Hur får jag henne tillgiven?
Belle är mitt senaste tillskott här, hon är en hoppkorsning på 7 månader.
Men hon är inte tam ännu. Brukar inte ha problem med att få kaniner tama, men nu har jag det.
Hon springer iväg och gömmer sig när jag kommer och ska ta henne, eller börja klappa henne.
Hon blev bättre när jag satte ihop henne med Jumjum, nu kommer hon fram och hälsar vid gallret som han gör, men mer än så blir det inte.
Jumjum ber för att få min uppmärksamhet medans hon inte alls vill ha det.
Jag har suttit med henne i en liten Hage och ignorerat henne.. hon sitter bara i en hörn då och ignorerar mig.
Jag har låtit henne kommit fram till mig och fått godis, och klappa lite för att visa att jag inte är farlig.
Har inte tränat så mycket lyft nu utan fokuserar mest på att inte få henne att springa iväg.
Hon är ju en hoppkanin, och på banan är hon kaos - överrallt och jag tror det beror mycket på att hon inte litar på mig.
Jag har funderat på att kastrera henne för att få bort alla hormoner som kan spöka. Hon är inte grinig vid brunst eller så.
Jumjum blev mycket keligare efter kastrering.
Hur skulle ni gjort, vad har ni för tips? att ge mig?
Belle verkar vara en supergo tjej som behöver hjälp att släppa in mig..
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Sitta i hagen med kaniner och alltid ha med sig något gott brukar ju alltid vara standard saker. Men det låter som om du har testat det.
Koppelträning hemma brukar också vara viktigt, att strunta i att kaninen inte går framåt i koppel som man vanligt vis vill, speciellt med hoppkaniner. Utan bara för att få den att slappna av.
Ja, ibland kan det hjälpa att kastrera. För att slippa jobbig brunt och sjukdomar i framtiden. Det kan absolut vara något att överväga.
Annars tror jag på att tid, tålamod och att vara konsekvent med att ha något gott med sig. Kanske kan sätta henne på ett bort och klappa henne där? Så du kan gosa med henne utan att ha henne i famnen. Bara en tanke. 🙂
#1 Nu går jag inte så mycket i koppel med henne, men det tog riktigt lång tid att få henne acceptera att jag gick bakom henne.
Hon är mycket bättre nu men springer fortfarande när jag kommer nära. Det blir en annan sak när vi hoppar, då klarar hon av det, men hon är fortfarande överrallt, det beror lite på hennes mamma också, hon har svårt att fokusera på banan.
Men hoppning är inte min prio 1 utan att ha en go kanin.
Jag kan testa att sätta henne på ett bord, men då måste jag jaga henne för att få upp henne i famnen. och hon blir superstressad. :/
Det är ju alltid en risk att kastrera och det som hindrar mig lite också är att om jag kastrerar henne kan det bli svårare att sälja henne sen, om hon inte skulle bli tamare .. nu pratar vi ju långt fram. Vet att många vill avla på hoppkaniner och Belle kommer från en bra uppfödare och många har vart intresserade av henne.
Har inga planer på att avla på henne själv.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Det verkar ju som att du har testat det mesta. Det ända jag har att säga är att vara med henne, mycket. Men det antar jag att du är.
Alla kaniner är ju olika. Hon kanske inte är just den perfekta innekaninen. Hon kanske skulle må bäst av att bo ute i en stor inhägnad, och ägaren använder henne till Avel. Nu spekulerar jag ju bara. Men eftersom att du har försökt läge och så. Det beror ju också på om du har orken att få henne tam, eftersom att det verkar svårt.
Annars är det bara att fortsätta umgås, ge godis och kärlek hel enkelt. :)
#2 Ja många kaniner finner det ibland stressande att ha någon bakom sig, men ofta har jag i alla fall funnit det som en vane sak. Så där går det att kämpa på.
Nej det förstår jag, det är ju hemma som man ska trivas med varandra :) Ja det förstås, men låt oss säga att det är en bra dag och att du får upp henne utan stress. Så är det helt klart värt att testa.
Ja, det finns för och nackdelar med allt. Det får du tänka på och ta beslut själv om. Sedan är ju den bittra sanningen också att man funkar inte med alla kaniner, oavsett vad man ska ha dom till.
Hur som helst, Lycka till och jag är säker på att du kommer fram till rätt beslut för er. 👍