Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 969 ggr
Ewii
0

Ensamlevande eller flera?

Jag håller på och läser på lite om kaniner då jag inte har någon som helst kunskap sen tidigare, men det står lite olika vart man än läser, så tänkte att jag frågar er, ska man ha en kanin eller ska man ha dem flera ihop?

Jessicahagstrom94
0

Man kan ha ensam och tillsammans :) jag har haft två kaniner samtidigt samt en ensam kanin.

Ewii
0

Okej, tack! :) Är det något av dem som anses bättre än det andra? :)

vanessagustavsson
0

Min kompis har alltid haft en men nu är han 8år så köpte hon en till hane och dom trivs super bra 😃 Kan tillägga att båda är kastrerade. 

Förut köpte jag två honor ur samma kull och hade tillsammans men dom bråkade som bara den och gjorde illa varandra ordentligt så fick sära på dem!

Jessicahagstrom94
0

#2 Säkert många som tycker att det är bättre med flera men jag anser att det inte spelar någon som helst roll. :) Risken med flera är ju att de bråkar och då lär man hitta en lösning på det problemet.

Ewii
0

Okej tack! :)

vanessagustavsson
0

Någon som vet om kaniner och marsvin brukar bråka eller fungera bra tsm? 🙂

Jessicahagstrom94
0

Man ska inte ha marsvin och kaniner ihop :)

Mickis1994
0

En del kaniner trivs bäst i grupp/par. Andra kaniner kan absolut inte vara i grupp/par då de inte trivs med andra kaniner. Har man t.ex. en avelshane så bor de alltid ensamma, annars får man många ungar (; Många låter även sina avels/utställningshonor bo ensamma, i alla fall tills de är stambokförda.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Zabbio
0

Har honor i grupp och avelshanne med sällskap av kastrerad hanne. Hittils inte haft någon kanin som inte trivts med sällskap men ett par som varit mer noga med vem de vill ha sällskap av. Köper man kaniner uppväxta i grupp är det förmodligen större chans att de trivs lättare med andra kaniner senare eftersom de växt upp med och har sett "kaninspråk" mellan vuxna och varandra. Men med det sagt är alla mina avelsdjur inköpta från traditionellaburar. Jag anser att kaniner bör bo i par eller grupp men att det kräver en del av ägaren för att hitta rätt individer och boende för en dynamisk sammanhållning.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mickis1994
0

Sen kan man ihåg att det kan gå riktigt illa också. Läste senast idag om en hona som blev mer eller mindre flådd (fast hinnorna och senorna höll ihop huden) av de någon av de honor som hon bodde med. Hon avlivades samma dag.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

EmelieSofia
0

Jag föredrar absolut att ha kaniner ihop, honor eller kastrerade hanar. Ett skönt sällskap för dem. De tvättar varann, värmer varann och myser. Dessutom blir det bara en "bur" att städa och det går att umgås med flera kaniner samtidigt.

Jag har aldrig haft kaniner helt ensamma. Hanen bor själv, men han ser ju de andra.

ebben0923
0

Jag föredrar att ha två ihop.Om du har kaninerna ute året runt kan dom hjälpas åt att värma varandra.Jag har 4 kaniner och 2 bor själva.Dom kan lukta och höra varandra.Mina två kaninbebisar bor tillsammans.Min hane bor själv och min gamla ''Sur'' kanin bor också själv. (hon börjar bli gammal)

Hälsningar: Mig,Nelly,Pelle,Mimmi och Kajsa! HjärtaGlad

[steffie00]
0

Jag föredrar också ha flera ihop. :)

Fridaaaa
0

Man kan ha både och. Finns ingen lag som säger att de måste bo flera, står enbart "bör".

Jag föredrar att ha kaniner minst 2 st. Märkt stor skillnad på mina kaniner sedan de fick sällskap. Och det är roligare för dem också. Men det förutsätter att man kan ha stor yta till dem (jag rekommenderar minst 1,5-2kvm för 2 dvärgkaniner), dock har jag en bur som är 150x60 till 2 dvärgkaniner, men båda väger under 2 kg, samt får springa i rummet många tim/dag, så kompletterar med det, de andra ytorna är 2kvm och uppåt.

Sedan ska personkemin stämma med såklart.
1 kastrerad hane med hona
1 kastrerad hane med kastrerad hona
2 honor

Är de varianterna man rekommenderar. 2 hanar är bara dumt att testa på, även fast de är kastrerade.

Men man måste ha koll såklart, vara observant att det verkligen fungerar, samt då stor yta och personkemi är A & O! Många gömställen osv är också viktigt. Man kan ju ha 2 burar bredvid varandra också så att de ser och hör varandra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.