Stöddig kanin, hjälp
Hej! Min nyaste kanin Nikito flyttade in för exakt en vecka sen. Han trivs bra och är helt underbar! Men, när man hållit honom en stund kan han (IBLAND) nafsa till lite, det gör inte ont, men vad tycker ni jag ska göra? Jag nonchalerar det och det brukar funka bra! Men, till det större problemet, i buren, när han har sin mat (och ibland när han inte har mat) kan han vara som en brunstig hona. Varför? Ska jag sluta ge honom mat och bara hålla mig till hö och vatten? Han kommer kastreras, och det hjälper väl? Men han kommer kastreras typ i februari, och det är rätt långt dit. Va ska jag göra under tiden??? Tack!
Han kanske helt enkelt försöker säga åt dig att han inte vill bli fasthållen mer? 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har du en hylla/hus?
Delvis löste jag detta problem genom kastrering men det var ju fortfarande lite läskigt när han kom rusande som en blixt.
Då lärde jag honom att sitter han på hyllan så kommer jag att ställa ner matskålen.
Alltså först när han var på hyllan tog jag fram maten och skramlade lite, då blev han ju glad och sprang till luckan och sen lockade jag honom upp på hyllan. Om han sprang mot matskålen tog jag den från honom och så kunde han räkna ut att ju närmare hyllan jag är ju fortare får jag mat. Och ställa ner matskålen när han är på hyllan. Och viktigt att de inte får tjuva någon mat när han inte är på hyllan. Detta tar tid men eftersom jag matar på kvällen är det inget bekymmer
Han försöker fortfarande få mat på samma sätt nu men man kan lättare få upp honom på hyllan när man önskar vilket är väldigt bra. Det är som ett trick att lära kaninen :)
//Joanna
Okej, tack för tips
Tänk även på att vissa dagar kommer det gå bättre och andra inte, precis som vi har olika humör olika dagar 🙂
Lycka till och om du har någon mer fråga är det bara att fråga på!
//Joanna
Tack tack!
Tror som #1 mest att han inte vill bli fasthållen. En kanin gjorde så alltid när den antingen ville gå ner eller var pissnödig så han försöker nog säga dig något.
Det finns kaniner som nafsar bara för att också, om kaninen gör så när den springer fritt tycker jag du borde putta bort och säga fy/nej/eyy och i mitt fall gå iväg eftersom att min kanin älskar min uppmärksamhet och när den nafsar, jaha hon försvinner va tråkigt. Men om han inte gör det för uppmärksamhet är bara putta bort, fy och sitta kvar
//Joanna
Om han nafsar när du håller i honom ska du släppa ner honom. För det är ett sett att säga att det räcker med kel. När du ska ge honom mat så kan du testa att ge mat från din handen.