Sliter sig ur selen
Hjälp mig. Min kanin som är 1 år sliter sig ur sele. Så fort man släpper ut han på gräsmattan med sin sele så börjar hela cirkusen. Han krumbuktar och hoppar och flänger. Jag är rädd att tappa honom. Den sitter lagen hårt har frågat i djuraffären. När man sätter på den i hans Hage så sitter han bara där och skakar. Och vill inte röra sig. Ger han godis varje gång han har haft selen på sig. Han har en H-sele. Hjälp! (Leo har en sån sele som är på bilden. Men den bilden är från google. Hans är turkos)
Skulle rekommendera en bogsele och sedan tänk på att man inte ska dra i kaninen. Följ med när han springer/hoppar runt och ha löst koppel så att han inte blir dragen. Skulle du behöva ta tillbaka honom så vänta tills du kommer såpass nära att du kan lyfta upp honom.
Är du rädd för att tappa honom skaffa ett längre koppel. De som följer med selar tycker jag är otroligt korta. Man kan knappt stå med kaninen utan att dra. :P
Man får inte lägga upp bilder man inte har tillstånd att lägga upp (googlebilder och bilder från "djuraffärnätbutiker) = inte gratis).
Tycker att det låter som att du behöver sele-träna honom mer, låter som att han är rädd för selen och så.
Ha sele på honom utan att gå med honom, även i hagen, så att han vänjer sig. Och var lugn själv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.