Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1107 ggr
Fanny.ez
0

Kompis till min kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en liten dvärgvädur i somras, som är väldigt väldigt kelsjuk. Jag har börjat få väldigt väldigt dåligt samvete varje kväll när jag ska sova över att lämna den ensam. Jag känner att hon/han skulle behöva en kompis. Men till saken så har jag några problem: Ingen som hjälpt mig har kunnat se kön på min kanin, så jag har praktiskt taget inte en aning om jag har en pojk eller flicka. Han/hon är för liten för att kastreras än så när det väl är dags, kommer inte han/hon redan ha "lagt revir" och inte välkomna den nya? Tacksam för svar. PS. Detta är min första kanin, så alla tips? är välkomna. Bild på min lilla:

MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se

Fridaaaa
1

Om du köpte den i somras, så bör det synas tydligt nu om det är Hane eller Hona?, även för oerfaren. Pungkulorna borde synas & kännas.

Man brukar kastrera hanar från 4-6 månader, honor i regel från 5-6 månaders ålder.

Men ska du ha sällskap till den om det är en hane måste du kastrera och sedan efter minst 4 veckor skaffa en honkompis i så fall.
Är det en hona, går det bra med kastrerad hane eller en annan hona.

Men viktigt är, när man har 2 kaniner att de har stor yta, alltså betydligt större än lagliga mått. Jag rekommenderar 1,5-2kvm eller större helst, ev 1 kvm och uppåt också, om de inte skuttar mycket ute i Hage eller i ett rum eller så.
Kaniner behöver nämligen sina egna revir.

Vart har du köpt kaninen eftersom du inte vet könet?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fanny.ez
0

Det är ju det som är problemet. Min kanin är "tvåkönad". Men inga pungkulor syns eller känns. Jag har varit i djuraffären två gånger denna veckan och fått samma svar "vi har aldrig sett något liknande, men vi tippar på…" Funderar på att ringa djursjukhuset och se om dom kan göra något. Min kanin är ute i huset iprincip hela dagen. Jag släpper ut honom/henne på morgonen och in på kvällen för att sova. Ibland om jag ska iväg och ingen är hemma så får den gå in i buren. Buren har två våningar, med en lucka att springa in och gömma sig i om den blir rädd. Sen när min kanin ska fä komma ut har jag byggt en utegård, men denna kan jag ju tyvärr inte använda ännu. Kanske ska jag vänta med en kompis tills dom får gå ut då. Kaninen är köpt i en djuraffär i Växjö.

em.nord
0

Var på djursjukhuset med mina när de var 4 månader då jag inte viste vad de var för kön. Hade köpt hanar men inga kulor kom.

Mitt tips? är att kolla hos vet, kan du ju passa på å kolla tänder osv oxå. Betalade 400kr för bägge att kolla tänder, klippa klor o kolla kön =)

Ju yngre de är att få kompis ju bättre!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fridaaaa
1

#2 Djuraffärer är dessvärre inte alltid att lita på när det kommer till att kolla kön och så. Du kan inte ta bild på könet och lägga upp här? Så kanske någon här kan se? Finns uppfödare runt om Växjö/växjö-trakten som kanske kan hjälpa dig att kolla?

Om den inte har kulor än, så är det förmodligen en hona 🙂
Rekommenderar att du köper av uppfödare, om du nu bestämmer dig att köpa en kompis till din kanin. Då vet man mer "vad man får", om inte såklart djuraffären köper in från uppfödare och sedan säljer såklart 🙂

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fanny.ez
0

#3 jag ringde till Djursjukhuset, men dom tyckte att jag skulle vänta någon månad och se, och om det fortfarande inte syns så får jag åka in med min lilla. Enda valet nu om det inte syns är att öppna upp min nin och de känner jag mig inte så trygg med :( För det fanns en tjej i djuraffären som hade haft uppfödning i flera flera år och inte ens hon var säker så dom sa på Djursjukhuset att då är det inte så säkert att dom kan se heller… #4 jag har försökt att ta bilder men det blir jättesuddigt :/ ska se om jag kan försöka ta med en annan kamera. Inga kulor syns och känns så då är det nog en hona även om könet är jättekonstigt… Jag vill jättegärna ha en liten kompis till min kanin men vill att allting ska bli bra och då vill jag helst veta säkert så inget går fel :/

SötnosenSantos
0

Tex. min kompis köpte två marsvin och båda var tjejer enligt djuraffären men sen parade dom sig och dem upptäckte att det var en tjej och en kille så lita inte på djuraffärer

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

em.nord
0

Uppfödare kan också ha fel. Eller så har jag haft otur för hon hade fel på bägge mina…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fanny.ez
0

#6 det känns som att man iallafall tycker att man borde kunna lita på dom. I de flesta fallen iallafall… #7 alla kan nog ha fel ibland.. Det viktigaste är att man kan reda ut det sen och det blir jag lite galen på för känner att jag inte kan göra det nu :/ tur att du lyckades reda ut det iallafall!!

thildatessie
0

Tycker att du ska kolla hos veterinär ändå.. Dem andra kan ha haft fel och det var kanske inte så svårt som de säger. Annars kanske någon här på iFokus bor i närheten av dig och kan hjälpa dig 🙂

Testa att ta kort och lägga upp bild här.