(X) Regler för uppfödning?
Jag undrar rätt och slätt var i lagen det är reglerat att det inte är tillåtet att föda upp kaniner med syftet att sälja dem som husdjur?
Varför är det då tillåtet att föda upp kaniner med syftet att sälja dess kött, medan det är förbjudet att föda upp kaniner med syftet att sälja dem som husdjur?
Observera att jag har i dagsläget inga planer att starta upp en egen uppfödning, utan jag är mest nyfiken och undrar var i lagen detta är reglerat, då jag inte hittat det?
Mycket tacksam för svar!
För att föda upp enbart för att sälja vare sig det är kött eller levande kaniner så måste man ha tillstånd. Detta är då det görs i syfte av att tjäna pengar. Dvs. man måste betala skatt på det då man går med vinst.
Gör man det för eget bruk behöver man inget tillstånd då det inte räknas som uppfödning i vinst syfte.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Man får lov att föda upp för sin skull och sälja överskottet som husdjur. Men då ska det va för egen skull.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jo, fast var finns det att läsa att det inte är tillåtet att föda upp med syftet att sälja?
Säkert måste man ha tillstånd, men det är väl inte olagligt att föda upp kaniner för att sälja dem?
Om någon hävdar att det är olagligt, så tar jag för givet att denna person har en källa till denna lagen.
#3 Du kan läsa regler och så på jordbruksverkets hemsida 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
3# Alltså om man avlar enbart för att sälja (alltså inte för att man skall behålla ungar ur kullarna) så måste man ha tillstånd. Avlar man däremot för eget syfte, tex. behålla ungar för utställning och sälja resterande ungar som husdjur, så behöver man inget tillstånd!
Sen om man då avlar för eget syfte men kanske får en kull där det inte finns något att spara så får man sälja alla, för då har man ändå tagit den för sitt eget syfte.
Hälsningar Amanda och kaninerna
4# Jag har tittat där, men hittar inget som säger att det inte är tillåtet enligt lag.
#5 Ja, visst, om man avlar för att sälja så behöver man ha tillstånd, är helt med på det!
Men det finns de som hävdar att det är förbjudet att avla för att sälja, och att om man ska avla så måste det vara i syfte att behålla kaninungarna! Det är ju rätt felaktigt. Rätt är ju i så fall att om man avlar med syfte att tjäna pengar, så behöver man ha tillstånd. Inte att det inte är tillåtet enligt lag att avla för att sälja…