Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 496 ggr
Delilah81
0

Panikslagen kanin!

Det har blåst en del här idag, och plötsligt kom en stor pressening fladdrande mot kaninens bur, han blev totalt skräckslagen och har rusat runt runt i panik, varv efter varv runt buren, han har vält och vält upp och ner på det mesta av inredningen, och även rusat in i burväggen ett par gånger 😕

Var orolig att honan som bor i buren bredvid skulle bli stressad, hon har små ungar.  Men hon sitter bara och äter sitt hö och beter sig som vanligt.

Nu sitter hanen inklämd och trycker mellan sin tunnel och burväggen, har har gjort det en timme ungefär.

Är det bäst att bara låta honom vara tills han själv kommer fram?

HelenaBuhr
0

Ja, jag tycker du ska låta honom vara för någon gång kommer han lugna ner sig och jag tror att du skulle stressa honom mer ;)

farvendal
1

Ja, låt honom vara. Jag skulle lagt en filt eller liknande över buren (försiktigt) om det var möjligt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Delilah81
0

Han brukar ha en duk över buren på natten och när det är dåligt väder. Jag la över den, men bara jag närmade mig, började han rusa runt helt skräckslaget igen.  Han hoppade över eller rusade in i all burinredning, helt förblindad…

Nu har han fått mat och hö, så jag låter honom vara resten av dagen och hoppas han lugnar sig…

Vi har burarna nedanför köksfönstret, jag kikade precis ut, och han leker just nu med sin aktivitetsboll med pellets ;)