Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 4213 ggr
FlutterShy
0

Elstängsel till kanin?

Hejhej. Vill bara veta om Elstängsel till kanin är godkänt från djurhälso- och djurskyddssynpunkt. Vill gärna ha länk isåfall till vart man hittat informationen.

*Så ingen behöver babbla om vad de tycker och tänker om just elstängsel utan jag vill bara veta om det är godkänt eller ej, vill man ge sina synpunkter ang. elstängsel till kanin får man göra en egen tråd!*

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

[JollyJustin]
0

Tror inte, tycker det är djurplågeri så det är nog förbjudet.

Kolla jordbruksvärket

VStromberg
0

Jag skulle tippa på att det är tillåtet. Annars hade inte folk haft det så öppet.

Mejla till jordbruksverket@jordbruksverket.se och fråga.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

FlutterShy
0

#1 Knappast, det är i alla fall enligt mig ett bättre anternativ än vissa andra burar även fast de är tillåtna.

#2 Tack, får maila dem för ingen verkar veta säkert. Känns även som jag läst igenom hela JBV's hemsida. X)

Vincent...
1

#3 återkom gärna sedan med vad du fick för svar. :)

HAHAHAHAHAHA…..

[JollyJustin]
2

De kan skada sig, de kan väl dö?

Du har la ett kaninpensionat. Vill du att de bränns eller får en chock?

FlutterShy
5

#3 Japp, det kan jag göra, mailade dem nyss. :)

#5 Kor dör väll inte för att de har elstängsel? ;)
Kaninerna bränns ej, de får en liten stöt av elstängslet bara. Stängslet går att ställa in på olika frekvenser (hur kraftig stöt de får). För kaniner har man en ganska låg frekvens helt enkelt, skulle kaninen röra stängslet varken dör den eller bränns det. Utan den får bara en LITEN stöt.
Dessutom, vill inte kaninen gå nära stängslet ändå, utan håller sig gärna med visst avstånd ifrån det. Kaniner kan känna eller "lukta" att det är el så då håller de gärna lite avstånd, så inget kaninen skulle få för sig att gå fram och lukta på. Sedan är det bra med elstängsel också för inga rovdjur (för mig blir det katter) vill inte heller gå nära, för precis som kaniner kan de känna/"lukta" elen. :)

Jag bedriver frästen inget kaninpensionat, dock föder jag upp kaniner. :)

Mickis1994
0

Har läst om andra söm har elstaket till kaniner och det har fungerat bra. :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

farvendal
0

Jag är också nyfiken på svaret :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

sotlynx
2

Och vad är syftet med ett elstängsel? Om det ska vara till kaniner behöver strömmen vara extremt svag ( Tänk efter.. Vad händer med kaniner som tuggar på annat än telekablar inomhus? Olycka! Vad händer med kaniner som ev skulle sätta tassen på en skalad kabel 230v? Inte mycket eftersom päls inte är tillräckligt bra ledare.. Kaniner räds inte lite ström, utan tvärt om.. I alla fall merparten av mina, vilket är en jäkla massa kaniner)  , och då håller du ju inte några andra djur ute, och inte kaninerna inne. Inte om det inte är 150 cm högt eller högre med tanke på att kaniner faktiskt är både rymningsbenägna klättrare och hoppkunniga.  

Men jag är såklart nyfiken på hur man bygger ett kaninstaket med el, strömstyrka, höjd mm, samt hur väl det fungerar, om nu tillräckligt många har testat för att det ska gå att få fram någon form av statistik.

FlutterShy
3

#9 Snälla skapa en egen tråd, om du vill prata om själva elstängslet gör det någon annanstans, denna tråd var endast till för att se om det är godkänt eller ej. ;)

**Snälla respektera trådens ämne, tack.
**

sotlynx
2

Kan man inte ens få fråga varför/hur?? Man blir ju nyfiken?!? Jag har aldrig ens tänkt tanken elstängsel+ kanin, så självklart börjar man resonera och fundera. Är det så dåligt? 

Vill du bara ha svar utan minsta diskussion kanske du borde ringa jordbruksverket i morgon och fråga, istället för att skriva i ett forum för diskussioner..

FlutterShy
2

#11 Frågade inte efter en diskussion eller vad andra tyckte utan ren fakta. Har som sagt mailat dem, så behövs inte ringas, utan de svarar säkert inom kort.
*suck*

sotlynx
2

Jeezz..

HusetAnubis
6

Jag har pratat med länsstyrelsen om elstängsel runt rastgården för att hålla rovdjur borta. De sa att det går bra så länge stängslet är ordnat så det inte finns någon risk för att kaninerna kommer åt tråden. Det är alltså inte tillåtet att använda elstängsel för att hålla kaninerna inne.

FlutterShy
0

#14 Okej, tack.

tlover
0

Kaniner bränns inte eller dör av elstängsel, det har jag egen erfarenhet till (vi var ute och motionerade en av våra kaniner och hon skulle lukta på elstängslet till hästhagen helt plötsligt hon fick en stöt och blev rädd inget mer, det är faktiskt stor skillnad med el från eluttaget och el i ett stängsel, jag har fått stötar många gånger och jag lever än det tror jag inte skulle skett om det var från eluttaget)

l'm back

Linda1977
1

Elstängsel för kanin finns att köpa hos Granngården. //Linda

[JollyJustin]
2

Stackars Kaniner :(

RebeccaG
5

Eftersom det inte finns några särskilda bestämmelser för kaniner och elstängsel, så kan både köttkaniner och sällskapskaniner hållas inom elstängsel om man tänker på följande:

Det finns ett allmänt förbud mot att använda "utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende" i 15 § djurskyddsförordningen (1988:539). Det finns dock ett allmänt undantag för elstängsel. 
När det gäller kanin så finns inga detaljregler när det gäller elstängsel, men man måste även tänka på andra bestämmelser också måste uppfyllas. Det finns två bestämmelser i djurskyddslagen (1988:534) som man måste tänka på vid all djurhållning och djurskötsel, även om det inte finns några direkta förbud mot att använda olika utrustningar. 

2 § säger att man inte får utsätta djuren för något onödigt lidande och sjukdom, utan att djuren ska behandlas väl.
4 § säger att djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

Det vill säga, även om det inte finns något direkt förbud mot att ha elstängsel för kanin, så får de inte utsättas för onödigt lidande av stängslet och de ska kunna våga bete sig naturligt. 

Om en kanin blir så skrämd eller på annat sätt påverkad av ett elstängsel, så får den kaninen inte hållas inom ett elstängsel.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

FlutterShy
1

#12 Fick samma svar från JBV, tack. ;)

Alltså man får använda elstängsel. Dock om en individ skulle må dåligt av det så ska man ju självklart inte ha elstängsel till just den specifika individen. :)

sotlynx
3

Jag tycker det verkar superidiotiskt med elstängsel till kaniner. Har funderat över natten, och kommit fram till att det är onödigt på minst 1000 sätt. Dyrt, krångligt, miljöosmart, och helt och håller rovdjursvänligt. Det finns enklare och mer kaninvänliga sätt. Visst, stora hagar som är säkra kostar både tid och pengar, men vaddå, det är väl kaninerna värda?!?

[JollyJustin]
2

Varför gör mäniskor såhär mot kaniner? :(

FlutterShy
3

Dyrt och dyrt, 800kr för 12,5 kvm stor Hage tycker jag inte är så stora pengar jämfört med vad man får tillbaka. ;)

tussen12
1

#22 ta reda på fakta innan du kommer med sådana kommentarer. För vissa individer funkar det och för andra inte.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[JollyJustin]
3

De får ju stöt :(

tussen12
1

#25 jag gillar inte heller tanken, men om du vill diskutera det så får du skapa en annan tråd om detta ämnet. Istället för att slänga ur sig "stakars kaniner" som vissa kan ta illa av.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tlover
4

#22 med flera: altså tror ni att kaninerna hoppar in i stängslet gång på gång?

De flesta djur håller ju sig borta från stängslet då dom kan på håll känna att det är el i det, i värsta fall så får dom en stöt och sen så låter dom stängslet vara.

Jag menar djur är ju på inget sätt dumma.

l'm back

farvendal
1

TS skrev att personliga åsikter inte hör hemma i denna tråd. Vänligen respektera det!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

FlutterShy
0

Eftersom jag fått svar på min fråga kan någon Medarbetare gärna låsa tråden? :) Och så kan ni som vill diskutera om elstängslet skapa en ny tråd. ^^

Mickis1994
1

Låser tråden på TS Begäran

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Inlägget är låst för nya kommentarer