Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 3975 ggr
Delilah81
1

Allergiker, olika sorters hö?

Jag är allergisk mot timotej.

Allt hö jag hittat innehåller just detta, någon som vet om det finns hö utan timotej någonstans?

hobbymupp
1

Timotej är ett väldigt vanligt inslag i kaninhö, och något man gärna har i höet pga att det är kraftigt och bra. Det finns specialhöer som tex Oxbow säljer, men det är väldigt dyrt

Delilah81
0

Tack för svar!

Okej, då vet jag… Får nog härda ut då :)

annikajo
1

Säger med en gång: är inte expert på kaninfoder (men nästan på häst) och har inte hundra års erfarenhet av kaninuppfödning, men:

Teoretiskt borde det gå fint att ge kaninen halm + lucern. I praktiken bygger det på att man hittar fin halm (havre-) av foderkvalité och att kaninen äter den. Lucern finns tyvärr inte som rent hö i Sverige, utan som hackat strå och fuktat med antingen melass eller veg olja, och som pellets, ren eller med melass. Olja o melass tillsätts för att undvika att det dammar. Här finns många tyckanden om vad man bör och inte bör ge kaniner… jag ger mina rena pellets, utan melass eftersom jag har två EMS hästar (påminner om diabetes). Innan man ojar sig över melasstillsatsen ska komma ihåg att hö i sig innehåller mellan 10 - 20% socker medan lucern i sig har en låg sockerhalt även om jag inte kan den precisa siffran. 

Det är nog bra att komplettera med någon torkad örtblandning också, lite enformigt med bara lucern, färdiga finns på webbaffärer som teddytassen o zooplus. För sent i år men till nästa kan du torka egna: maskrosblad, groblad, rölleka, skräppa, persilja, dill, fänkål etc.

Det finns också en färdig mix av hackad lucern och halm fuktad med melass på granngården (Lucern Mix) med samma näringsvärden som "idealhö" för sporthästar, såg att någon på detta forum gett sin kanin det då höet varit dåligt (sök på lucern).

Annars ska du försöka få tag på hö odlat för hjortar/alpackor eftersom dessa vill ha mycket fint hö och inslaget av timotej är lågt då det är en grov grässort.

Lycka till!

Delilah81
0

Tack!  😃

Ska kolla Granngården nästa gång det är dags att köpa hö, finns rätt nära oss :)

Jag har kaninerna ute, så det funkar rätt ok med vanligt hö, men det hade ju varit trevligare att inte behöva känna av allergi när jag ger dem hö!

hobbymupp
0

Problemet med tunt hö är att tänderna inte slits lika bra :/

annikajo
1

TS:Ursäkta replikerna i din timotejtråd
#5: Det är därför jag säger att man ska ge god tillgång på fin havrehalm, vilket de 8 kaniner jag haft/har gärna har knaprar på, tänk på det som foder och ge en fräsch tuss var dag! Och så kvistar förstås.