Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 545 ggr
em.nord
0

Köpa en kompis till hona

Hej.

Funderar på att köpa en kompis till min hona på 7 månader. Detta är då uppfödaren av bägge mina ninisar var 100% säker på att den ena var en hane men sen hos veterinären, skulle göra hälsokoll o kastrering, visade det sig att bägge var honor!

Älskar bägge skruttarna så ska nu försöka hitta varsin kompis  till dom. Dom är normala rexkaniner så stl större, 3-5 kg.

Tänkte mig en mindre ras, vad tror du? Runt 2 kg? Har läst att de blir lättare med en mindre hane men har inte själv erfarenhet  av att släppa ihop kaniner som inte är från samma kull.

Hur gammal bör han vara? Vill gärna ta emot nån av alla dessa vuxna som nästan skänks bort på blocket för folk inte inser vad de ger sig in i. Istället för en bebis.

Så, alla erfarenheter välkomnas!

=)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Ninwe
1

Kan inte dina två honor gå ihop? Eller det har du kanske redan testat?

Hälsningar,
Ninni :-)

em.nord
0

Ja, dom e från samma kull och rök ihop rätt snabbt. Bor bredvid varandra. Den ena är nyfiken, vänlig och lugn mot syster och hundar. Den andra försöker, och lyckas, bita sin syster genom gallret när hon är lös. Hon gör samma mot hundarna. Inte oss.

Har försökt få dom ihop, haft jättehage i somras, aktiviteter osv men den ena försöker bita den andra hela tiden genom kompostgaller osv.

Så nej, det fungerar tyvärr inte =( Hade båda haft personlighet som den lugna hade det nog inte varit ngr problem…

emmans blogg

Ninwe
0

#2 Ok, synd. Ja, en hane med lugnt temperament och givetvis kastrerad är nog bästa alternativet då. Jag tror inte att storlek spelar så jättestor roll. Men den som bits kanske inte ska gå ihop med en jätteliten hane, så har ju inte den någon chans om det blir bråk. Men det kan ju vara så att sen som bita helt enkelt inte vill ha en kompis. :-)

Hälsningar,

Ninwe
0

Bor de ute eller inne? :-)

Hälsningar,

em.nord
0

Den som bits får vänta med kompis för som du säger , inte säkert hon vill ha någon. Får den känslan att hon inte vill.

Det är den lugna, som hela tiden försöker gå till sin syster gång på gång trots att hon bits, som jag tror behöver en kompis. Ja, en kastrerad liten lugn herre =)

De har bott ute om dagarna i somras till september. De har en lekhage på altanen. Men de bor inne. Just nu i varsin 150cm bur. Men vi håller på att göra iordning ett utrymme här hemma där de kommer få varsitt "rum" på ca 2mx1.5m

emmans blogg

Ninwe
0

#5 Låter bra det! :D

Hälsningar,

em.nord
0

Ska försöka hitta en liten kille till henne. =) Håller er uppdaterade ;)

emmans blogg

Cathérine
0

det finns på jättekanin i fokus en svart kastrerad BJ. Oftast är BJkaniner lugna och kan vara mycket bra kompisar

em.nord
0

#8 dom är ju så fina. Men alldeles för stor! Max 5kg, vill inte att den ska vara större än min hona. =)

emmans blogg