Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2920 ggr
ysdsjeb
0

Slickar överallt - Stereotypbeteende?

Har en kanin som bor inne med mig på rummet. Jag är hemma för det mesta om dagarna, men har börjat jobba någon dag i veckan.

Till saken är den är att hon slickar otroligt mycket. I början när hon flyttade in var det främst på mig, i ansiktet och sådär, men nu är det värre. Hon brukar bl a slicka på mina kuddar, täcke, lakan, på sin matta och på kanten på kaninlådan.

Är detta ett stereotypt beteende och är hon alldeles för uttråkad? Även fast jag är väldigt mycket med henne mår jag väldigt dåligt de dagar jag jobbar, då jag är borta hela dagen. Dessutom är det tråkigt att jag inte kan leka med henne på natten när hon är som mest aktiv.

Om det nu skulle vara det, hur kan jag lösa det? Tror ni att det skulle fungera bäst med att skaffa henne en kompis? Hon har alltid haft sällskap och har oftast haft det lätt att bonda med andra kaniner.

HelenaBuhr
0

En kanin mår inte dåligt av att vara ensam lite och om du är med henne mycket tror jag inte det går någon nöd på henne. Såklart kan du skaffa en kompis men jag tror som sagt att det inte är nödvändigt :)

[Mi-rand-a]
0

De brukar slicka om de har brist på salt eller känner att de smakar salt.

ysdsjeb
0

#1 Tror du att det är stereotypbeteende då?

#2 Jo, jag vet. Det känns dock skumt att mattan/golvet och kanten på kaninlådan skulle smaka salt…

hobbymupp
0

Det finns en stereotypi som är att de tvättar konstiga föremål, dvs inte sig själv eller annan kanin/person. Jag märkte att min tös slutade när hon fick kompis :) Nu tvättar hon honom istället :)

ysdsjeb
0

#4 Jo, då kan det vara så som jag misstänkte. Detta beteende uppkom nämligen för ett tag sen. Innan fick hon gå ute med en utekanin på dagen, men eftersom det har varit kallare har hon inte alls fått vara ute lika mycket. Det var väl efter att hon inte fick träffa honom längre som hon började med sitt slickande på konstiga ställen.

[tanyas]
0

Min kanin som jag har inne också började också med att slicka på kuddar och mig osv för bara någon vecka sedan. Har ingen aning om vad det kan vara. Kan det vara att de markerar något slags revir? Jag har dock en kastrerad hane…