Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 7852 ggr
Underbarn
14

Jobbig grannbarn

Är lite frustrerad! Ska skriva av mig…
Jag har inget emot att grannens barnbarn eller någon familj kommer och tittar på mina kaniner när jag är med, jag visar dom och berättar osv. och ibland händer det att dom tingar en kanin.

Nu sedan sommarlovet börjat har en av grannarnas barn kommit hem till oss och hälsat på, utan förälder. Men nu har det blivit så intensivt. varje dag kommer hon! Morgon och eftermiddag och kväll! Hon till och med öppnar sovrummet och väcker oss (om mamma släpper in henne men vi andra sover). Först på morgon och då brukar hon få låna en av hundarna och gå på promenad, men sedan har hon även fått duscha och borstat dom ibland. Sedan vill hon gå ut ännu en gång men jag har nekat… så tjatar hon. Igår fick hon ta en av hundarna i EN KVART. Efter en timme fick vi gå hem till henne och hämta hunden själv. Hon har haft min hund hemma hos sig (med mamman) en hel dag.

Hon är ca 10 år och från Polen och förstår inte ALLT men är ganska duktig på svenska ändå. Hennes föräldrar är medveten om att hon inte lyssnar på oss och har sagt åt henne. Men hon fortsätter.

Så när jag har nekat henne från att ta min hund har hon fått gå ut med en av mina kaniner i koppel, mest i trädgården men ibland har hon släpat med han ut på vägen och i villaområdet. Nu har jag även nekat henne från att ta kaninen.
Jag har en kanin som går lös, jag har sagt att han får hon klappa och greja med (inte bära), men så en gång tog hon han och låste in han i hans bur! (som han bara är i om nätterna) och när jag upptäcker det efter ett tag sa hon "ja han äter sin mat bara" … ja den mat jag har förberett inför kvällen. Åh så irriterande.

Hon vill jämt hålla på med mina kaninungar (jag har 12 st) och till en början har hon fått hålla på med dom, men mest sittandes på golvet (ifall någon sprattlar, vill inte att de ramlar och landar fel). Men nu har jag även nekat henne från att hålla på med dom. Jag har sagt till henne att hon INTE får lyfta kaninungarna när inte jag är med (ja hon är hos mina kaniner när jag inte är hemma, när mamma är hemma men hon lyssnar inte ett skvatt på min mamma). Men idag när jag kommer hem står hennes cykel på framsidan, ingen är hemma och jag hittar henne tillsammans med en kompis i kaninstugan bärandes på två kaninungar! Jag blir TOKIG! Ingen är hemma och hon är på min baksida och leker med mina kaniner! Det är PRIVAT egendom. Jag går dit och låter arg, säger till henne att SÅ DÄR FÅR HON INTE GÖRA. Hon får komma tillbaka när någon är hemma! Ja hon blir väl lite chockad, säger okej och går.

Hon har vid flera tillfällen kommit med 5 olika kompisar och tittat på mina kaniner! Visst hon får väl titta men hon går in i gårdarna, lyfter dom osv. och dom är alla under 10 år.

Åh om det här pågår hela sommaren vet jag inte vad jag ska göra. Hon lyssnar verkligen inte.

BeccaTilda
7

Ne fyy vad jobbigt! 

Försök att prata med hennes föräldrar och berätta som det ligger till. Att du vill ha din egentid och egendom för dig själv! Ni kanske kan bestämma att typ tisdagar efter kl. 16:00 är det okej att komma och titta på kaninerna eller leka med hunden i 15 minuter eller något, och andra tider får hon hålla sig borta?

Man vill ju inte vara elak men det där är sjukt irriterande! Hade själv en grannes barnbarn här hemma varje morgon några dagar för att hon ville leka med mina kaninungar.. Även om jag låg och sov fick man pallra sig upp, INTE KUL!

spacesheep
24

Jag tycker att du ska prata med hennes föräldrar och säga att hon inte är välkommen utan en vuxen, överhuvudtaget. Säg att hon faktiskt riskerar att skada djuren när hon beter sig så, och att hon inte lyssnar på er när ni säger till. Det är verkligen inte okej. 

Vi har haft problem med grannungar som kommit och velat umgås med våra djur, men vi fick till slut säga blankt nej. Det enda som hjälpte var att så fort barnen kom sa vi åt dem att gå. Att djuren inte ville leka med dem, och att djuren var ledsna på barnen. Föräldrarna fick vi också prata med, och vara stränga med att vi inte har något zoo.

farvendal
10

Åhh vad jag tycker synd om dig. Jag har haft det exakt likadant! Jag skällde dock ut snorungarna rejält när de släppte ut ett av mina marsvin på gården så på så sätt blev jag av med dem. Men i din situation lär du nog ta ett rejält snack med deras föräldrar.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Jills
6

Usch låter jättejobbigt! Jag hade problem med en liten tjej som hela tiden ville komma över, och när jag hade min kanin i komposthage i trädgården så kunde jag aldrig få sitta där ensam, eller med min familj, utan hon var alltid med. Svårt att säga ifrån.

Men det du berättar är ju tusen gånger värre! Jag hade tagit ett allvarligt snack med föräldrarna, och om ingenting fungerar, hade jag tyvärr tagit kontakt med polisen. Det låter kanske lite hårt men det finns ju en risk att hon omedvetet skadar någon av kaninerna, eller att någon av hennes kompisar gör det.

tesushie
13

håller med #1 fullständigt om hon fortfarande inte ger sig efter detta måste ni börja skaffa lås och sånt och vägra släppa in henne  ifall hon inte har en vuxen med kan kännas hårt men det är för både eran,era kinniners och ungens skull.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

BunnyHope
17

SÅ otroligt respektlöst av henne!
Sätt lås på kaninburen/hagen om det går.
Sätt "besökstider" och regler, ta ett snack med hela familjen, deras och din familj. Med din familj menar jag att ni kan komma överens om tider, regler och se till att det hålls. En nödplan/konsekvensplan kan vara bra. T ex om hon gör något hon inte får så får hon inte inte gå ut med hunden på 2 veckor.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Frosstis
7

Oh my.. och jag som inte trodde det fanns värre ungar än de nyinflyttade bredvid oss…

skuttis88
1

Jag skulle inte släppt in henne. Om du på något sett kan se att on knackar på så behöver du inte öppna. Eller säg att det inte passar nu. Om du säger det när hon kommer så kanske hon slutar att knacka på? Vad vet jag :)

Lycka till!

MVH Celina

Underbarn
5

Tack ja mamma pratade med hennes pappa (som är svensk) och han sa "hör du det, du får inte göra så" till dottern och hon förstod. Ibland verkar hon inte förstå eller så lyssnar hon bara inte. Ja det där med tider, efter kl 16.00 en dag i veckan kan hon komma låter som en bra idé. Grejen är att jag nästan aldrig är hemma… Jag sover hos killen, är i stallet, jobbar, och det enda jag gör hemma är att äta och sköta kaninerna. Hunden tar jag med mig ibland. Så har inte lust eller tid att vara med bland djuren när hon är där, hon ropar på mig när jag har en vän på besök för att umgås och säger att jag ska komma å så vill hon ha hjälp med nå eller så undrar hon något. Åh låt mig vara ifred… Det jag är mest rädd för är ju om kaninerna (mest ungarna då mina vuxna är så snäll och lugn) sprattlar och så tappar hon dom och de landar på huvudet och bryter nacken/dör eller skadar sig på annat sätt. Hemskt för de är alla tingade och familjerna väntar på dom.

Jills
18

Alltså tjejen har ju ingen rätt att träffa dig och dina kaniner, så om du inte vill ha henne där, om du vill ha ensamtid med dina djur så har du absolut rätt till det! Det låter som om hon inte förstår sig på gränser, tyvärr tror jag du kanske behöver vara hård mot henne så hon förstår.

Nouvel
7

Om hon är så intresserad kanske du skulle sälja en kanin till dem? Så hon får en egen att pyssla med.

Stinastygg
8

Säg nej. Säg åt din mamma att hon inte får släppa in denhär tjejen när du sover eller inte är hemma. Det är ju inte okej av din mamma tycker jag. Vem vill bli väckt av en "främling" sådär, jag skulle tycka det var jättekränkande mot min integritet…

Och om någon i din familj ser att hon är inne på eran tomt och sysslar med kaninerna utan att ha frågat om lov, så måste ju de säga till henne på skarpen och köra bort henne!?

Flickan måste lära sig skillnaden mellan ja och nej, och att man alltid måste fråga först. Finns ingen att fråga får man vänta. Det är inte bara att "ta för sej" av andras egendom hur som helst, speciellt inte husdjur.

spacesheep
9

Har du inte tid att vara barnvakt åt din granne så borde hon faktiskt inte få komma alls. Du gillar inte att ha henne där och hon kan skada dina djur. Du kanske ska berätta det för hennes pappa, att du tyvärr inte har tid med henne och att de får hålla koll på henne så att hon inte går till er.

Underbarn
9

Jo de får ju köpa en kanin av mig men verkar inte som att det är en tanke som kommit upp hos dom. De har en katt de köpte till henne… Och nu vill hon åka med mig till stallet och träffa min häst också. Tackar gudarna att jag inte har hästen hemma för då skulle jag väl hitta henne i hagen. Vi har låtsat som att ingen är hemma och inte öppnat dörren åt henne på hela dagen… Hon har kommit och knackat flera gånger. Jag har varit "hård" utan att vara otrevlig eller arg och sagt som det är. Men vill inte vara så elak eller skrämmas eller så… Känner mig tillräckligt dum :P hon tycker mer om min syster för hon är trevligare men min syster har inga kaniner (bara en som hon inte är så intresserad av) och hon tycker inte om syrrans hund för hunden tycker inte om henne (skäller jätte mkt på henne jämt, vet inte vrf) så det är mig hon är dryg på… Det är ju det att det räcker inte med att låta henne ta hunden 15 min sen är hon nöjd. Utan hon är hos oss hela dagarna till föräldrarna får lov att hämta henne för att typ äta. Och så vill hon något hela tiden. Hon får borst och tvätta hundarna, kan tycka att det räcker för hundarna behöver ändå duschas ibland (har en naken) och han älskar att bli ompysslad men hon vill ju gå ut med han halva dagarna och han är som sagt naken och frusen, så även när det regnar vill hon gå ut haha. Får säga nej hunden ska vila eller nej hunden vill inte vara ute i regn osv. Gash. Får se imorgon, och så får jag försöka prata med pappan men det är mest mamman som kommer och hon kan valen svenska eller engelska tillräckligt bra. Dom vet att hon är så här jobbig också :P Hon är så oblyg! Ibland är det en fördel att de är blyg :P

Jills
3

Du ska absolut inte känna dig dum! Hoppas det blir bättre efter att du pratat med pappan!

lovemysack
6

Om du har kaninerna i en bod så fixa ett rejält hänglås. Då kan hon inte komma in, då är det du som bestämmer när hon får komma in nä DU ÄR MED! :) Hoppas du blir av med henne!!

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Cilia.Teddytöserna
1

Men nej vad störigt, har också ett grannbarn som kommer över till mig hela tiden och vill va med kaninerna blir lite mycket. Men kan inte riktigt gämföra med ditt fal. Ta ett ordentligt snack med mamman, hon får ju också hålla koll på sitt barn också det är ju hennes ansvar.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Emmetem
1

Ta ett snack med mamman och pappan och se till så att de säger till tjejen ordentligt att hon inte får göra så! Hade den varit mina kaniner hade hon nog fått sig en redig utskällning..

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Underbarn
3

#16 ska inte behöva ha hänglås heller :/ vill att min mamma ska kunna gå in och ut utan att dryga med lås och min syster samt att vi har dörrarna öppna varje dag på sommaren för att vädra och för det blir för varmt (solen lyser på då dörren med fönster är åt söder)… Samt att mina kaniner går ute i hagarna från morgon till kväll och då kan hon ändå hålla på med dom… Kan ju inte sätta hänglås i kompostgaller ;) Ja allt jag vill är att ha mina djur ifred :P trodde man var ifrån det när yngsta syskonet är 15 liksom… Hehe

fsigge
3

Hade också en granntjej som var typ vid 7-8 års åldern. Det började med att hon sa "vad fina kaniner du har"  sen sa jag " du får gärna komma över och titta på dem" så kom hon över i tio minuter  och gick sedan hem. Vi gick också i samma skola (eftersom att jag var bara 12) och då följde hon mig hem och frågade om hon fick hälsa på kaninerna och jag sa att det var okej. Sedan klockan 12 nästa dag kom hon också och det gick också bra men sedan när hon frågade en timme efter vi hade varit med kaninerna så sa jag att kaninerna måste sova och vila. Då kom hon efter några minuter och sa " dom  men ingen av dem sover, dom skuttar runt och äter gräs" då sa jag " men jag orkar inte just nu" då sa hon "men då går jag själv" då sprang hon till kaninerna. Jag trodde inte på henne först men sen någon minut senare kollade jag bara ut genom fönstret för säkerhets skull om hon hade gått till  kaninerna och de hade hon jag sa " du kan inte bara gå in på min tomt och klappa MINA kaniner! Du kan inte komma varenda timme och klappa kaninerna för det blir för jobbigt. Nu litar jag inte på dig mer så du får inte komma till kaninerna utan en vuxen och mitt tillstånd" Sedan dagen efter så hittade jag burdörrarna vidöppna så jag var helt säker på att det var den lilla flickan så jag ringde på hennes dörr och hon öppnade då sa jag, har du sl'ppt ut mina kaniner. JA DET HAR JAG, F;R ATT OM JAG ALDRIG MER F[R G[ TILL KANINERNA F[R INGEN DET!! s[ sl'ngde hon igen d;rren………..

Frida

Gizzma
3

ÅÅÅÅÅ så jäkla irriteranfde med sånna ungar!! Har själv några grannbarn som ringde på flera gånger om dagen VARJE dag förra sommaren men när vi aldrig öppnade tröttnade dom! (Y)

Blev sur på en annan grannunge som kom och ville titta på vår 9 veckor gamla kaninunge som vi hämtat, sen gick han och kom tillbaka först med en kompis, sen gick han och kom till baka med tre kompisar till, hälsade inte eller någonting och jag sa till de att inte gå in till kaninen (vars dörr till rummet jag hade stängt dessutom) fick "okej" som svar och några minuter senare gick jag in i huset igen och hittade de hos kaninen. Jag menar vad är det för fel på föräldrarnas uppfostran av dagens ungar!? Tycker var och varannan beter sig respektlöst mot de som är äldre än de och skiter fullständigt i ens egendom!

Om den där tjejen inte ger sig, säg att dina kaniner har fått en kronisk sjukdom som är smittsam!!!

Det är som ni säger för de flesta svårt att säga ifrån, men sånt tycker jag inkräktar på integriteten och då får man f*n säga ifån. Har själv inga problem att säga vad jag tycker och tänker, men är absolut ingen bitch för det, men jag kan tänka mig hur jobbigt det är för er andra som inte kan göra det! :(

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Underbarn
2

#21 har inget problem att säga vad jag tycker men det är svårare mot barn…! #20 men herregud! Sa du något till föräldrarna? Hoppas kaninerna höll sig i närheten så du hitta dom :) Skulle bli katastrof om hon släppte ut mina för då skulle det bli slagsmål mellan hanarna (3 st) och honorna skulle tjuvparas (3 st) och dom har redan ungar :P Får se vad mamma säger, om hon varit hem något mer när jag kommer hemifrån jobbet.

Ellster
4

Gud!!!! nästan polisanmälning på gång 😉

Du får stå på dig och säga till, var kaxig ;) Gör så att hon inte vågar komma igen :)

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Elin_d
1

Vi har ett liknande problem, vår granne som är 4-5 år står ofta utanför buren. Hon vågar inte ta ut någon ur buren men däremot gillar hon att mata kaninerna :/

En gång när jag kom ut stod hon och försökte mata dem med ett suddgummi! Jag vill inte ens tänka på vad som kunde hänt ifall kaninerna hade smakat på det!

TS Stå på dig! Var hård mot henne, hon har ju trots allt gjort fel! :)

Mvh Elin

fsigge
18

#22 ja jag hittade kaninerna tillslut och den där flickan fick inte gå ut och leka på en vecka. 😈

Frida

minilejon
13

#25 Haha, det var rätt åt henne.. 😈

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

tesushie
3

Tur att ingen vet att vi har kaniner typ annars skulle man väl ha en hel hop ungar springande här med räcker med att hålla koll på lil kusinen på 3 år han är dock jätte duktig och sedan vi såg honom försöka mata kaninen med en kaka sa vi att de får bara äta mini morötter då stoppade han kakan i munnen själv och gick å hämtade en morot till kaninen men vi har dock lås så att han inte kan gå in själv man vet ju aldrig.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

OneSound
6

Åh känner igen det där så väl.. När jag hade kaniner (delvis på grund av detta jag slutade ta kullar och nu helt avvecklat kaninerna) så kom två tjejer nästan varje dag. När jag hade kaninungar så kunde de komma flera gånger per dag! Jag har svårt att säga till andras barn då det är så känsligt många gånger. Så de började gå in i deras Hage själva och lyfta kaninerna trots tillsägelser. De fick gå ut med kaninerna när jag var med, men trots att jag sa till dom drog de hårt i kopplena och sprang efter kaninerna och tjoade. Efter de kunde inte en tas ut i sele för hon fick panik. Så jag tog tillslut och sa nej varje gång. Och sa till de på skarpen när de höll på med kaninerna utan min eller min mammas tillåtelse. Nu finns det ännu fler barn i byn så orkar inte riskera att samma sak händer igen.. Hade dock en kanin till i vintras som gick bort tyvärr. Men kom allt oftare folk som gick förbi och stannade på vägen och lät ungarna titta så de var väl bara en tidsfråga innan det började igen..

Aut viam inveniam aut faciam

[zippo92]
8

ÅÅhhhhh vad jag känner igen det där…har samma problem med granntjejen här hemma….hon går till mina kaniner och pysslar, även till hundarna på altanen som hon ABSOLUT INTE får gå in till själv då vår hane kan vara lite…..inte aggressiv kanske, men han morrar mycket åt barn, och kan nypa till, men det bryr sig inte ungen om….hennes familj har en valp som hon tappa så den bröt benet, så jag sa åt henne att hon får absolut inte lyfta min chinese crestedvalp, men joho då, hon bär henne upp i trappan, soffor, sängar, ja allt! Sa åt henne att hon får gå hem nu, men nej, hon sura och satte sig i trappan och vägrade gå…istället gick hon upp, hämtade min hamster och la honom i en skål med vatten för han skulle bada så hon kunde inte gå…då fick jag nog och slängde ut henne. Sen dess släpper jag inte in henne i huset. Tråkigt med barn som inte lyssnar :/

Gizzma
18

#29 Fy vilken vidrig unge!!!

Hur "uppfostrar" folk egentligen sina barn nuförtiden!??

/GizzmaFörlägen

Linnet
7

Skulle aldrig låta något barn gå ut med en hund, tycker inte det är OK, det är hundägaren som har ansvaret för hunden. Tänk om det händer nåt, att den råkar i slagsmål, blir påkörd av en bil, springer bort när hon är ute med hunden, det är inte alls lämpligt att låta barn gå ut med sina hundar, ok om det är familjens egna barn men absolut inte grannungar. Vad beträffar kaninerna så måste du säga åt henne att hon inte får vara med kaninerna, om inte du är med och att hon inte får gå in till dom själv.

Underbarn
21

Hon har inte kommit på 2 dagar nu för vi öppna inte en enda gång en dag :)

connie98
1

Åhh vad jobbigt börjar själv bli trött på grannens ungar som kan komma in på vår tomt och hoppa på vår studsmatta, leka med våra hundar (Vi har två hanar en dobbis och en pudel och just när leksaker kommer in kommer de inte överens + att dobbisen inte är helt förtjust i barn) sen kan de ta ett äpple från vårat träd ta en tugga slänga det och sen ta fler och nu när vi har kaniner så frågar de HELA tiden vart de är (De bor inne nu men buren är precis klar så de ska flytta ut) och de har INGEN respekt för vår tomt och jag vet att de kommer komma VARJE dag och fråga och det som stör mig mest är att vi säger åt dem nästan varje dag i nästan 3 år men de fattar inte 😡 Och juste de har ju till och med slutat fråga nu också 😕

#25 hur går det nu då?

[Kajsaa_00]
5

Hon borde inte få komma in alls! Om man bestämmer att hon får komma då och då är nog risken rätt stor att hon kommer komma andra dagar också och tider också. Prata med hennes föräldrar och säg att det inte är okej eller bra för kaninerna. Kan man inte ta ansvar eller vara pålitlig ska man inte hålla på med någon annans djur! 😕

BunnyHope
23

Jag blir helt paff av era berättelser!🤦‍♂️😮

Hur uppfostrar föräldrar sina barn nuförtiden?
Stå på er ni som har grannbarnsproblem!!

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

fsigge
1

gick ut med hundar ibland sådär men jag kom inte varje dag som en jobbig liten unge.

Frida

viktoria91
5

#35 Problemet är att föräldrarna inte uppfostrar sina barn, "dem är ju barn" och borde därför få göra som dem vill tkr många.🤮

[Thiah]
8

Läser igenom tråden och tänker bara på att stackars er och stackars ungar som har föräldrar som inte verkar förstå rätt eller fel (samt lära ut det) samt ha tid för sina barn.. För den tolkningen drar jag när barnen har så  mycket egen tid att ränna runt bland era kaniner och störa ordningen.  :(

[Måra]
2

Har det lika dant det är såååå jobbigt!! Granflickan som är 6 (tror jag) kommer över till oss jämt! Vi har kattungar här, och hon har fått mysa med dom för visst det är ju kul, och min kanin och fått testa hoppa lite någon gång ibland. Men nu är det typ en vana för henne, hon är i vår trädgård utan att fråga och leker med kattungarna!! Hon går in i våran trädgård som att hon bodde där!!! Det är såååå jobbigt och hon pratar pratar pratar!!! Och följerefter en hon kan vara hos oss i en timme eller mer!!!! När jag vill göra annat, men jag måste ju vakta för jag vill ju inte att något ska hända för även om hon går hem kommer hon tilllbaks till oss igen efter en kvart!!!!!!! Nnjngonvrrvnyvtrnoj ahhhh det är sååå stötrigt!!! Och ibland tar hon med massa kompisarrrr aahhahshhhhbc

Hiro
10

Jag säger samma som #38

När jag var åtta år så såg jag att grannarna hade skaffat en beagle valp, det var inte det att det var en valp. Det var det att det var en hund som gjorde mig så glad.

Jag frågade då min mamma om jag fick gå dit och det fick jag så jag gick dit och plingade på dörren.

Självklart fick jag komma in och leka med valpen. Jag gick dit lite då och då men oftast 1-4 ggr/månaden men oftast bara en eller två för ibland var de inte hemma och ibland passade det inte för dem osv.

I typ två år gick jag dit haha men jag stannade bara typ tio minuter varje gång och inte flera gånger per dag heller, jag ville bara hälsa och klappa lite sedan var jag helt nöjd.

Men jag har tänkt såhär, jag är en 97.a och ALLA i min årskull var typ rädda för de äldre då man gick i sexårs till typ 3.an speciellt 7.orna och 9.orna var man "rädda" för de kom till våran skola för att äta lunch.

Då de kom så flyttade man på sig helt enkelt men nu speciellt sista året (har just gått ut 9.an) så har jag flera gånger fått säga till en jäkla massa ungar för att de har gjort diverse saker.

Bland annat kastat snöbollar på mig och mina kompisar samt en kille piskade min kompis på rumpan en gång då vi var på väg till lunchen och sprang sedan iväg.
Efter vi hade ätit lunch och skulle gå tillbaka så gick min kompis på toa och då kom den där killen igen och skulle piska mig, men serru det går inte.
Jag gillar inte barn och därför så liksom, tja jag tvekar inte att säga till ungar för barn ska respektera de äldre pungt slut.
Jag sade till honom på skarpen och såg inte till honom på någon månad men sedan en dag så gick min ena kompis längst fram, min andra kompis som inte gillar "fysisk" kontakt om man säger så och jag gick längst bak (i typ ett led fast ändå vid sidan om varandra) I ögonvrån ser jag då hur den där killen kommer och hänger sig fast på min kompis med "fysisk-kontakt-problem" på hennes höft!
Utan att tveka bänder jag bort den där ungen och ger honom en rejäl utskällning samtidigt som jag håller fast i hans arm (alså bara så att han sitter fast, han var ju ganska liten så han var svag så jag höll bara min hand runt hans handled och hans hand var för stor att gå igenom så han kunde snurra runt hur mycket han ville fast han tog sig ingen stans)

Vad gör föräldrarna nu för tiden och var katten är lärarna/rastvakterna?

Frosstis
8

Jag tror att barn känner att ifall de får komma några gånger, så känner de att de fått bättre relation med en och känner sig så välkommen så. Och tror att eftersom man är så bra vän så får man komma och hälsa på när man vill, och berätta för sina vänner att "den tjejen är jättesnäll och jag får komma och titta på hennes kaniner när jag vill!". När jag har djur när jag blir stor och det kommer barn så tänker jag bannemig vara elak..😈

Bumsibum
2

oj, jag lider verkligen med dig… du får försöka vara hård och sträng, säg "följer du inte reglerna så får du aldrig besöka mig eller mina djur igen!"  säg de med hård ton… hon är liksom 10 år inte 3 år… sen säger du såklart reglerna i samma veva du tar upp de jag nyss skrev… annars så får du at en bild på henne o sätta upp en skyllt med ett rött krys över haha :D  ne men uch!

Underbarn
8

Hon kom inte på 3 dagar men kom idag, men bara en snabbis för det var kl 20.00 och jag skulle precis åka till stallet så jag vet inte vad hon gjorde så min mamma var kvar med henne. Jag tog även med min hund så jag tror hon lekte lite med mammas hund (han blev jätte glad av att se henne haha, hon ville gå ut och gå med han). Åker bort i 4 dagar nu också. Men jag håller med #40, när jag var liten (jag är 20 nu) var jag "rädd"/blyg inför de äldre. Hade stor respekt. När jag kom upp i 6:an kunde jag vara lite kaxig - iaf om de äldre "retades". Men var ofta blyg och snäll! Herregud inte gjorde man så iaf. Hade inga vänner som betedde sig så här som ni berättar.

gulzebra
27

Jag förstår inte hur man klarar av att acceptera så pass mycket som flera i tråden gjort/gör, jag hade lackat ur helt för längesen. Släng ut ungen bara, hon har inget där att göra, så mycket svårare än så är det liksom inte. Klart ungarna fortsätter när de kommer undan med det!

Har själv inga som helst problem med barn, trots grannungars stora förtjusning i mina kaniner och råttor. Det händer att de vill klappa nån råtta om jag är ute på promenad med råtta på axeln och det är okej när jag är på humör, men inte mer än så - och säger jag då nej så betyder det nej även för ungarna. På min tomt är de öht inte välkomna alls, jag kan som mest få höra viskningar om söta djur från balkongen ovanför någon enstaka gång bara. Grannungarna är väl medvetna om att jag inte bedriver något zoo, av den enkla anledningen att jag säger ifrån och helt enkelt låter bli att bjuda in de. Lyssnar de inte på ett nej så ryter jag i ordentligt och klampar de in på tomten ovälkomna så åker de ut om jag så ska behöva bära ut de. Då är det värre med somliga vuxna som inte fattar att de är ovälkomna om man så säger åt de att dra åt helvete… Been there, done that.

Några har föreslagit att ungen ska få komma en viss tid en gång i veckan - varför det? Att man bor grannar betyder inte att man är dagmamma, man har ingen som helst anledning till att binda upp sig varje vecka för en jobbig grannunges skull. Ryt i bara, bli otrevlig, släpa ut henne om så krävs - bort med ungen bara. Kan inte föräldrarna sätta gränser för sin unge så får man göra det själv tills ungen fattar att hon är ovälkommen. Personligen hade jag inte daddat med att hon måste följa regler hit och dit för att få fortsätta komma heller, utan jag hade helt sonika slängt ut henne och inte låtit henne komma tillbaka alls. Sköter hon sig inte nu så lär hon inte göra det sen heller, speciellt inte när hon kommer undan med det och det är ju precis det hon gör när hon får fortsätta komma över på regelbunden basis.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Gizzma
9

skrev ett inlägg om det här i barn i fokus, får se om föräldrar till dessa typer av barn läser. Hoppas det iallafall ;)

/GizzmaFörlägen

Northernlights KU
8

Jag har också till och från haft problem med barn som varit här och "tittat" på mina kaniner. Om det händer någon enstaka gång, eller om de har förälder/annan vuxen med sig som ser till att dom uppför sig har jag inga problem med att de kommer och tittar, och om jag är med, även kan få klappa lite och så. Skulle det drälla av ungar här var och varannan dag skulle jag kanske tröttna, men det har inte hänt hittills iaf *peppar peppar*

Djur är bra för barn, men tyvärr är inte alltid barn bra för djur… Jag har haft sådana barn här, som inte har varit så bra för djur. Det har till och med varit så illa att jag varit tvungen att en period flytta mina kaniner hemifrån och haft dom någon annanstans där de får vara i fred. Det barnen gjorde var bl.a. att - utan min tillåtelse - mata kaninerna med sådant som inte är lämpligt för kaniner, eller i mängder som inte är lämpligt för kaniner, de har gjort utfall, skrikigt och klappat i händerna i syfte att skrämma kaninerna, rivit ner staket, klättrat in i hagarna, jagat kaninerna, sparkat (!) och bankat på burar, sprutat vatten med vattenpistol på kaninerna i burar där de inte kan "komma undan", de har även släpat iväg med alla mina hinder och (försökt) bygga upp dem i hagen och sedan jagat någon stackars kanin för att den ska hoppa osv osv… Och det här är liksom sådant dem gör när jag ser på! Vad dom gör när jag inte ser på vill jag nog helst inte tänka på, och det var också anledningen till att jag tidigare flyttade kaninerna härifrån. En gång när jag inte kom och öppnade dörren när de ringde på så ringde dom på ringklockan helt frenetiskt, därefter "hängde" i handtaget en bra stund (tack och lov var dörren låst!), och därefter stod dem och sparkade på dörren (!). Trevliga små barn det där…

Jag har försökt att säga åt dem snällt, jag har försökt att vara pedagogisk och förklarat att kaninerna blir rädda, jag har försökt att ryta i ordentligt, men nej… dom bara fortsatte. Att säga åt dom var lika givande som att skrika åt en döv. Och mamman tyckte bara att "varför inte?" när kidsen betedde sig som dom gjorde, och att det var praktisk att använda mig, mot min vilja, som gratis barnvakt.

Numera är det kalla handen direkt när de där barnen dyker upp. Kommer de fram och vill prata en massa, svarar jag bara kort, och ser till att de går härifrån. Att låta dem komma ibland tror jag inte fungerar, och att låta dem komma hit om de lovar att uppföra sig fungerar inte heller, det spårar alltid ur och jag lyckas som sagt inte att få stopp på dem om de väl har "kommit igång". Och kaniner kan ju faktiskt stressas ihjäl… Att ha hänglås på burar och hagar hjälper inte så mycket, de kan ju fortfarande skrika, sparka och slå på burar t.ex. och på så vis stressa kaninerna, även om de inte kan öppna burar och/eller hagar. Jag håller alltid ett vakande öga på kaninerna, och har alltid öronen spetsade ifall jag hör barn någonstans i närheten. Verkligen trist att det ska vara så, men jag litar inte för fem öre på de där barnen, och jag har ju ett ansvar som djurägare att skydda mina djur mot allt ev. lidande i den mån det är möjligt.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[RC1393]
11

Asså shit! 😮

Värsta barnet vi har i grannskapet ringer min syster max 1gång i veckan och frågar om hon får komma och rida min ponny (och jag har gett tillstånd till min syster att ge "ridlektioner" för denna tjej på min ponny). Hon är värsta ängeln till barn och lyssnar på allt man säger och är hur gullig som helst. Inga problem med grannbarnen alls. 

Hoppas att du får någon ordning på detta problem TS, låter inte alls kul.

fsigge
6

min mamma uppfostrade mig rätt!!

Frida

[Kalastussen]
1

Jag kännes så väl igen mig! Nästan så fort jag tar in min häst så kommer granntejen och hennes två småbröder som kanske är 3-5 år. Och när jag rider på banan så klättrar dom på stenmuren som är precis bredvid och springer runt och tjoar. Och ibland så blir hästen så stressad så jag måste avbryta ridandet.

Det har även hänt att dom gått in i hästhagen. Jag blir så irriterad på föräldrarna som inte håller koll på ungarna även fast vi sagt till ett antal gånger!

KaterinaPetrova
1

Så irriterande, skulle bli jätteförbannad 😮
De få gånger det kommer barn hit har jag sagt att de aldrig får öppna burarna själva eller ge kaninerna mat, plocka gräs och ge genom gallret är det jag tillåter när jag inte är med. 
Men är de för på och inte kan sköta sig får de inte vara med mina kaniner alls. 
Om hon inte kan följa din villkor tycker jag att du ska förbjuda. Inte låta henne låna hunden eller gå till kaninerna. Synd att man inte kan få ha sina djur ifred…

Kommer det grannar och tittar som vi känner väl bryr jag mig inte då jag kan titta till deras djur ibland.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

sassa89
0

Hej! Är bara nyfiken, ni som svarat i tråden å TS att ni vart med om samma sake. Bor ni i socialt höga sammhällen eller socialt utsatta samhällen? Tänkte om det fanns en koppling eller om allt beror på föräldrarna. Nyfiken bara som sagt var :)

gulzebra
1

#51: Socialt utsatt i mitt fall. Tvivlar dock på en koppling - möjligtvis förr om åren, men numera har det ju gått mer och mer åt att man curlar sina ungar, gud nåde om man skulle uppfostra de. Samtidigt kommer barn alltid vara barn vilket område de än bor i. Det är som med djur, belönar man ett beteende så fortsätter de. I det här fallet är goset med djuren osv belöningen. Kommer de undan med det så kan man fetglömma att de slutar bara för att man gullar med de kort sagt. Barn behöver gränser, sätter man inte de där gränserna och hållet fast vid de så ptja… Då går det som det går, vilket område man än bor i.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

fossingen
1

#52 Håller med dig. Har själv var med om barn i området som ville se mina djur hela tiden. De var ganska respektlösa på många vis och tog inte ett nej för ett nej.

Fick i princip köra ut dem varje gång de tittat på djuren eller "ville titta" och till slut fick jag nog och ignorerade dem när de ringde på dörren, skrek i brevlådan och ryckte i handtaget. Jag menar det är väldigt respektlöst..

IdaL
1

Här kommer man inte in till mina djur utan en tillåtelse från mig. Och jag kan säga, gud nåde den som bryter reglerna, särskilt när jag har ungar 😉 Jag har små kusiner och sådant i släkten, men dem vet precis vad som gäller, vill man kolla djuren kommer man till mig. Sen när jag tycker det räcker så säger jag att nu är kaninen/katten trött så nu ska den sova så får vi gå.

Jag tycker du ska säga till föräldrarna men även barnet. Förklara att djuret är en levande varelse precis som vi människor, barn som inte har egna djur verkar inte ha förstått att djuren lever och inte är leksaker. Tycker det är jätte viktigt att man från början poängterar ut det.

gulzebra
8

#53: Whaaaaat, skrek i brevlådan och ryckte i handtaget? Gud, det hade jag aldrig klarat av att ignorera. Tvärtom hade ungarna fått veta hut i det läget när jag blivit skogstokig - jag är inte den som är rädd för att öppna käften och släpa iväg ungarna till sina föräldrar eller så. Som tur är tenderar en asförbannad gulzebra resultera i att de låter mig vara ifred i fortsättningen. Busringare och ungar som kastar in skräp i brevinkastet osv har jag haft min beskärda del av jag också, barn är ju ändå barn så man får liksom räkna med lite jävelskap om man bor i bostadsområden med barn, men de gör inte om det när de sett mig förbannad. När samma ungar sen kommer fram och vill ställa frågor och klappa när jag är ut med någon råtta är jag hur trevlig som helst, och när jag tröttnar och vill gå vidare är det inget knussel alls från ungarnas sida. Gränser ftw 😉

fossingen
0

#55 Japp, här går det absolut inte ha olåst dörr. Ja, de gjorde så varenda gång de kom för att titta på djuren, trots att jag sa nej flera ggr så trängde de sig på ordentligt. Fick köra ut dem flera ggr och höja rösten. Men snart var de tillbaka igen..

Till slut orkade jag inte mer och total ignorerade ungarna de två sista gångerna de var bakom dörren. De har inte vart förbi sen dess. Skööönt 😃

Haha, vilken pondus! :D

gulzebra
3

#56: Grattis! ^^

Haha nä, jag har typ noll pondus, är tvärtom en sån där blyg jävel som är hur enkel som helst att bara köra över och tenderar att inte få en syl i vädret. Men barn är inte så tunga så det är ju liksom bara att släpa iväg de om de inte lyssnar 😉

Underbarn
0

#51 bor i en by där nästan alla är medelklass och typisk Svensson. Bor centralt i ett populärt villaområde för barn och familjer.

4nn3li
4

Vår grannflicka, nu sex är, har sedan ett par år intresserat sig för våra kaniner och marsvin som är ute i Hage på dagtid under sommarhalvåret. Till en början hade hon med sina föräldrar, men efterhand Ar hon blivit så duktig att hon fått komma själv. Vissa saker har vi förbjudit. Som t. ex. att öppna kaninburen när den är stängd eller öppna "taket". Nu är vi på semester och har fått se på vår övervakningskameror att flera grannbarn kommit in och härjat i buren. Taket är sönderslaget, de har lyft upp kaninerna och marsvinen och kastat dem i marken. Min äldsta dotter (21 år) har avbrutit semestern och åkt hem till djuren och vår förtvivlade mormor som passat djuren. De är på väg till veterinären nu. Ett marsvin är dött… Jag vill bara hem!

Fridaaaa
11

#59 Nej fy. Utan tvekan anmälan på det, båda till polisen och socialen 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
9

#59 Ni har ju kvar allt på övervakningen. Gör en anmälan, brott på många punkter.

Northernlights KU
11

#59 Men hu vad hemskt 😮 Det där borde ni ju faktiskt anmäla!!

Beklagar verkligen förlusten av marsvinet 🌺 Hoppas nu innerligt att de andra djuren klarar sig.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Nemilla
1

Har haft precis samma problem, en granntjej (där jag bodde tidigare) flyttade i princip in hos mig. Jag tror man får vara bestämd från början, särskilt barn som inte har så mycket vänner eller engagerade föräldrar (jag har själv barn) tror jag har lätt för att släppa på gränserna helt.

Låter kanske taskigt, men man måste få ha sitt hem och sina djur i fred.

skuttis88
4

#59 Nej, det där är ju brottsligt!!! Olaga intrång, inbrott eller liknande. Anmäl det, ni har ju bevis. Jag beklagar förlusten av marsvinet, men hur kunde det hända? Hade det blivit slängt i marken?

MVH Celina

OneSound
4

#59 Men fy tusan!! Usch, vidriga barn det finns. Och ja, jag tycker man får säga så när de kastar (!!!) djur i backen.

Det är där psykopater börjar…

Aut viam inveniam aut faciam

Gizzma
5

#59 Visa filme från övervakningskamerorna för barnens familjer! Då jävlar blir det hur i helvetet för deras familjer😈 Håller med de andra, anmäl!! Fy jag kokar när jag hör sånt, jag KOKAR!!

/GizzmaFörlägen

4nn3li
1

Det är anmält nu. Djuren har varit hos veterinären och blivit undersökta. Jag är så ledsen och arg och kan inte tänka på vad som hänt mina djur utan att börja darra. Det blir ingen trevlig grannsämja nu heller. Jag vet ju att alla föräldrar skyddar sina barn in i det sista. Vi kommer säkerligen bli anmälda tillbaka för att vi filmat deras barn.

Emmetem
13

#67 Inte kan ni bli anmälda för att filma deras barn. Ni filmade på er tomt. Barnen har ingenting där att göra!

djurtok
3

#67 Håller helt med #68 Ni filmade ju er tomt, det e ju ingen allmän plats!

För evigt med Gaia

Gizzma
1

#67 Precis som 68 och 69 sa, ni kan inte bli anmälda för att ni filmar på er egen tomt, och skulle de säga något är det bara att säga "vi vill veta om det går rävar och stryker hos kaninerna". Fy blir så arg och ledsen när jag hör om folk som gör så! :'(

/GizzmaFörlägen

Underbarn
3

#59 Herregud jag skulle gått och skrikit på föräldrarna! Fyfan kokar av ilska. Den här flickan jag har pratat om kommer fortfarande varje dag. Vi har sagt till mamman och tjejen att hon inte får komma före 12. Mamman säger att hon aldrig lyssnar på henne så hon kommer ändå kl 9 varje dag!! Jag jobbar mkt så jag märker knappt henne. Hon har fått förbud att ta min hund men nu tog hon syrrans hund och var borta i 3 timmar fast vi sa att hon skulle komma hem. Slutar ofta med att vi får gå hem till henne och hämta hunden. Hon är iaf sällan hos mina kaniner nu för jag har nekat henne helt och hon har slutat tjata och vet vart jag står. Nu testar hon min syster och mamma istället. En gång kom hon när ingen var hemma utom min lillebror som hon inte lyssnar på ett skvatt. Hon öppna dörren så hundarna sprang ut och rymde utan att följa efter och ta in dom får då passa det inte för så sa hon "gör det själv det är inte mina hundar". Har sagt till henne att hon får skaffa ett eget husdjur och köpa egen hund för hon får inte ta våra jämt. "Meen Minahundar i Polen går inte att gå ut med för de är inte snäll och går i hundgård och jag kan inte köpa ny dom är dyr" ja inte mitt problem!!!! Irriterande.

Emmetem
4

#71 Jag skulle ge henne totalförbud från att komma hem till oss - så kan man ju inte ha det! Hon ska lyssna på sina föräldrar, och lyssnar hon inte får man säga till på skarpen att om hon inte lyssnar får hon inte komma alls!

gulzebra
9

#71: Släng ut ungen så fort hon anländer. Säg åt din familj att göra samma sak. Hon har helt enkelt inte ett skit där att göra och hon har fått tillräckligt många chanser att börja lyssna på er. Ni är tvungna att sätta gränser, inte bara för att hon är jobbig för er utan för era djur - vad händer om hundarna springer ut på en bilväg nästa gång de rymmer? Vad händer om de springer iväg och jagar tamdjur, om ni har sånt i trakten? En djurägare har all rätt att skjuta en hund som jagar ens får eller höns eller vad man nu har. För att inte tala om vilka skadestånd ni kan åka på iom att hundägare har strikt ansvar för sina hundar - det spelar ingen roll att grannungen släppte ut de, hundägaren betalar alla skador som hundarna orsakar. Ta det klassiska exemplet, lös hund hoppar på kopplad hund som biter ifrån - ägaren till den kopplade får snällt hosta upp pengar för de skador den orsakat på den attackerande hunden, trots att hunden varit kopplad och den lösa attackerat. Skulle hundarna exempelvis springa in i en Hage med ett dräktigt sto som kastar sitt föl som följd kan det bli riktigt riktigt dyrt.

Så ja, ut med ungen om ni så ska behöva släpa ut henne. Som du sett med kaninerna så går det att bli av med såna ungar, men ni måste stå på er!

Stephanie
4

#71 Men nu är det väl verkligen dags att du säger ifrån helt! Säg att hon inte får komma tillbaka alls, för dina djurs säkerhet. Prata med hennes föräldrar också, så att dom också vet att hon inte är välkommen längre.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Boschkis
2

Har inte läst alla svar men känner verkligen igen mig i din situation. Jag har själv 4 katter, och tre kaniner som bor i utebur och en period hade vi grannens barn på 7 och 10 år här jämnt! Det började med att dom klappade och lekte med katterna ute och det sa jag att det var helt okej men om katterna vill gå iväg så vill dom inte leka mer. Sa även till dom att dom inte fick lyfta katterna och det gick bra till en början. Jag satt med dom ute med katterna och förklarade deras beteende osv. Men sedan blev det bara värre. Vi har kattlucka och nästan varje dag satt 7 åringen och petade med en pinne in i kattluckan och försökte få katterna att leka och gå ut. Jag förklarade då att när katterna är inne vill dom vara ifred. Jag har även vaknat av det tidiga morgnar på helgerna och av att dom står och knackar på mitt sovrumsfönster när jag sover! Efter att både jag och min sambo sagt ifrån på skarpen att det inte är okej började hon istället komma och knacka på flera gånger om dagen för att kolla om "någon katt ville komma ut och leka" varpå jag igen sa att hon behöver inte knacka på för att katterna vill vara ifred inne och jag slänger inte ut dom om dom inte vill gå ut själva, men att ser hon någon katt som är ute kan hon få klappa den om den vill. Istället hämtade hon sin pappa och kom och frågade igen och jag gav honom samma svar. Till slut slutade jag öppna när hon kom och knacka på och hon kunde stå läääänge och knacka och ropa in i kattluckan.

Till slut tröttnade hon och hennes bror som var med ibland men istället kunde jag höra att dom varje dag var ute hos kaninerna. Jag gick då ut för att prata med dom och kolla vad dom gjorde, livrädd för att dom skulle lyfta upp någon kanin och tappa den. Jag förklarade då att jag inte ville att dom öppnar burarna, sticka in lite maskroser genom gallret fick dom göra och sa att om dom ser att jag sitter ute med kaninerna i gräshagen någon dag kunde dom få komma och klappa på dom då när jag är med. En dag när jag kom hem låg min ena kanin utanför dörren i spöregnet helt utmattad. Vi har burar som är omöjliga att få upp för kaninen inifrån, man måste öppna dörren utifrån för att dom ska kunna ta sig ut. Dessutom är buren ganska hög och våra kaniner har aldrig vågat hoppa ur när dörrarna står öppna. Jag förstod då att någon hade lyft upp kaninen och tappat den och sen inte fått tag i den igen. Då tyckte jag att det gått för långt så jag gick över till grannen och förklarade vad som hänt, att även om jag har många djur så är detta inget zoo och både jag och mina djur vill vara ifred. Förklarade även för pappan att jag försökt säga till dottern men att hon inte lyssnar på mig och kommer tillbaka direkt. Sa även till dom att jag inte längre vill att dom släpper över sina barn till mig varje dag för även om jag är hemma har jag annat att göra än att passa dom. Vad jag förstod det så har dottern tidigare varit pälsallergiker men växt ifrån det och tyckte det var så kul att äntligen få hålla på med djur. Och det kan jag förstå men kan hon inte följa mina regler så är hon inte längre välkommen.

Jag är ofta lite för snäll och vill inte göra någon ledsen, men ibland måste man säga ifrån på riktigt och det tycker jag att du med borde göra både för din och dina djurs skull.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Underbarn
5

#73 Våra hundar jagar iof inga djur alls iof… utom min hund som faktiskt kan jaga andra hundar (han är rädd för andra hundar och kaxar upp sig tills de blir för nära, men då kan det ju hända HAN något så jag har sagt ifrån helt på MIN hund - har gjort klart för henne att utan en vuxen släpper jag inte ut min hund och hon har inte tagit han nå, hon har fått borsta och duscha han -nakenhund som behöver tvättas ibland-)

Men jag vet inte ens vart hon bor… träffar aldrig hennes föräldrar men ska försöka säga till hennes pappa och mamma. Hennes föräldrar har sagt ifrån och sagt att vi inte ska låta henne ha hundarna något mer (vilket hon inte verkar förstå) så dom vet hur jobbig hon är. Nu idag kom hon och parkerade sin cykel MITT PÅ våran parkering så när mamma kom hem med bilen fick hon liksom hoppa ut och flytta på den där dumma cykeln innan hon kunde parkera bilen, lust att köra över den!! Sen skicka vi hem henne. Mina nerver på henne alltså!

Igår höll hon i min brors hund i famnen och min bror tycker inte alls om denna flicka, och sa "ge mig min hund, jag vill ha han". "NEJ" sa hon, "JO det är MIN hund" kontra han, hon säger då "men nej jag vill ha han nu" … han svarar då "Men ge mig han det är min hund" så står han där och säger det är min hund flera gånger. Hon lyssnar inte för än jag kommer och säger hennes namn! Då släpper hon han och min bror får sin hund. Hon lyssnar nästan bara på mig!

gulzebra
2

#76: Fast hundarna behöver inte ens jaga djuren, det räcker med att de stressar upp exempelvis en häst som kastar sitt föl. 

Resten av familjen är rätt tvungna att sätta gränser och hålla de gränserna så ungen lyssnar på de också. Och var de gränserna går lär lämpligtvis vara vid att hon inte får hälsa på alls, just för att få henne att sluta. Nästa gång hon släpper ut hundarna kanske nån blir överkörd eller nåt liksom, det är ju inte bara en pengafråga om det lät som det i mitt inlägg. Klarar de inte av att sätta gränser så kanske de ska göra som nån i tråden, låsa dörren och låta bli att öppna. Till slut lär hon tröttna när hon inte belönas för sitt beteende.

Underbarn
0

#77 Vi gjorde så ett tag, att låsa dörren och inte släppa in henne. Men det är tyvärr min minst sagt jobbiga mor som inte kan sätta gränser. NÅGONSIN. Varken för våra hundar eller för barn eller någon alls faktiskt. Hon är jätte dålig på det och min syster tycker jag är för hård dutututu… åh suck.

Mickis1994
0

De få gånger jag har haft problem. (barnen går till kaninburarna som var på framsidan och vi hade fönster ut dit från köket/frukostbordet) Har jag/någon annan i familjen sagt till föräldrarna direkt. Går inte via barnen då det är föräldrarnas ansvar och de kan bättre "kontrollera" och sätta regler för deras barn. Det jag säger är då att om ni vill kolla på kaninerna får ni fråga oss först. Om vi inte är hemma får det bli en annan gång.🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Stephanie
6

Alltså, för alla inblandades skull - er, barnet, djuren, föräldrarna, andra - säg stopp. Hon måste få lära sig att det blir konsekvenser om man inte lyssnar. Hon är en fara för era djur och borde inte få hålla på med dom som hon gör.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

gulzebra
0

#78: Ah, ja då är det svårare… Och då vete sjutton hur man ska göra iom att de kommer fortsätta belöna ungens beteende, för jag antar ju att du inte kan vara hemma och vakta jämt :P

Linda1977
9

Jag har två barn själv (En på 5 år och en på 14 månader) 5-åringen vet precis vad som gäller, han får inte bära någon kanin. Vi har också problem med grannbarn, speciellt nu när jag har två kaninungar, de hänger på staketet och skrkiker att de ska klappa. Jag är absolut inte rasist men värst är utländska barn, de verkar inte ha någon uppfostran alls, måste nog säga nej minst tjugo gånger innan de förstår. Nyligen kastade barnen som bor över oss (vi bor på markplan) en bunke med tomatsås rätt på kompostgaller taket till kaninernas Hage så jag hade tomatpure färgade kaniner. Igår kväll åt de nötter och frön på sin balkong, alla skal kastades ner till oss och landa i kaninhagarna. Är jag och sonen ute med Belgiska haren i sele kastar sig områdets ungar sig över oss, rycker och drar i kopplet. Självklart säger vi till de barn och föräldrar men tyvärr verkar det sig som de inte bryr sig om vad barnen gör. Tack och lov flyttar vi snart in i vårt nybyggda hus och slipper detta. //Linda

Victorica
2

Ush, detta låter helt hemskt. Kan minnas då jag var yngre (ca 15) och vi hade en granne med kaniner. Jag ville åka och klappa emellanåt, och jag ringde varje gång och frågade. Grannen sade då att jag fick komma när jag ville, eftersom jag följde reglerna, men jag envisades med att ringa före ändå. Känns helt obegripligt för mig att barn kan bete sig sådär hemskt, och inte lyssna på när de blir tillsagda.

Veronica

ElmerKrudd
2

#59 Jag kan knappt finna ord för hur respektlösa och osmarta de där barnen verkar vara. Och ni har all rätt i världen att ha övervakningskameror på er tomt. De kan inte anmäla er för att ni vill hålla koll på er egendom medans ni är bortresta. Beklagar verkligen vad som hänt och förlusten av er lilla vän :/ Hoppas de andra djuren klarat sig utan värre skador.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Linda1977
0

Usch, i förrgår skulle jag och sonen ta en skojig runda med Belgiska haren i sele och nyinköpta kopplet. Tänkte att vi går ut från baksidan genom vår grind eftersom alla barn just då var i lekplatsen på framsidan. Precis när vi satt ner haren i gräset kom ett barn (De är mellan 6-10 år) runt hörnet och såg oss, då dröjde det inte länge innan hela skaran på 5-6 ungar kasta sig över oss. De var överallt så både jag, sonen och haren var helt intrasslade i det fyra meter långa kopplet. Det vart för mycket för haren som lade sig på sidan och började "dödsskrika" först då reagerade ungarna och tog ett steg bakåt. Det var verkligen ett hemskt skrik och jag fick bära hem haren som bara hängde och dingla i famnen, trodde att han dött av chocken men han började återhämtade sig när han kom in i buren. När haren var installerad och verkade ok gick jag ut till ungarna i lekplatsen och talade om för dem att det där gör de ALDRIG om och kommer inte i närheten av oss när vi är ute, utan att fråga. Tyvärr tror jag inte att det hjälper. En stund senare ska sambon gå till garaget då är samma ungar ute i lekplatsen, med glasburkar. Precis när sambon går förbi kastar de burkarna rätt i asfalten och en bit bort står mammorna och gör ingenting. Sambon ropar till dem att det där får de sopa upp, andra barn kan ju skära sig illa, ja säger de och smålog. Senare på kvällen går jag ut för att titta och ingenting är uppstädat, morgonen efter ringde jag till bostadsbolaget som kom och städade upp. Önskade att de la på kostnaden för arbetet på deras hyra. Blir skönt med hus! //Linda

RebeccaG
0

#85 Usch och fy! Hade blivit skogstokig om någon vågat göra så mot en av våra kaniner. Hemma så verkar folk respektera andras egendom iallafall. Vart något miffi som öppnade burdörren till en av mina kaninburar under natten - slutade med att jag installerad hänglås på alla burar. Hade jag varit i samma situation som du hamnade i med småbarnen & din hare, hade jag sett till att haren mådde bra(stackarn :c) sedan hade jag tagit tag i ungarna och tagit ett ordentligt snack med dem och deras föräldrar: Man gör inte så!!

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

TerriZue
10

#85 Vi bor i ett lägenhetshus och jag har två kaniner som jag brukar ha i sele ute på gården. Samma där, är det ungar ute som flockas de omkring en och ska klappa, rycka i koppel och lyfta upp. Någon gång var det två ungar som hoppade "som kaniner" efter den ena av mina småttingar och skrek: "Jag vill ha kanin, jag vill ha kanin!" och tittade på mig precis som om jag skulle ge honom en av mina kaniner. Förbannade ungar. I början försökte jag vara snäll men sen rann det över, mina kaniner är inga leksaker. Jag röt ifrån ordentligt och har inte haft problem sen dess. Nu är jag känd på gården och tror tusan i mig att grannarna är rädda för mig.

Jag har skällt ut två ungar som klättrat runt och lekt på våra cyklar i cykelstället på gården och när jag sedan skulle använda min cykel var kedjan helt ihoptrasslad och framhjulet skevt, deras mamma skällde jag ut några dagar senare då hon hällde ut vatten (skurvatten med stora dammtussar och rengöringsmedel i) från sin balkon och detta landade på min balkong och dränkte både mig och de kryddor jag odlar på balkongen. Jag klampade upp och knackade på och talade om precis vad jag tyckte och tänkte, hon blev livrädd och bad tusen gånger om ursäkt (senare fick jag även en kexchoklad inkastad genom brevinkastet med en förlåt-lapp fastklistrad på), efter det har jag inte haft några bekymmer och snart flyttar vi härifrån.

Jag är inte heller rasist men jag upplever också att det är de utländska barnen som är värst, de respekterar absolut inga gränser och har noll respekt om man inte ryar i så att man till slut skrämmer dem.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Linda1977
3

#86 Har varit på både barn och föräldrar tidigare men det hjälper inte tyvärr, det är utländska familjer och dessa verkar ha en helt annan syn på hur man uppför sig. Haren återhämtade sig och är som vanligt nu, dock rörde han inte sin mat efter incidenten. De får gärna klapp, bara de frågar innan de stormar fram. Har en pytte Chihuahua också, samma sak där ungarna slänger sig på och ska klappa så numera bär jag henne så vi kommer en bit bort innan hon släpps ner. Det är jättetrist! //Linda

Underbarn
4

Jag jobbat med utländska barn och jag håller med. Visst de är som alla andra barn men med helt andra gränser. Skäller man på de och säger stopp så får du inte Göra, kan den andra skratta i bakgrunden. De brukar cykla runt på byn ensamma utan föräldrar till 12 på natten (de är mellan 5-12 år) och jag kan se de på Ica ensamma (5 åring!) och ibland kan man se dom hoppa på andras studsmattor! De slåss och kallar varandra fula ord jämt. Men vi på jobbet färöiske säga till dom och lära dom våra regler och det ska nog gå bra bara dom får lite tid :)

fsigge
2

Kommer också nu ihåg att det var en unge som alltid kom när jag var ute med kaninen. Kaninen är väldigt tam och det är ingen trafik där jag bor så att jag kan ha henne i bara sele. Då kommer ungen och frågar snällt om hon får klappa kaninen och det fick hon självklart. Sedan började hon att bära kaninen. Jag sa att hon inte fick bära kaninen. Då ville hon ha kaninen i koppel ochj kag sa att kaninen inte behöver det så började hon gråta och skrika på mamma och då kom mamman och sa att flickan var van vid kaniner och att hon kan hålla i kopplet. Jag sa att jag kan ta hand om kaninen själv flickan började skrika igen så att kaninen sprang iväg. Mamman sa det är mat nu så vi måste gå nu så jag fick leta reda på kaninen själv.. Att det finns sånna idiotet

Frida

djurtok
8

#90 Jag hade Verkeligen börjat koka! Särskilt när mamman själv är där och "stöttar" sin unge till att göra fel!!

För evigt med Gaia

[LarresKaniner]
0

Jag hade seriöst kokat! Och slängt ungen ut ut min kaningård! Och sätta larm sen! Snorungar!!!!! jag säger så för att det var såna som gjorde så också imot mig! Så är inte direkt för barn!

Underbarn
3

Har varit ganska lugnt nu men idag kom hon igen och så skulle hon plocka äpplen och fick ha med sig min systers hund ut och så hör vi något som att hon kastar något… Då ser vi henne kasta äpplen på hunden!!! Hon var kopplad och kunde inte fly. Jävla snorunge. Fråga vad hon höll på med och drar hunden åt mig och då blir hon chockad och sa förlåt sen gick hon. Sista gången !!!

Plopp4
2

Seriöst?

Föräldrarna måste skämmas…

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

sarakaka
15

ALDRIG någonsin att jag skulle låta en tioåring komma in när jag sover, ta med sig mina husdjur utan tillåtelse, styra och ställa o.s.v.

Pondus gäller och att du är bestämd. Det fungerar inte heller om du säger nej och resten av familjen säger ja för då kommer hon bara fråga dem istället. Prata med familjen och var tydlig. När du pratar med flickan så var bestämd och acceptera INGET annat än vad du har sagt. Dina regler - så är det.

Jag skulle helt enkelt säga "Du får inte vara med djuren mer för du har inte lyssnat på vad jag har sagt till dig. Du får hitta någon annans djur du kan vara med men mina får du inte vara med mera."

Gråter hon, skriker, surar eller så är det hennes problem. Hon har satt sig själv i den här situationen för hon har inte följt DINA regler över DINA husdjur. Punkt. Hon måste lära sig att respektera andra människors gränser och regler. Följer hon dem, får hon förmåner. Följer hon dem inte, får hon vara utan. Det måste alla människor lära sig.

Dominic340
0

Åhh fyyy!  :( Nu har jag ingen kanin men gillar dock att läsa härinne å förstår hur frustrerande det måste vara. !! 

å som tur så har jag "bara" en hamster å som bor inomhus i lgh och slipper dessa bekymmer tack o lov..

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Underbarn
7

Kan meddela att hon inte kommit hit något mer på länge, kan inte minnas sist det var men jag tror hon hänger på ridskolan nu. Stackars :P

Linda1977
8

Och vi bor numera i hus sedan snart tre månader och får ha våra kaniner i fred - Härligt! //Linda

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.