Vad ger ni för mat?
Vad ger ni för mat utöver hö och grönsaker och hur mycket?
Pellets, örter, grenar, blad, frukt ibland och bär. Typ🙂
Jag ger pellets grenar, blad, ljung (bara som är plockad i skogen köpt är giftiga) grönsak frukt ,bär, rönnbär ibland. Oftast står det på pelletsförpackningarna hur mycket av pelletsen en kanin ska ha . 🙂
Pellets. Ger 0,5-0,7 dl/kanin.
Grenar får de då och då, men räknar det inte som mat, utan mer som aktivering och slipning av tänder 🙂
Sommartid blir det gräs, maskrosor mm utifrån.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Pellets( cuni complet, 0,5 dl) Jag ger även grenar, rönnblad, tallbarr, grönsaker, frukt och även ibland köpt kaningodis från djuraffär :)
Jag glömde lägga till gräs och maskrosblad och sådant på #5 :)
Pellets (2msk-2dl, har dvärgar och en jätte)
Sommartid grönt från naturen+ grenar
Vintertid grönsaksrester och grenar.
Först och främst ett grovt, grönt & väldoftande hö. Som kraftfoder ger jag Edel pellets blandat med Rabbit Royal och Cuni Nature. Ger mellan 0,5-0,75 dl. Annat som ges är fodermorötter, äpple, rönnbär, ljung, blåbärsris och grenar av olika slag. Jag har Dvärgvädurar. /Linda
Fårpellets som tillskott till hö.
(Kaninerna är friska och fina invändigt och utvändigt på det ;) )
Mörötter, pilkvistar, bok-grenar, grönt utifrån, persilja osv. Pelletsen har lite lågt med A-vitamin, men det finns det gott om i allt grönfoder.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Mina fick hö/gräs plus lite pellets. Grönsaker och frukt ibland som godis.
Pellets Edel kanin & marsvin 0,2-0,5 dl. Kvistar, grönsaker, lite frukt emellanåt.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
grenar och liknande (torkat sly, övriga örter på sommaren etc etc)
pellets får dom inte däremot får honorna lite havre då dom är höggravida, ammar och när ungarna är små.
Märker man att det inte behövs så tar man såklart bort havren,
märker man att en kanin blir mager på bara hö (och det inte är mask eller liknande) så går dom ur Avel (det har inte hänt för oss, vi har haft en som blivit fet på gräs däremot)
(det är alltså förutom hö och ev vitamintillskott i grönsaksväg)
l'm back
Hö
Små paket från ÖoB. Tunna, gröna och fina strån. Favorithöet!
Pellets
Cuni complete. Beställer från zooplus.se
Grönsaker
Morot, babyspenat, ruccola, gurka eller äpple. Ger mest av mörka sallader då de är mest näringsrika.
Torkat
Blad från vinbärsbuskar, äppelträd, päronträd, maskrosor, rönnar och krusbärsbuskar. Även torkad morot och persilja från grizzlyzoo. Det köps lösvikt.