Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4146 ggr
VildaVittra
5

Nödslakt av kanin

Med anledning av en tråd som spårade ut tänkte jag starta en tråd om nödslakt som inte ligger i det dolda forumet, då detta faktiskt är ett scenario som vi alla kan stöta på vare sig vi håller kaniner till kött, eller till sällskap. Kaninen kan ju ha blivit biten osv och man har långt till veterinären eller det är mitt i natten.

Så vad säger lagen? Får jag avliva min kanin själv?

Ja, det får du om du vet hur och det är ju just det denna tråd ska handla om.

Här har ni reglerna om slakt av kaniner, jag har klippt ut det som rör hemmaslakt.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html

Tillåtna metoder för fixering och bedövning

Dessa bedövningsmetoder får användas:

• Övriga fjäderfän och kaniner får bedövas med bultpistol, kulvapen, elektricitet samt i vissa fall slag i huvudet.

Avblodning ska ske snabbt och korrekt.

_Avblodning måste påbörjas omgående efter bedövning. Avblodning ska ske genom att man öppnar båda halspulsådrorna eller det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån.
_

Så vad innebär detta i praktiken?

Det innebär att man håller kaninen med ena handen och med en klubba så slår man till den i bakhuvudet så att den svimmar. Direkt därpå så tar man en vass kniv och skär av halspulsådern. Kaninen är då död på några sekunder och behöver inte lida längre. Korrekt utförd så innebär detta minimalt med lidande för djuret, mindre än med traditionell avlivning hos veterinär.

Jag har tyvärr inte hittat någon bra video på detta, men vet någon någon sådan så lägg gärna upp.

_Någon som har något att tillägga?
_

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DivinA
0

Helt sant. Det ska dock ske med inrådan av veterinär, men avlivar du djuret hos en veterinär så är det med spruta som gäller. Så man behöver aldrig vara orolig över att veterinären slår ihjäl ditt husdjur även om du inte vill vara med. Med andra ord

DivinA
0

http://djurhem.ifokus.se/articles/4d713db2b9cb462239054dde-avlivning Även här står hur en veterinär ska avliva din kanin. "Detsamma som gäller för katt gäller även för smådjur" För den som inte orkar bläddra: Avlivningen sker genom injektion av en överdos av sömnmedel, detta kan ske på två olika sätt. En kanyl kan läggas in i ett blodkärl, oftast i ett av frambenen, och injektionen sker därmed direkt i blodet. Katter som utsätts för denna metod avlider mycket snabbt. Vissa katter tycker illa om att bli fasthållna och kan därför få sömnmedlet injicerat i buken istället. Ibland somnar katten direkt, ibland kan det ta 15-20 minuter. I båda fallen somnar katten in helt lugnt, precis som när man söver inför en operation, men eftersom man ger en överdos stannar hjärtat och andningen och katten dör av detta. Katten känner ingen smärta eller ångest av detta. Efteråt görs noga kontroller för att fastställa att katten är död. Vanlig kostnad för avlivning av katt hos veterinär: ca 400 kr. Smådjur Gäller samma metoder som för katt.

VildaVittra
9

#1 Nej, man behöver inte rådgöra med en veterinär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Guldvingens]
6

Som djurägare ska man enligt lagen se till att ens djur inte lider. Så nej, man behöver inte rådfråga veterinär.

DivinA
0

http://lantdjur.ifokus.se/discussions/4d713653b9cb46222d04e01b-anmaldolagliga-slaktmetoder Och detta var tre år sedan, är så glad att djurlagstiftningen går framåt varje dag

Zvintos
6

#5: Det olagliga i sig är inte att han inte kontaktat veterinären, utan i sådana fall att de klubbats, vilket inte är OK om man driver slakteri. I lagen står ingenting om att veterinär måste rådgöras. Däremot ska man följa de tillåtna avlivningsmetoderna.

VildaVittra
6

#5 Ja, det där är Göstas skötebarn om att den metod för bedövning som lagen säger att slakterier (alltså inte hemmaslakt) ska använda är en som inte är lämplig för kaniner, dvs bultmetod. Gösta förespråkar klubbning. En mycket kunnig man, tyvärr har han inte slaktkurser nu pga detta.

DivinA
0

Ja just det, veterinärens inrådan behövs inte om man själv uppfyller kompetenskraven från jordbruksverket… :p så var det. MEN detta innebär endast nödavlivning!

DivinA
0

Nödslakt och avlivning är två olika saker. :)

[Guldvingens]
7

Kaniner är produktionsdjur, så du har med andra ord laglig rätt att slakta dem även friska. Så länge det går till på rätt sätt - och att du vet vad du gör, så att kaninen inte behöver lida.

VildaVittra
4

#9 Kompetenskravet är att du vet hur du ska gå tillväga, vilket du gör efter att du läst den här tråden. Så nej, man måste inte alls kontakta veterinär. 

#10 Nej, det är samma sak.

DivinA
0

Ja, du ska uppfylla kompetenskraven och att slakta djur är som sagt en helt annan sak än vad en veterinär får göra med ditt husdjur. Det var det jag menade. Annars hade det inte funnits köttproduktion, men det är en helt annan femma.

DivinA
0

#12 Hur menar du samma sak? Med avlivning av djur avser man den process som orsakar att ett djur dör och med slakt att djur avlivas för att användas som föda åt människor.

VildaVittra
2

#14 Nej, slakt och avlivning är att man tar livet av ett djur. Vid nödslakt är det vanligt att djurets kött inte tas om hand.

Thowas
1

Jag har själv kaniner, till kel, och det har hänt att man måste ta bort en kanin akut.   det jag har hört från jägare bla och andra uppfödare är att klubbning är bäst. med ett väl och hårt inriktat slag i bakhuvudet dör kaninen direkt.   har aldrig hört att man ska skära av halspulsådern för det…  de dör väl ändå av slaget ?

VildaVittra
2

#16 Då slår man för hårt. Men en avblodning är en helt säker metod för att se till att kaninen verkligen är död.

ninor
5

#16 Slår man tillräckligt hårt så lär de ju göra det. Att skära av halspulsådern är väl kanske (gissar jag) som att försäkra sig om att kaninen verkligen dör och inte vaknar upp igen efter att ha svimmat med diverse skador i huvudet etc… Det utsätter ju bara kaninen för ytterligare lidande..

VildaVittra
2

#17 Ja, alltså är slakt och avlivning samma sak då de skriver att slakt är en avlivning.

vevve89
5

Glad att jag har nära till veterinär som är öppet dygnet runt! :S Skulle aldrig klara av att göra detta själv…

DivinA
4

#20 Hänvisar till #14 och jordbruksverket. Varför märker du ord?

Frosstis
2

Istället för att skriva i den andra tråden så skriver jag här.

Varför ser alla avlivning med spruta är så mycket bättre? Ifall man avlivar med att knäcka nacken är det ju bara att ge dom något gott att äta och sedan går det 2 sek och så har man knäckt nacken. Hos veterinär tar det ju mycket längre tid, jag satt med min hamster runt en minut iallfall. Han led inte men jag ville helst knäcka nacken på honom, men då jag inte vet hur man gör så valde jag då veterinär.

Hur tror ni de med köttkaniner gör då? Tar hem veterinären till sitt hus och sitter med sina kaniner med en avlivingsspruta? Det skulle kosta dom väldigt mycket pengar som de kunde använt till något annat ;) De är ju såklart utbildade till att kunna knäcka nacken av djur så det går så fort.

Ser verkligen inget fel i att knäcka nacken på djuren.. det går så fort och dessutom får man göra det själv så man är med djuret HELA tiden, så den känner ens trygghet och sedan vet den inte vad som händer, bom den är död.

DivinA
0

#23 Det diskussionen handlade om i huvudsak i förra tråden hade ingenting att göra med åsikt om metod av avlivning. (MIN åsikt är spruta men det hör inte hot) Utan att jag ifrågasatte bara varför veterinärer använder spruta om nackning vore ett bättre alternativ. Svaret jag fick var att veterinären ts använder nackar sina djur hemma. Men det hade inget med diskussionen ens att göra. Vad en veterinär gör enligt lag med ditt husdjur är alltså att avliva med spruta. Vad han/hon gör hemma på fritiden är en annan sak. Vad som händer med slaktdjur är också en annan sak. Sen spårade det helt ur och blev trams om definitioner osv. xD

Frosstis
5

#24 Haha jag läste inte allting men jaja ;) Jag tror de använder spruta för liksom, personer som verkligen inte klarar av att se djur som nackas tycker det ser snällare ut för djuret med spruta.

VildaVittra
5

#24 Du får hemskt gärna länka till den lagen som säger att veterinärer måste avliva med en spruta. Obs! Lagtext, inte en länk till ett annat forum.

Och tänk logiskt, om de veterinärer jag känner hellre tar klubban och kniven till sina egna djur, tyder det inte på att de föredrar den metoden?

#22 Var har jag märkt ord? 🤔 Och sedan var det du själv som startade definitionsdiskussionen om slakt och avlivning i inlägg #10.

Thowas
2

*18*   kan ett slag vara FÖR hårt?  om kaninen dör av slaget, det är väl ändå det som är meningen?  jag förstår inte hur du menar med för hårt……!!!

DivinA
0

Hänvisar åter till jordbruksverket. Men de flesta vet väl att slakt innebär att man tar tillvara på köttet och avlivning är när man "söver ner" ett djur. Fick jag lära mig av veterinären som barn på ridskolan redan :p

[Guldvingens]
5

Slakt och avlivning är samma sak enligt svenska ordboken, de är synonymer till varandra. Du kan använda döda, ha ihjäl, ta livet av… det är exakt samma sak. 

Om vi nu ska märka ord.

VildaVittra
5

#28 Jag tänker inte leta efter en lag som med absolut största sannolikhet inte finns. Så snälla, sluta och hålla på och slänga runt uttryck som att ditt eller datt är olagligt, när du faktiskt inte vet.

#27 Nej, slaget är avsett att bedöva djuret, så det inte sedan känner att det dör. Jag går efter vad lagen kräver av slakten.🙂

tlover
0

Jag ska lära mig att slakta djur, hitills har jag bara varit med från avblodning fram till tillagning men inte under klubbadet men som sagt jag har tänkt lära mig det så jag kan ifall det behövs (vi vill inte behöva stressa kaniner med resa till vet i onödan om det ändå är dödligt och avlivning är ett måste)

Men kaninerna som min man tänker äta som mat får han avliva själv även om jag hjälper till med resten, den rätten tar jag mig som vegetarian.

l'm back

[Jawa´s]
1

Hade jag haft en kanin som skulle avlivats kunde jag lagt upp en film, men nu har jag inte det. Steg 1 - sätt kaninen på en plan stabil yta (ett bord tex) Steg 2 - smek kaninen från nosen och över öronen, kan vara smart att hålla ett fast tag vid öronen med den handen då den kan sprattla ordentligt sen. Steg 3 - slå kaninen mitt på huvudet mellan öronknutorna och ögonen (i krysset på huvudet) med en slaktklubba/basebollträ/annat lämpligt föremål. Steg 4 - nu är kaninen bedövad och kan sprattla en del (som ett epilepsianfall). Om kaninen väger över 1kg ska den avblodas. Ta då kniven och skär halsen. Du har ca 30 sekunder på dig. Lyft kaninen i bakbenen så att blodet lättare rinner ut. Klart.

[Luppa]
6

Tycker INTE att man ska ge sig på detta själv utan att ha varit med och sett det irl. Visst, är det akut så har nöden ingen lag. Men annars tycker jag att man ska lära sig först.

DivinA
2

Så veterinären har rätt att klubba ihjäl ditt husdjur?

[Bolten]
3

#34 åh herregud, skapa en egen tråd om vad vet. får och inte får göra.

DivinA
1

#35 Det var därför denna tråden skapades, för att jag och ts skulle reda ut begreppen från en tidigare tråd som spårade ur. Därav frågorna i denna tråden!!!!

[Bolten]
0

#36 i #0 står det 

"Så vad säger lagen? Får jag avliva min kanin själv?

Ja, det får du om du vet hur och det är ju just det denna tråd ska handla om."

inte hur vidare en veterinär klubbar ihjäl, som inte heller är en tillåten avlivningsmetod. 

Tråden är inte skapad för att du och TS ska reda ut begreppen för då hade ni kunnat göra det i PM utan att klargöra för de som inte vet hur man avlivar själv. 

Ett utropstecken räcker gott och väl.

DivinA
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf Tabell B. Avlivning av icke livsmedelsproducerande djurslag samt kaniner På sidan 23: Avöivning genom slag mot huvudet är ålders/viktbegränsat. Detta gäller inte veterinärer eftersom de nämns självständigt i ett eget stycke Sidan 23 Allmänna råd till 8 kap. 1 § För att göra djur medvetslösa i samband med avlivning, i de fall då 6 kap. inte är tillämpligt, bör veterinär anlitas. Detta gäller inte för försöksdjur. För mindre djur (ålders- respektive viktsgränser, se 8-9 §) får slag i huvudet användas som bedövningsmetod. Alltså behandlar detta stycke ej veterinärer utan privatpersoner (…"bör veterinär anlitas")

DivinA
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om Halsdislokation (som var det vi diskuterade) F.ö är det väl ganska bra att få veta att om man lämnar in sin familjemedlem till veterinären så ska man få vara trygg med att de inte knäcker nacken på den eller klubbar den i huvudet utan får somna in med en spruta. Hur man gör med slaktdjur och försöksdjur är en avskild del i lagen.

[tösen,cesse, malte]
1

skulle aldrig kunna nöd slakta några av mina djur om dom är döds sjuka  så åker jag till vett och låter dom somna in med spruta

VildaVittra
6

#38 Nu får du faktiskt sluta att trolla. Starta som sagt din egen tråd om någon lag du fått för dig finns och sluta och förstör tråden.

Förövrigt var det inte en "lag" (alltså bindande) som du klistrade in, utan ett allmänt råd (ej bindande, texten är kursiv i dokumentet), för det andra står det inte heller där att en veterinär inte får avliva genom "min" metod. Bör=allmänt råd, ska=lag, snabbkurs i att läsa lagtext.

#39 Det där har jag redan svarat på i förra tråden.

DivinA
1

När man läser lag så ska man kombinera lagar och förordningar. En veterinär har inte rätt att bryta nacken av mitt husdjur. Det strider mot all etik. Det var det vi diskuterade och därmed är det slutdiskuterat.

[Luppa]
4

#42 Är du i farten här nu? <3

DivinA
1

Jupp hehe men avslutade nu :) Nu hänger jag i vegetråden ist.

VildaVittra
2

#42 Jag tror faktiskt att du är den enda som diskuterat detta. Ett tips? är att läsa i TS vad tråden handlar om.

ninor
1

#42 Förstår inte riktigt med hur du menar ang kombinera lagar och förordningar? Båda ska givetvis följas, men lagarna väger ju betydligt tyngre. I det fall lag och förordning säger emot varandra ska lagen följas, på samma sätt som grundlag väger tyngre än vanlig svensk lag.

DivinA
1

#46 syftar på att en ensam lagtext aldrig läses utan kombination med paragrafer. Det står inte tex. 1. Du måste låta din kanin äta gräs ute 1 gång/vecka 2. Du måste klippa klorna en gång i veckan Osv (Haka nu inte upp er på ord, det var bara exempel och inget som står i lagen) Det som står i lagen är däremot en rad paragrafer i hur en kanin ska hållas som läses tillsammans med andra paragrafer för att man ska kunna förstå innebörden av en lag. (Tur min juridikkurs på Lunds universitet gav någon nytta)

VildaVittra
9

#47 Hmm, som juridikstudent skulle du vetat skillnaden mellan kursiv och icke kursiv text, samt ska och bör i en föreskrift. Men som sagt, sluta trolla.

[Totoros kaniner]
0

Bra att detta ämne togs upp! Inte för att jag någonsin skull klara av att avliva ett djur (jag väjer för sniglar på vägen) så vill jag kunna be min man om djuret är så nödställt att det behövs.

VildaVittra
2

#49 Precis varför jag ville ta upp det. 🙂

[Totoros kaniner]
0

#50 👍

[Hamster 4 ever]
0

men om man skulle ha en skulle ha en kaninuppfödning för mat bara för hemmet (en liten dröm jag har), måste man då ha bultpistol eller får man klubba? Vet inte om frågan har svarats på redan men jag kan inte hitta något

PrinzeZz
0

#52 du får klubba, men kaniner över 1kg måste avblodas

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

7Bella?
0

Om mitt djur lider akut.. Givetvis så förkortar ja dess lidande, ja drar alltså inte ut på de å åker till vet. som förövrigt även kan vara upptagen med annat just då! Det är djurplågeri enligt mig. Å ja tycker nog att de mest etiskt rätta är å döda djuret (om möjligt) på plats direkt!! Skulle aldrig låta ett djur ligga å skrika av smärta av att de uppenbart e skadat!! Ja hade skitit i lagen me (om den nu varit sådan) i de fallet!! Hu.. Normalt hyfs, eller va man ska kalla de.. :S