Matta till kaninbur
Tjolahopp!
Jag har beställt en ny bur till mina kaninisar som de ska bo ihop i. Då båda två är väldigt duktiga med att gå på låda så funderar jag på att skippa spån i buren och istället ha någon typ av matta eller liknande. Har ni några tips? på bra mattor? De ska ligga på plats samt inte vara så lätt att krafsa och gräva sönder. Ett plus är om det inte kostar så mycket ;) Ena kaninen har dessutom lite känsliga tassar så det får inte vara för hårt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tipsar om Toftbo badrumsmatta från IKEA, använder den till mina dvärgvädurar. Hoppkorsningen dödar alla sina mattor utom Borris-mattorna från IKEA. De är emellertid inget för tassar som lätt får trycksår, men kostar å andra sidan bara 4 kr styck.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#1 Borris 4 kr mattor har jag idag utanför burarna för att fånga upp spån. De är bra men tyvärr misstänker jag också att min hona tillslut skulle få sår av dem.. Ska kolla upp Toftbo, tack :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag hade bitar av trasmatta som min mamma sydde ihop (med kantband runt kanten) så att den blev som en påse som vi stoppade en tunn masonitskiva i. Då knölar den inte ihop sig, men det är bara att ta ur skivan o köra mattbiten i tvättmaskin. Han var också jätteduktig att gå på låda, men det blir ju lite skvätt från vatten o grönsaker o lite hösmul.
Sedan så kan man ju tvätta upp mattorna när de blir nog smutsiga. Allt småspill från hö och strö i toalettlådan som hamnar på mattan försvinner i tvätten. :)
Perfekt också att klippa mattbitar till transportburar när man tävlar/reser så slänger man dem sedan i tvätten :)