Oväntade kaninungar!
Jag hittade fyra kaninungar i buren i morse!
Hade inte misstänkt något, så det kom helt oväntat!
Nu är det ju en massa man måste veta, någon som har erfarenhet av kaninungar som har lust att bidra med det viktigaste att tänka på?
Att man inte ska lyfta dem och hålla på i början, vet jag.
Väldigt tacksam för svar :-)
Varför har ingen svarat? Jag är inte så kunnig inom ämnet, men har haft en kull och där lärde jag mig att mamman är väääldigt duktig på att ta hand om sina små bebisar :) kolla fort så att alla lever och så att de har fyllda runda magar :) innan du rör vid dem kan du gosa in händerna i spån/halm/hö och i mamman :)
Attans! Nu försvann hela mitt långa inlägg. Skriver om det när jag kommer hem och sitter vid en dator.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Hej! Det jag hänt mig med tjuvparning, man mistänker ju de inte. Som du sa ska man inte gosaed de innan Dem kommer ut ur boet, om du ska lyfta upp den så ska du gnugga in händerna i honans päls. Låt dem dricka mjölk typ till sex veckor då det redan börjat smaka på honans mat. Honan sköter ju det mästa så lycka till! Tyvärr kunde jag inte g så många mer tips? för jag fick lite problem,min älskling dog när ungarna var tre veckor av någon sjukdom, fick hålla på att stödmata.. :(
4# man kan ju inte bara få ungarna att sluta dia när de är sex veckor. Enligt lag får mab sära ungarna ifrån mamman och sälja dem. Men det är på tok för tidigt. Minst sjuvveckor, gärna åtta. När ungarna kommer ur boet börjar de redan smaka på mammans mat.Öka mängen mat successivt. Vänj in frukt och grönsaker långsamt.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Kaninmamman brukar sköta bebisarna själv, iallafall om hon är en bra mamma. Hon matar kanske 1gg per dag och då missar du antagligen så oroa dig inte för att de inte får mat. ;-) Oxå beroende på honan och hur hon reagerar hur ofta du kan kolla ungarna, mina honor har alltid varit helt trygga med mig och jag har tittat till ungarna 1gg varje dag för att se hur de mår och utvecklas. När de är stora nog att komma ut ur boet kan du göra rent där. Tänk även på att öka på fodergivan så det räcker åt bebisarna med! :-) om 8 veckor är de leveransklara så se till att annonsera efter köpare i tid om du inte kan ha dom kvar. Det knepiga kan vara att könsbestämma men det finns bra bilder och sidor på internet! ;-) Lycka till!
#5 okej, jag gav själv stödmata till lmin tills det var nio veckor, jag trodde det var kortare, jag läste iallafall att det var sex veckor på någon sida iallafall, det måste stått fel, eller så måste jag läst fel. Lycka till nu iallafall! :)
Tack för era svar!
Jag har haft handskar när jag kollat till ungarna, så att det inte ska bli så mycket människodoft på ungarna.
Mamman verkar inte bry sig om att jag kollar dem, hon sitter lugnt och äter sitt hö.
De små liven "pipknorrar", sprattlar och har runda magar. Jag har aldrig sett mamman inne i boet, men jag tror säkert hon är där och diar dem som hon ska.
Blir spännande att följa detta! 😃
Jag vet faktiskt inte vad det ska bli av dem!
Mina kaniner är utekaniner, och har alltid varit. Men ska ungarna vara ute hela vintern? Vill någon köpa utekaniner på vintern?
Honor är ingen fara på taket, då kan de gå tillsammans och vi kan i värsta fall behålla allihopa. Men tänk om det är fyra hanar! Fyra nya burar, det har jag inte råd med 😕
När kan man könsbestämma dem? Är det väldigt svårt?
Har haft två katter tidigare, en hona som visade sig vara en hane, och en hane som egentligen var en hona! 😮
Och dessa misstag upptäcktes efter rätt lång tid!
Är det lika svårt med kaniner?
Är det inte så att du har en hane och en hona ihop? I så fall tror jag att du ska sära på dom medans honan har ungar. Eller har jag fel? Lycka till i alla fall!🙂
Hälsningar,
Ninni :-)
#10 Om det är så att TS har en hane och en hona ihop ska hon sära på dem GENAST. En hona kan bli omparad samma dag hon fött. Så i värsta fall kan hon redan vara omparad, om det nu skulle vara så att det är en hane och en hona ihop.
Jag har haft en hona och en kastrerad hane ihop, men hanen är numera flyttad till egen bur.
En unge har fallit bort, så nu är de tre kvar.
När kan man könsbestämma dem?
Jag tycker mig se att de har något som liknar snoppar alla tre, men det kanske inte går att se än?
#13 Erfarna uppfödare kan se redan nu, men för nån som inte har tidigare erfarenhet är det nog väldigt svårt. Jag könsbestämde mina när de var ca 3 veckor gamla.
#14 Men då är det inte snoppar man ser nu, utan något annat?
Tycker nämligen att alla tre har något skumt som sticker ut 🤔
#15 Nja, vid den åldern bör det inte sticka ut några snoppar. 😛 Men ta gärna bild och visa så kanske någon annan kan svara på vad det är för något.
Du kan se i denna tråd när du ska könsbestämma http://kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning? Om du är osäker ta bild och visa :-)
// Ida Andersson, Söderslätts kaniner
Jag har försökt ta bilder, men det är lättare sagt än gjort..
Kanske jag kan få till någon bild i morgon.
Dom är jo inte så gamla ennu :-) men spännande om någon här kan se det så tidigt.
// Ida Andersson, Söderslätts kaniner