Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 361 ggr
CaptainBunchie
0

(OT?) Vad menar lagen?

Lagen säger ju:

"2 §
Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin."

Vilket jag tycker är ganska uppenbart.
Men, då står det också innan:

"5 kap. Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar

1 §
För djurhållning i zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar gäller bestämmelserna i detta kapitel utöver övriga bestämmelser i dessa föreskrifter."

Gäller inte det inte om man har djur hemma då?
Och om det är en djurpark, hur är det då?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

borkadottir
0

Jag är inte säker på vad du undrar, men 5 kap är "extraregler" utöver de andra, för de som har djurhållning i zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar. Djurpark är förmodligen att räkna som "liknande anläggningar".

Jag har inte läst hela föreskriften, men jag skulle kunna tänka mig att det anses behövas tydligare förhållningsregler för verksamheter där det passerar ett större antal individer av djur. (Smittskydd mm.) När dessutom syftet med djurhållningen oftast har ett vinstsyfte, finns det all anledning att vara extra tydlig med regler, då välmåendet för djuren inte alltid är högsta prioritet. (Det sista är helt och hållet min egen spekulation.)

Kap 5 gäller alltså inte för dig när du har djur hemma.

Det här var bara min snabba tolkning och är inte helt hundra helt korrekt, men eftersom ingen annan svarat tänkte jag att det kanske kunde vara till hjälp. Hoppas du fick lite vägledning. :)