Ny kanin på g!
Jag funderar på att köpa en till kanin så att min tjej ska få sällskap, jag har fått tag på en som fått en kull.
Jag ska antagligen ha en kaninflicka till (unge), men ja ska ända till Stockholm och hämta den. Tänk om de inte funkar tillsammans? Är det något jag måste tänka på? Jag har tyvärr aldrig haft en kanin unge förut.
Snälla skriv på! jag vill veta så mycket som möjligt!!
Jag skulle inte stoppa in en kaninunge till en vuxen hona på hennes revir, det kan gå riktigt illa till innan du ens hinner blinka.
Om du känner att din kanin nu måste ha sällskap av en annan kanin i buren, så skulle jag satsa på en äldre kastrerad hane. Större risk att de går ihop. Men det krävs ändå en stor yta, såklart.🙂
Inget krav att ha fler än en kanin o bara den får lite sällskap/stimulans dagl mår de fint själva. En unghona/vuxen kan vara svårt para ihop med en hon-unge. Honor har mkt starka revir o det kan gå riktigt illa. Även två honor som uppväxta tsm kan ryka ihop som större o skada varann tom med dödlig utgång. Bästa o säkraste paret är en kastrerad hane med en hona ( gärna oxå kastrerad)
Mitt råd är att om du känner att du absolut vill ha två kaniner skaffa en kastrat-hane, sen kommer det ta lite tid innan de kan bo tsm beroende på din hona men kommer troligen gå bra 😉
okej, jaha jag trodde att det var svårare att få ihop två vuxna, men jaa en kastrat-hane skulle ju vara bäst men just nu finns det ju inga riktigt :(