Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 5832 ggr
moonray
2

kanin från djuraffär

Hej jag skulle vilja veta era erfarenheter om att köpa kanin ifrån djuraffär. 

* hur länge levde er kanin

*sjukdommar ni stött på

*personlighet

*övrigt.

vill endast ha svar av er som faktist köpt kanin ifrån en djurbutik och inte en massa ifrån uppfödare (är du uppfödare som har en dvv alt lejonhuvad unge (hane) tillsalu så får du mejla mig)

Då jag letat efter en en kanin sen i våras och inte hittat någon jag direkt fallit för / inte hunnit tinga / för långt bort så börjar jag tänka om sista valet är att köpa från en djurbutik då kaninen endast är menad för sällskap. Dock vill jag ju inte ha ett sjukt djur  och har aldrig köpt ifrån en djuraffär tidigare, så vill höra era erfarenheter!!

Alvirpo
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Lejonhuvad hane tillsalu. 10 veckor på lördag. En korsning men eftersom du kunde tänka dig att köpa från djuraffär antar jag att det inte var det du sökte. 

Men vart finns du?🙂

natha-mjau
3

Kaniner jag köpt från djuraffär:

Sally, lejonhuvad hermelin. Köpt från Arken Zoo.
Vi hade 6 under bara månader tillsammans sen blev hon könsmogen och aggresiv. Gjorde allt i min makt men efter 1,5 år orkade jag inte med henne mer och gav henne till en person några mil bort som hade massa kaniner, där hon fick vara ute och ifred hela dagarna.
Hon morrade och skrek såfort jag kom in i rummet och fick absolut inte röra henne eller hennes bur.
Vet inte om hon lever idag.

Popsy, dvärgvädur. Köpt från en liten djuraffär i Kil som jag inte minns namnet på.
Väldigt tillbakadragen kanin som satt mycket för sig själv. Dog vid 3 års ålder

Sedan hade vi 2 hermeliner när jag var väldigt liten, det jag minns var att dem var rätt tråkiga.

Kaniner jag köpt från uppfödare (för att jämföra)

Maja, holländsk kanin. Skogsvägens kaniner.
Ingen kanin kan ta Majas plats. En sån otroligt skön personlighet. Hon var väldigt tillgiven och lyssnade på kommando, lättlärd. En drömkanin helt enkelt.
Hon blev sjuk vid 11 månaders ålder av Urinvägsinfektion, och sedan blev hon dålig av antibiotika och hade diarré och åt inte. Gick inte att rädda. Hon blev 11 månader och 25 dagar.

Jumjum, rex. Bregårdens kaniner.
Detta är inte en kanin utan en hund. Mer tillgiven och gosig kanin får man leta efter. Finner inte ord för hur underbar han är. Lever idag.

Belle, hoppkorsning. Engens kaniner.
Jag har inte haft Belle så länge och har inte lärt känna henne ordentligt. Hon är en tjej med fart och vet vad hon vill. Lever idag.

Sammanfattning:
Jag har bara haft dåliga erfarenheter från djuraffärer. Har haft praktik på en del och det har gjort mig skärrad i hjärtat hur dem behandlar djuren.
Köper du en kanin från en djuraffär har du ingen aning om vart den kommer ifrån eller hur föräldrarna är. Därför kan du få en kanin som jag fick (sally), aggresiv kanin som är helt "felavlad".
Djuraffärer köper in från grossister, massavlare alltså. Ingenting jag stödjer igen.
Hos en uppfödare får du veta fakta om föräldrarna och förhoppningsvis följa kaninen från födsel till försäljning.Du har chans att lämna tillbaka kaninen om du inte tycker ni passar.

Självklart finns det bra och dåliga uppfödare och djuraffärer, men såhär är oftast läget!
http://kaninmagazinet.se/2012/january/djuraffar-eller-uppfodare-1.html

Jag tycker, stressa inte kaninköpet. Leta hellre upp en bra uppfödare och lär dig mer om kaniner och rasen, hälsa på och se hur kaninerna bor, träffa potentiella föräldrar etc. Det ger så mycket mer att vara förväntansfull över en kanin och längta, än att åka till första bästa djuraffär och bara ta med sig en hem.

Jag har iallafall märkt stor skillnad på djuraffär och uppfödare. Har fått mycket gladare kaniner hos uppfödare, mer energi och livsglädje, för att inte tala på personligheterna! Gud vad plats alla har tagit.
Djuraffärskaninerna har bara varit blanka, såg ingenting i deras skallar …. :/

Northernlights KU
2

Min allra första kanin köptes från en djuraffär, på hösten -91. Det var en pigg och rolig liten filur, kanske inte världens tuffaste kanin men väldigt snäll. Jag var bara 7 år när jag fick honom, men hade aldrig några större problem att hantera honom själv.

Jag hoppade lite med honom, och ställde även ut honom i PET-klass där han fick höga poäng. Vad jag kan minnas var det aldrig några direkta hälsoproblem med honom, förutom hans mage som krånglade lite till och från sista halvåret han levde.

Det roliga är att min mamma frågade i djuraffären då vi köpte honom hur gamla kaniner brukar bli, och fick till svar att dvärgkaniner lever en sådär 3-4 år. Men han passerade den åldern med råge, och blev över 9 år!

Han fick ett par kullar hos mig, och även ett gäng barnbarn, och såvitt jag vet har det inte dykt upp några genetiska defekter. Ett utav barnbarnen blev dessutom riktigt  gammal, vet inte om han lever fortfarande men sist jag hörde något ifrån dem så var han i alla fall över 10 år!

Jag tror inte att jag skulle köpa en kanin från en djuraffär igen, eftersom jag "vill veta vad jag köper", dvs. ras, stam osv. Kanske mest för att jag håller på med Avel, skulle jag "bara" vilja ha en kelkanin skulle ev. djuraffär kunna vara ett alternativ. Men egentligen är jag lite emot det där med att sälja djur i butik, finns så många som är oseriösa och är okunniga och säljer till "vem som helst" bara de får sälja typ.  Personligen har jag som sagt inga dåliga erfarenheter av att köpa djur från djuraffär.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Northernlights KU
1

#0 Om du vill att folk som har en passande kanin till salu ska maila dig kan det vara bra om du skriver din mailadress. Ett litet tips? bara 😉😎

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[Mi-rand-a]
0

När vi var mindre köpte vi 4stycken från djuraffär, två av dem levde inte så länge då de kom en katt men de andra levde ca 2 år tills de kom en hund, båda var riktigt vilda, inte alls tama eller sociala. Tror allt beror på individer i sig och de kan bli minst lika tama som kaniner från uppfödare och leva minst lika länge.

farvendal
0

Min nuvarande hona är från djuraffär. När hon blev runt halvåret blev hon en surpuppa och är det än idag, men det blir sakta bättre och bättre. Dock är hon underbar ändå, hon har en väldigt stark personlighet och är väldigt nyfiken och social av sig, så jag älskar henne ändå :) 

Köpte en kanin till min syster (present) för många år sedan, från djuraffär. Samma sak där, blev grinig runt 6 månaders ålder… Dock levde hon i 10 år ^^

Tänker om det har med att göra att de inte blivit så ompysslade som små och inte levt i så bra miljö? De kaniner jag har och har haft från uppfödare har varit supersnälla..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

natha-mjau
3

Vi kan säga såhär, du kan köpa en urgo kanin både från djuraffär & uppfödare.
Hos uppfödaren vet man hur föräldrarna är så man vet ungefär hur ungen kommer bli.
Hos djuraffär vet du aldrig vad du får.

Gimbergsson
12

Åh, jag har världens mest tillgivna kanin från en djuraffär. Hon är så underbar. Min Renesmee.

Hon är min lilla hund, helt fantastisk. Otroligt snäll kanin, lite jobbig när hon var i tonåren men sedan det gick över har hon inte varit annat än ren och skär glädje! 

Hon har aldrig varit sjuk eller något sådant. Alltid glad och sprallig. Kommer alltid fram när man kommer till buren. Pussas mycket och är så kelsjuk. Hon är det bästa jag har, helt klart min favorit av mina tre kaniner. 

Hon är född i augusti 2011 så hon är ungefär två år nu. Åh så jag älskar denna ninen. <3

moonray
0

#1 Jätte söt men letar efter en renrasig kanin :)

#2#3#5#6 Åh så jobbigt det här! Det som får mig just tveka med djuraffär är ju just för att jag vill ha koll på att djuret kommer ifrån ett bra hem med en naturlig och kärleksfull miljö. Även kunna kolla upp föräldrarna och se om de haft några sjukdomar.

Däremot blir jag så less på att leta och leta men aldrig hitta!! Känns lite som att de flesta väljer att skaffa kullar under samma period vilket är väldigt tråkigt. Jag har letat aktivt sen i våras, även året innan det letade jag efter en kanin men strunta sen i det hela för att jag inte orkade mer.. 

vill ju ha en kanin NU speciellt då jag inte har kvar några djur.. (köpte alla mina djur  under en viss tid så alla har hunnit bli gamla och gått bort). Så man har ju lite kanin abstinens och eftersom att jag inte haft en unge hos mig på 10 år så vill jag ju självklart köpa en unge så jag är med från början :) Och eftersom att det blir himlans dyrt att köpa från uppfödare (då man troligtvis kmr behöva åka halva sverige för att hämta kaninen) och säkert vänta till påsk^^så känns det mer lockande att köpa från en butik och hämta hem kaninen imorgon. 

Det jag menade med att mejla mig var att ni kan skicka ett privat medelande via fokus ;)

moonray
0

#8 supersöt!!

tesushie
4

min nuvarande 1 år gammla dvv hona är ifrån en djuraffär hon har aldrig varit sjuk förutom att hon haft mask en gång hon är världens gosigaste och snällaste och mycket nyfiken hon går automatiskt på låda och det har hon alltid gjort hon har aldrig någonsin bitit på sladdar eller så heller. Finns inte heller en enda defekt på henne dock är hon en liten prinssessa maten får inte va för gammal det får inte vara kallt,blöt eller smutsigt ute detta är dock inga problem för då väger hon upp emot sin burkompis amai som är en riktig gris XD.

här är hon:

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

howllor
2

min nuvarande kanin är från djuraffär. han är en dvv, drygt ett år, och SJUKT social. har inte haft problem alls med att han blivit jobbig i samband med könsmognad, jag har honom frigående och han följer alltid efter mig från rum till rum. han brummar massvis, pussas, vill bli kelad med. fick honom rumsren på ingen tid alls.

problemen jag har med honom är att han äter på ALLT förutom just sin mat, och så är han döv (ingenting jag visste om när jag skaffade honom, och gör egentligen inte mig något eftersom han bara är till sällskap, men jag tycker ju synd om honom. det gör att han ibland glömmer bort att jag är hemma om jag är i ett annat rum och han inte kan se mig, vilket i sin tur sen gör så att han lätt blir rädd när jag plötsligt rör på mig). Fick med härstamningsbevis och namn på uppfödaren när jag köpte honom.

Minirut
1

* hur länge levde er kanin - Nizze blev 9 år och 9 månader.

*sjukdommar ni stött på - Han kunde få rinnande ögon ibland men ingenting allvarligt. Vi avlivade honom då hans ena baktass blev förlamad och han inte längre kunde gå.

*personlighet - Han var världens goaste kanin. Han var som min lilla hund, sprang löst i trädgården och kom direkt när vi ropade. Han var väldigt sällskapssjuk. En påsk släppte någon ut honom. När vi kom hem sent på kvällen fanns det ingen Nizze i buren o vi sprang och letade. Kvällen efter satt det en annons uppe i affären + att en lapp var dragen från min lapp. Vi åkte dit och jo visst, det var min Nizze. Upphittaren berättade att hon hade sett honom springa i trädgården så hon hade gått ut och då hade han kommit direkt och hoppat upp i hennes knä och tiggt kel :) Han älskade allt och alla. Min Nizze.

*övrigt - Jag vill säga att man inte ska köpa djur ifrån djuraffärer eftersom dessa djur inte blir behandlade på det vis de borde. Men det är ändå små hjälplösa små bebisar som sitter där bakom galler och bara längtar efter ett kärleksfullt hem. När jag köpte Nizze hade jag ingen tanke alls på hur dåligt djuren egentligen har det. Jag avgudade ju människorna som jobbade i djuraffärerna för att de fick spendera hela dagarna med att gosa med kaninungar. Men så är det tyvärr inte. Vill man att djuraffärerna ska sluta sälja djur bör man ta upp det direkt med djuraffärerna istället för att bojkotta. För vad händer med djuren ifall alla tänker lika? Ormmat? Avlivas?

Dock tycker jag att man ska fråga om kaninens bakgrund, ifall man kan få kontakt med uppfödaren. Det är någonting jag ångrar väldigt mycket nu i efterhand. Jag hade så velat veta var Nizze kom ifrån, ifall denna personen fortfarande föder upp kaniner. Kanske om den har släktingar till min kanin osv.

Det är ju en stor risk att köpa ett djur utan att veta bakgrund. Man vet ingenting om sjukdomar. Jag hade tur med Nizze, han var frisk som en nötkärna. Men det finns många andra som inte haft samma tur som mig.

http://pillasddv.weebly.com/

[Cocomo]
2

Jag köpte min förra kanin Pricken från en djuraffär när jag var 11år gammal och han fick somna in nu i början på sommaren så han blev 10år! 🙂 Han var världens underbaraste kanin och man kunde göra i princip vad som med honom och han bara hängde med! Dock tyckte han inte om nya människor, dom fick gärna hälsa och klappa lite men försökte nån annan lyfta honom så blev han riktigt grinig! Han hade lite problem med att ögonen rann sista halvåret och sen fick han somna in pga av att magen stannade av och vi fick inte igång den igen och valde att inte bråka med honom mer då han var ändå såpass gammal och jag fick ändå ha honom i 10år. ❤️

RebeccaG
1

Hur länge levde er kanin?
5 (för henne)plågsamma år

Sjukdommar ni stött på:
Tångbett, Paralytisk ileus(vilket ledde till en 4,5 år konstant diarré och knapp förmåga att ta upp näring ur maten hon fick), Kronisk ögoninflammation, nedsatt imunförsvar, åldrande i förtid, nedsatt syn & hörsel.

Personlighet:
Den snällaste kanin som någonsin vandrat på jorden. Ett hjärta av guld helt enkelt

**Övrigt:
**Mer info om Hilda finns i länken: Hildas Minnessida

Picture

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

moonray
0

#14 #15

RIP

Jills
0

Tellos blev 6 år, tagen av en räv. Cilla blev 4 år, dog plötsligt i någon slags sjukdom. Minna blev 2 år, plötslig död. Mini-Hopp blev 9 år.

***sjukdommar ni stött på
**

Tellos var frisk som en nötkärna. Cilla endast sjuk precis när hon dog. Minna aldrig sjuk. Mini-Hopp aldrig sjuk.

*personlighet

Lite blandat. Tellos var ganska livlig, lite stressad och nervös. Cilla var den snällaste kanin jag någonsin träffat, kelig och mysig. Minna var väldigt stressad och nervös, men jag tror det också berodde på att jag bara var 8 år och inte riktigt visste hur jag skulle hantera henne. Mini-Hopp var riktigt lugn, kelig och tillgiven.

*övrigt.

Som sagt, ganska blandat. Men jag har bra upplevelser från de kaninköp jag har gjort hos djuraffär. Ett tips? är att försöka hitta en djuraffär som inte köper in från grossister utan från uppfödare. Då kan man få lite mer information om föräldrarna.

jossan84
0

Min första kaniner Semlan kom från en zoobutik. Såldes som hermelin men var helt klart något annat :P Söt var hon iaf och hade underbart temperament. Hon kunde springa lös på tomten hemma (under uppsikt) och var supersnäll. Hon dog vid 7 års ålder så en hund tog sin in i hennes rasthage och bet ihjäl henne :(

moonray
0

ursch för alla hämska dödshistoriar alla varit med om!!

vet ni några bra djuraffärer i stockholm??

ElmerKrudd
0

Men om du vill ha en renrasig kanin så är väl inte direkt djuraffär ett superbt val då du inte kan vet vart kaninen kommer ifrån? 

:)

Min lilla kille kommer från djuraffär. Dvv blandning, har aldrig varit sjuk och är den goaste kaninen jag mött. Blir 1 år i oktober :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[Gloriosa]
2

*hur länge levde er kanin

Hon är en dvärgvädur som lever än idag, är 5år just nu och är en väldigt pigg ung dam som gärna hoppar upp i soffan, sängen och myser med en och tittar på tv. 

*sjukdommar ni stött på

Tror hon en gång hade något *djur* (minns ej just nu) i pälsen men fick medicin mot det och så var det borta.

*personlighet

Skulle beskriva henne som en bestämd, orädd och social kanin. Hälsar alltid på folk och vill bli klappad. Hon springer efter en från rum till rum, speciellt mig är hon fäst vid men inte så konstigt då jag är hennes ägare. Hon var tam redan när jag fick henne så vi klicka redan första dagen. Tycker hon är väldigt framåt i personligheten och nyfiken liten glad kanin :) 

orädd- blir ej rädd för något inte ens stora hundar som skäller mot henne när de står 3cm ifrån varandra (galler mellan). Dammsugare ljud eller höga ljud skrämmer ej henne. Man kan dammsuga bredvid henne, katter, vildkaniner, skator skrämmer ej henne, dörrar som smälls, brandvarnare, larm blir hon inte heller rädd för, utan hon blir aldrig rädd helt enkelt ^^ Väldigt snäll mot hundar och vill de ska slicka henne genom burgallret på huvudet :P 

bestämd ibland - man måste klappa henne och slutar man stampar hon och tittar på en tills man klappar igen.

*övrigt.

Hon är rumsren och inte ens en liten plopp kommer på golvet. Hon tigger mat och när man inte ser kan hon sno en bit och springa iväg^^ En gång sprang hon iväg med en hel macka men tog tbx den. Hon lyssnar på kommandon som Kom och nej.                                             Hon köptes på zoogiganten http://www.zoogiganten.se/46-smaagnagare.htm

kaninerna där verkar alla redan tama och verkar alla ha ett bra temperament :)

moa88
1

jag har köpt min kanin på djuraffär, har haft honom i 8 år nu och han är jätte tam och pigg också lätt lärd, rumsren första dagen :D

Gry
0

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att köpa en kanin från en djuraffär? jag har hört att dom som inte blir sålt tar dom livet av när dom blir lite större. Det är sällan en djuraffär har gamla kaniner till salu. Så kanske man räddar ett liv om man tar en kanin från en djuraffär:)

[_annaH]
3

Att köpa en kanin från djuraffär är ren chansning. Antingen får du en urgo kanin eller så får du en aggressiv och otam kanin som inte går att hantera. 

#23 Du räddar ett liv, då tar affären in nya kaniner. Så visst räddar man ett liv men andra kaniner sätts in dit sen, och alla kaniner blir inte räddade.

MimmoEek
0

Vi köpte en Lejonhuvad kaninhane på en zooaffär och han var den mysigaste kanin vi haft. Han var som en hund och en stor personlighet. Vi har köpt från uppfödare också, med blandade resultat.

Jag tror det beror på uppväxtmiljön och arvet oavsett var man köper den.

Det man ska tänka på är nog hur den lever när du köper den. Om den har en lugn miljö och verkar lugn i sig. Sjukdom kan nog alla råka ut för om man har otur.

tilde&twix
0

- putt

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Zebra02
0

Köpte han som 4 åring från en djuraffär i södra sandby. Dog av någon sjukdom i magen. Han blev 10 år.

[Iyen]
0

När jag va liten fick jag en kanin. Hon va från djuraffär. Hon blev inte gammal. Två år kanske?

Cilia.Teddytöserna
0

Jag har en hona hemma från djuraffären, hon mår bra och är frisk. Hon är hur snäll som helst, och är nu 2 år. Jag ser inget fel med att köpa från djuraffären. 😇

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Gry
0

Det är vanligt att kaniner blir mellan 8-12 år gamla.

Det är viktigt att man inte ger dom för mycket grönsaker och pellets…att man portionerar ut det….det har jag märkt….att nu när jag portionerar pelletsen efter vikt och kapar upp en liten morotbit i stället för en stor, så får inte mina problem med magen….

till at börja med fick mina mycket morot, mycket gurka, mycket godis och pellets….och dom fick ofta problem med magen…..

jag ger aldrig mer gurka, det tål inte mina…dom får bara hö, lite pellets på kvällen, ett halvt knäckebröd gillar dom också….ruccola sallad får dom ibland på vintern…..jag är super försiktig med vad jag ger dom nu efter att dom hade en del magproblem…..

nu har inte mina problem med magen längre….och i somras fick dom äta gräs och maskrosblad hela tiden….verkar som om dom tycker om hö bättre nu än i fjor vinter…..då ville dom inte ha så mycket hö…..vilket är dumt, för hö är det viktigaste för en kanin att äta….både för tänderna och för magen…..

Kaniner har ett sånt system att dom måste äta hela dagen…för att hold a balans i detta systemet i magen…..så et är viktigt att det finns hö tillgängligt hela tiden…..och rent vatten…..:)

På vintern ger jag dom grenar och kvistar från träd….det gillar dom….:)

valorous.kid
0

Backy är köpt från djuraffär! :3 hur länge levde eran kanin: han ÄR 4 år. sjukdomar: han e frisk :P han aldrig varit sjuk. personlighet: han är HELT fantastisk! har ALDRIG bitit någon, bortsätt ifrån om han nafsar lite om jag är i vägen eller om han kanske vill få min uppmärksamhet. men han har aldrig bitit någon på riktigt! övrigt: det togs en kull på honom(jag vet jag vet, det ska man inte göra. menmen, gjort är gjort)och det blev 5 ungar, alla överlevde. alla mår bra nu och är snälla och fina. dock lite rädda/osäkra av sig. dom är 70% hermelin….. ingen av dom har heller någonsin bitits. :D

Gry
0

Nån som vet hur jag lägger inn en bild på mig eller min kanin som profil bild här inne? måste man betala som medlem för att det ska gå eller? om inte hur gör man??? nån som vet???

Cilia.Teddytöserna
1

#31 vilken underbart vacker tekning han har !😍

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

moa88
0

min kanin lever ännu och är 8 år :D

*sjukdommar ni stött på

endast haft mjällkvalster men det gick bort fort med behandling

*personlighet

lugn, gosig, framåt vill vara med där det händer något, sprallig och lekglad

Bengan22
0

Min kanin blev 7 år, dog av ålder. Inga sjukdommar alls, världens mysigaste kanin! Haft 4 st hon var den mysigaste! Oftast bra djur från djuraffärer. Har alltid varit nöjd 🙂

Wellcraft
0

* hur länge levde er kanin 6 år

*sjukdommar ni stött på grovt bettfel, grå starr samt cancer

*personlighet enmanskanin. mot mig, lugn, extremt gosig, pigg, nyfiken. aggressiv på "sitt" revir mot andra människor. väldigt personlig.

*övrigt. Skulle aldrig rekommendera någon att köpa kanin ifrån djuraffär såmlänge de inte är privatuppfödda ifrån någon seriös, vilket väldigt sällan är fallet. man stöttar en osund Avel och får dessutom inte med sig någon vettig fakta alls från djuraffärerna, som oftast inte kan ett dugg om djuren de säljer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[tanyas]
0

jag köpte min kanin från djuraffär, de sa att det var en hona men kom senare fram att det var en hane i all fall.. men han var jättemysig och blev 6 år. det dumma är att jag ville ha en hona och inte hane.

Köpte min kanin Milo från en uppfödare som nu är 7 månader och hoppas att han lever jättelänge! :) Han är definitivt en kille, de kollade bettfel osv. och det gjorde inte djuraffären. 

Däremot kommer ju de flesta som jag vet om , kaniner från uppfödare så de kanske bara har kollat bettfel osv innan de skickades till djuraffären

Lln
0

Jag har två kaniner från djuraffär, och jag ångrar absolut inga av de två! De är världens snällaste och det har aldrig varit några problem med någon av dom.

Musse var min första kanin, han köpte jag 2005 från en djuraffär och han lever fortfarande. Han fyller 8 år nu i januari och han är frisk, och hur pigg som helst. Han har aldrig varit sjuk, och han har aldrig varit aggressiv. Dock så hade det varit en familj innan jag tog honom, som hade köpt honom i djuraffären men lämnat tillbaka honom för att han var "vild", och när jag hörde det så var det bara givet att jag skulle ha honom, hur vild kan han va liksom? Och han var inte det minsta vild, hur fin och go som helst att ha och göra med. <3

Fenix var lite mer impulsköp, han köpte jag 2007, och han fyller alltså fem i mars. Han är också helt otroligt snäll, och har aldrig varit sjuk. Han kan markera ibland att det är hans bur och kan vara väldigt bestämd, men det är väldigt många som gör. 

Men det beror ju helt på vilken djuraffär och var kaninerna kommer ifrån, jag rekommenderar dock en uppfödare så man vet att de har haft de bra innan, och man vet lite mer om släkten och så :)

ninen DH
0

jag har två marsvin från djuraffär. Tänkte att det är lite samma sak.😉

Dom kommer fram när man kommer, inga större sjukdommar och är nu gamla.

dock har ena gråstarr på ena ögat, men det förekommer ibland när marsvin är gamla, så jag tror inte att det har någonting med djuraffären att göra. Han ser ingenting på ena ögat men han mår ju inte dåligt av det (det gör ju inte typ ont)

Dem är väldigt gamla så jag tycker allt varit bra.

Dock har man ju hört ofta att man inte ska köpa från djuraffär, men jag har inte själv upplevt det "dåliga" med det :)

valorous.kid
0

#33 tack så mycket :* visst e han fin, jag ångar inte mitt köp en sekund!