Flock nackdelar med kull på vintern?
Som rubriken säger, vad har ni för erfarenheter med kull på vintern? Och hur gick det för ungarna? Har ni några för eller nackdelar att berätta? Anledningen att jag undrar är för att jag funderar på Att ta en kull nu i vinter, och ungarna kommer då födas i kaninstallet, där det är så varmt så inte vattnet fryser iallafall :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Nej det var inga problem för mig, hade det i ett typ kaninstall :) Kommer inte på någon nackdel, vi gav dem lika mycket tid som vi skulle ha get om det var på sommaren :) Fast för mig var det sjuvparning, men det gick väldigt bra, ungarna var toppen, jag behöll dem och det var väldig väldigt snälla, är det än idag! :)
Jag har haft en kull under julen, födda 19 Nov. Födda i källaren där det är rätt svalt. Det gick super. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har inte själv haft men några av uppfödarna jag köpt av har haft kullar ute i 20- utan problem (gotlandskaniner)
l'm back
Har själv inte haft någon kull under vintern (men kommer att få om allt går som det ska).
Ser inga problem med det sålänge ungarna har ett ordentligt bo med halm och päls, då blir det ju riktigt varmt och mysigt för dem oavsett hur kallt det är ute :-)
Inga problem så länge man inte har dvärgvädurar för utställning, öronen blir ofta dåliga om de föds för sent på året😉
Det ända som kan vara är att honorna inte är lika villiga å para sej när det är kallt :P
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Jag har fått en kull mitt i vintern när det var som kallast (ca.-20), det gick jättebra. Det som var lite jobbigt var att jag var tvungen att tänka mig för så att jag inte skulle ha dem inne för länge p.g.a. att de då skulle frysa när de kom ut igen. Detta var en tjuvparning och jag tror inte att jag skulle välja Att ta en kull på vintern eftersom mina kaniner bor ute, alltså inte i stall eller så, (vattnet fryser på vintern) då jag ändå tycker att det är lite riskabelt. Jag brukar välja att ta mina kullar då jag känner att jag har mycket tid att ägna på ungarna t.ex. på sommarlovet. :)