Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 625 ggr
Rmk02
0

Hur förhindrar man sjukdomar?

Hej. Vilka sjukdomar är vanligast hos kaniner? Hur förhindrar man dom ? Har en lite kille på 1 år ej kastrerad! Ska man kastrera kaniner?

[Mi-rand-a]
1

Hålla buren ren, ge rätt mat. Finns också några sjukdomar som bara kommer utan att man kan göra något åt de.

Om de behövs, är upp till en själv om man vill kastrera eller ej.

farvendal
1

Fodra rätt, ge friskt vatten, gör rent buren, klipp klorna, håll koll på tänderna, se till att kaninen får röra på sig, se till att det inte drar för mycket eller regnar in i buren.. jadu vad mer.. Är det en hona man har kan man förhindra livmodercancer genom att kastrera. Att kastrera en hane vet jag inte om det förebygger några sjukdomar? 

Sedan kan man ju vaccinera sin kanin om man vill det. Har inte koll på vilka sjukdomar det finns vaccin mot dock förutom RVHD.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

FlutterShy
0

Vaccinera kaninen.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

ninen DH
0

Nästan alla skriver "ge rätt mat" vad är igentligen BRA mat? Vitminrikt?, rätt mängd?, eller vad syftar NI på?

farvendal
1

#4 Rent generellt fiberrik mat (mycket hö och pellets med bra värden) och inte för mycket fett och socker. Mängden varierar beroende på kanin. Värdena kan också variera lite - vissa kaniner behöver lite mer och "kraftigare" pellets än andra - tex avelshonor och hoppkaniner. Vissa behöver inget alls.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

ninen DH
1

#5 Okej :) undrade vad NI tyckte var bra mat, intressant att veta :) Passar på att fråga: En av mina pellets säckar har stått öppen i en bod i 1,5 år :S Kan jag ge av den eller måste jag slänga det?

[neptunens]
4

#6, jag skulle slänga den, datumet lär ha gått ut och har den dessutom stått öppen utan att ha varit i typ en tunna så vet man aldrig vad för trevliga kryp som kan ha bosatt sig där.🙂

ninen DH
0

#7 okej, då gör jag det :) Blir det dåligt för att säcken har stått öppen, jag menar om vitaminerna försvinner så att det på så sett är dåligt för kaninerna? Jag undrar nämligen om jag bör ha det nya pelletset i en tunna?

[Flingans]
1

#8 ja ha i en tunna då håller de längre och vitaminerna blir kvar:) Jag bukar ha det i en fodertunna och säcken där i:)