Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 1526 ggr
Fanny.ez
0

köpa kompis till min kanin

Gjorde en tidigare tråd om att jag ville ha en kompis till min kanin men att det inte syntes vilket kön min kanin var. Nu har det kommit fram att det är en liten flicka, så nu tror jag att vi är redo för en kompis. Nu är bara frågan, vad gör jag ifall de inte skulle gå ihop? Hur kan jag bäst introducera dem för varann? Vilket brukar funka bäst, en annan hona eller en kastrerad hane? Hur får man tag i en bra uppfödare i närheten? Är ute efter kaniner med ett mycket bra temperament! Stamtavla och sånt är inte viktigt, jag vill bara ha en liten kelgris.

MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se

[Anamalar]
1

Jag tror att det skulle fungera allra bäst med en kastrerad hane då honor fungerar som bäst tillsammans om de har vuxit upp tillsammans sedan de var riktigt små (ex. syskon, eller att man iaf köper dem samtidigt) I början bör "den nya" få lära känna sitt nya hem ifred utan att behöva handskas med en ny bekantskap. När det känns som om "den nya" har bott in sig kan du sakta börja introducera kaninerna för varandra, gärna på en yta som inte någon av dem kan se som sitt revir. Har du ingen sådan yta och det är en hane du köper är det bästa att släppa in honan på hanens revir då han inte är lika revirskyddande som honan. Hoppas att du fått några bra svar 😃

Fridaaaa
1

Jag personligen har både honor ihop och samt ett par med kastrerad hane och en hona. Fungerar lika bra hos mig vilket som.
Dock, när honor är så unga som din är och som förmodligen kompisar skulle vara, så vet man inte hur de beter sig vid brunst riktigt.
Mina har varit 4 månader eller äldre när de parats ihop.

Så jag hade nog satsat på en kastrerad hane, men din hona bör vara minst 3½-4 månader gammal innan du sätter ihop henne med en kastrerad hane (de är ju minst 4 månader när de kastreras, och är minst 5 månader innan man kan släppa ihop i så fall), så honan kan försvara sig.

Vart bor du? Så kanske det är lättare att hitta bra uppfödare.
Ett alternativ är också att kastrera din hona och sedan skaffa kastrerad hane, eller köpa hane och kastrera båda (slipper du brunst, kaninen riskerar inte att få livmodercancer och så).

Så är lite alternativ 🙂

När du introducerar sen är det viktigt att göra det viktigt att du gör det på neutral plats.
Jag har gjort så att de har träffats i ett rum eller ute i en större Hage (där ingen varit innan). Först låtit dem vara i bur bredvid varandra eller i Hage bredvid varandra, sedan släppt ihop på neutral plats.
Vissa särar på dem sen och gör denna procedur några dagar, jag är lite "emot" det, tycker det stressar dem mer, så mina har alltid träffats och sedan har de fått bo ihop, sett om det har fungerat eller inte. Lite jagande, parande osv får man räkna med 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fanny.ez
0

Tack för era utförliga svar! Grymt uppskattat! I nuläget känns det bäst med en kastrerad hane, känns dock inte som att det finns så många sådana tillsalu. Frågan är om man inte ska köpa en hane och kastrera honom efter att han bott hemma ett litet tag. Då får han även ett litet tag att "bo in sig". Min hona är ca 4 månader så det hade ändå kanske varit lite för tidigt just nu. Ser dock inte min hona hela huset som sitt revir? Hon är ju överallt här varje dag… Och hon är för tillfället en innekanin då hon var så pass liten att hon inte skulle hinna skaffa sig vinterpäls om jag satte ut henne nu. Jag bor i Växjö men kan ju fixa transport för rätt kanin givetvis!

MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se

Sugar Mist
0

#2 Du måste skämta med att folk kastrerar honkaniner bara för att slippa livmodercancer? Jag har ALDRIG under mina 4-5 år med kaniner haft livmodercancer hos mina djur och då har vi säkert haft över 500 djur sammanlagt.

-

farvendal
0

#4 Jag tror #2 är fullt seriös. Livmodercancer är vanligare än vad man kan tro. Men är inte alltid det som är dödsorsaken. Tror absolut att flera av dina 500 kaniner haft det. Lite källor: www.djurklinikenroslagstull.se/behandlingar-tjanster/operation/kastrering/kastrering-av-kanin kaninmagazinet.se/2012/may/livmodercancer.html TS: Tycker absolut att du ska köpa en vän till din kanin. Det är underbart att se kaniner sitta tillsammans och mysa! Jag skulle satsa på en kastrerad hane, brukar vara det som fungerar bäst :) Det är möjligt att din kanin ser hela huset som sitt revir. Jättebra om du kan städa bort hennes revirmarkeringar men viktigast är att buren dom ska bo i är neutral. Kom ihåg att yta är viktigt när man parar ihop kaniner så en hyfsat stor bur behövs. Eller är de frigående kaniner? :) Skönt förresten att man kom fram till könet på din kanin haha ;)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

mickisö
0

Våra honor funkar inte ihop . Dom är systrar och hämtad samtidigt .

Kastrerad hane säger jag 🙂

Fridaaaa
0

#4 Nej jag skämtar inte. Finns många som gör det.
Jag har personligen inte gjort det pga olika anledningar men finns dem som gör det och livmodercancer är vanligare än vad man tror som #4 säger. Men var inte enbart det jag skrev, så läs allting jag skrev, istället för styckvis 😉 Skrev inte att hon skulle kastrera enbart för det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.