veterinärerna får lägga höet till sidan efter kastreringen eller hur dom nu vill göra. 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

farvendal
0

Vad jag vet så skulle man enbart ha hö för att det är väldigt viktigt att kaninen håller igång magen efter operationen. Hö håller magen igång bättre än något annat.

Jag vet inte hur länge din nin ska vara där men oftast lämnar man in kaninen på morgonen och sedan hämtar på eftermiddagen :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Idlil
0

Jag ska också kastrera min kanin, dock en hona och vet exakt hur du känner #0… Är också sjukt nervös.. 

#1 - Kan man få vara med när de kastrerar ?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Fridaaaa
0

Har en hane som kastrerades vid 9 månaders ålder.
Han började äta ganska snabbt, gav critical care på kvällen samt på morgonen dagen efter sedan åt han allting själv.
Fick dock en lättare "infektion" i ena pungpåsen så fick äta lite medicin men lättfixat och inget som påverkade honom.

Hade tidningspapper första 1-1½ veckan och ingen sitthylla/hus.
Hade en handduk i transporten.

Lämnade in honom på morgonen, hämtade på eftermiddag (kom akutfall emellan annars skulle jag hämtat honom mitt på dagen men kastreringen blev uppskjuten under dagen).
Han fick hö när vi kom hem (bara 30 min körväg hem).

Ett viktigt råd: Köp hem Critical care och ha hemma! Samt kolla "såret" 1-2 gånger/dag så det inte blir mer svullet, inte varar/blöder mm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cilia.Teddytöserna
0

#9 okej tack för svaret! okej, då köper jag hem cc imorgon när jag är hos veten🙂

Moppie
1

Lycka till 🌺

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Cilia.Teddytöserna
0

#11 tack 🌺

Funderade på om man kunde ge saltsten efter operation?🤔

Melao
0

Jag har låtit kastrera både hane och hona och aldrig varit med om att kaniner inte klarat narkosen. Veterinären jag var hos med hanen berättade att han gjort det ingreppet under 25 år och varit med om en kanin som inte vaknade igen, så det är väldigt ovanligt att det händer.

Hanen återhämtade sig lite snabbare än honan, vilket inte är så konstigt iom att han inte var sövd lika djupt, han åt pellets och hö på kvällen efter kastreringen. Honan tog lite längre tid på sig men smakade på pellets och tuggade äppelgrenar redan samma kväll. 

Båda fick pellets, hö och vattenflaska med sig. Där vi var fick kaninerna sitta någon timme i sin bur och "lugna ner sig" efter bilresa och undersökning innan ingreppet.

Vi har bara haft handdukar och tidningar i transporten liksom i buren efteråt.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Cilia.Teddytöserna
0

#13 okej, så jag kan inte ha spån i buren efter ingreppet? Jag tror dock att min hane kommer gnaga på handdukar samt filtar? vad ska jag använda då?🤔

farvendal
0

#14 Nej, du ska inte ha spån efter ingreppet. Om han biter på filtar så kan du ha tidningspapper.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Cilia.Teddytöserna
3

Nu har jag hämtat Molle och är på väg hem! Veten sa att alt gått galant och att han både ätit och bajsat! Nu kan jag släppa allt och slappna av. Tack för alla tipsen! 🙂

farvendal
0

Vad skönt :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

#12 Nej saltsten behövs inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Northernlights KU
0

#16 Vad skönt att allt gått bra! 🙂

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Sweater
0

#13 Måste bara fråga, vad kostade det hos dig att kastrera en hona? ^^

Melao
0

#20 Det kostade 1290 på Djursjukhuset Blå Stjärnan i Borås :)

Oho för att satsa det sista på mirakel!